Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K2 blijft op koers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Bram Bram is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2010
aantal berichten: 29

DSC-K2 blijft op koers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Net als in de eerste ronde hebben we met 5-3 gewonnen, van Overschie deze keer. Zoals altijd gebeurde er van alles op bijna alle borden, maar rond de tijdnoodfase lukte het ons toch om de wedstrijd over de streep te trekken. Met 5-2 op de borden moest onze Talitha nog een toreneindspel houden terwijl de rest van het team zich al had overgegeven aan snelschaak en jool. Het eindspel bleek helaas op het eind niet houdbaar.
Later die dag gingen we met, om Sebas te citeren, een "all-you-can-eatbuik" tevreden naar huis. We laten de hoofdrolspelers zelf nog even aan het woord:

JP (bord 1)

Quote

In een stelling met tegengestelde rokades offerde ik met een bajonetaanval een pion. Mijn tegenstander durfde het offer echter niet aan te nemen, maar hierdoor kwam mijn aanval net iets sneller op gang. Daardoor zag mijn tegenstander zich genoodzaakt een pion te offeren voor enige compensatie. Die vond hij echter onvoldoende en ik kreeg dan ook nog een stukoffer om de oren. Dat was echter veel te optimistisch en na nauwkeurig afruilen bleef er een gewonnen eindspel over.


Sebas (bord 2)

Quote

Elke schaker kent het wel. Ik kreeg een opening tegen die ik al lange tijd nog moest nakijken, maar het was er nog niet van gekomen. Dat werd dus improviseren met een zijvariant. Ik werd vervolgens al vroeg op de proef gesteld met een interessant pionoffer, waar zwart veel activiteit voor terug kreeg. Bijkomend kloktechnisch voordeel voor mijn tegenstander was dat ik bij elke zet veel keuzes had en zijn stelling makkelijker speelde. Ik besloot de pion terug te geven, een remiseaanbod af te slaan en naar een plus te zoeken in het eindspel met 1,5 minuut op de klok voor de laatste 15 zetten. Uiteindelijk kwam ik nog ver. Er had nog winst ik gezeten als ik met een paar seconden op de klok had aangestuurd op een zetverwisseling met kwaliteitsoffer, die twee verbonden vrijpionnen had opgeleverd. In plaats daarvan speelde ik het iets te veel op safe, waarna mijn tegenstander de zetten kon herhalen en remise een feit was.


Van Joram (bord 3) kwam geen verslagje binnen, laten we in plaats daarvan genieten van het begin van 'Herfst' van J.C. Bloem:

Quote

Van 't najaar keren weer de schone dagen -
Van het hoeveelste? en hoeveel malen nog?
Tot het ontrijzen aan zijn nederlagen
Lokt den verslagene zijn zoet bedrog.

Dit is de tijd, dat men zou moeten lopen,
Gerooide velden langs of door een laan,
Aan 't eind waarvan een vergezicht gaat open
Op herfstland en een edeler bestaan.

En, thuisgekeerd, bij een vroeg vuur gezeten,
Den avond rekken met een schaarse kout,
Een enkel woord over de diepst-geweten
Bewogenheden, die het hart behoudt.


Bram (bord 4)

Quote

Ik kon met zwart in de opening een pionnetje meesnaaien op de damevleugel. Wit kreeg daarvoor in de plaats wel een ruimteoverwicht op de koningsvleugel, maar zijn aanval kwam nooit echt op gang. Steeds meer stukken gingen van het bord en mijn pluspion werd beslissend.


Sten (bord 5)

Quote

Ik kan kort zijn. Ik kwam met wit redelijk uit de opening maar daarna ging het berg afwaarts. Ik speelde planloos mijn paard in het rond en na een positionele krachtzet van mijn tegenstander stortte mijn stelling als een kaartenhuis in elkaar.


Talitha (bord 6)

Quote

In mijn partij zag ik meermaals beren op de weg die achteraf niet zo beangstigend bleken. De laatste beer zorgde ervoor dat ik mijn tegenstander hielp met zijn koningsaanval. Na mijn pionoffer als reactie stonden alleen de zware stukken nog op het bord. Als ik scherper had gespeeld, had ik het mijn tegenstander - ook in het latere toreneindspel - lastiger kunnen maken. Ik heb nog geploegd tot de 80e zet, maar de nul was verdiend.


Martin (bord 7)

Quote

Mijn partij was weinig enerverend. Mijn tegenstander zette de partij met wit ultra degelijk op. Ik zocht eigenlijk naar een opzet waar ik, zoals Joram het altijd noemt, voor 2 resultaten kon spelen. Maar het enige wat ik vond was een net zo degelijke opzet, en het leek een saaie remise te worden. Na een kleine inschattingsfout liet ik wit mijn stukken aankranten en moest ik nog oppassen. Gelukkig wist ik de zwakke stukken te ruilen en de witte torens op een tempo buiten de deur te houden. Alsnog de saaie remise dus.


Onno (bord 8)

Quote

Ik speelde met wit. Mijn partij ging gelijk op. Mijn tegenstander kon een pion winnen, maar koos voor een andere afwikkeling waardoor hij een slechte pionnenstructuur kreeg. De pionnen konden daarna worden opgehaald. Het punt was binnen.


Samen met LSG 2, op papier ongeveer net zo sterk als wij, staan we twee punten los. Het duurt nog wel even voordat we hen tegenkomen; de volgende keer wacht RSR Ivoren Toren. Nog een keer 5-3?

Verslag Overschie

DSC Delft 2 - Overschie 1
Vos, J.P. (Jan-Pieter) 2102 Segers, A.J. (Albert) 1994 z-w 1 - 0
Smits, S. (Sebastiaan) 2079 Fokkink, R.J. (Robbert) 2115 w-z ½ - ½
Kelder op den, J.M. (Joram) 2288 Brandenburg, E. (Erik) 2173 z-w 1 - 0
Goes, S.F. (Sten) 2192 Looijmans, K.N.H. (Karel) 1993 w-z 0 - 1
Velden van der, A.J.L. (Bram) 2186 Krop, H.A. (Henri) 1916 z-w 1 - 0
Munnik, T. (Talitha) 1955 Feelders, C.W. (Cor) 2020 w-z 0 - 1
Glimmerveen, M.A. (Martin) 1955 Hopman-Been, R. (Rob) 1877 z-w ½ - ½
Verbaken, O.P. (Onno) 2093 Terluin, J.M. (Marcel) 1909 w-z 1 - 0
Gemiddelde Rating: 2106 Gemiddelde Rating: 2000 5-3

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Bram on 04-11-2019 at 08:53.

04-11-2019 08:50 Bram is offline Send an Email to Bram Search for Posts by Bram Add Bram to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller