Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2003-2004 » DSC2 wint in en tegen Terneuzen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Jan Willem Jan Willem is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-05-2003
aantal berichten: 18

DSC 2 wint in en tegen Terneuzen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Door regen en storm, door tunnels en langs saaie Zeeuwse vlakten wist het tweede Terneuzen te bereiken en eenmaal aangekomen het plaatselijke team op een enigszins gelukkige, maar daarom niet minder verdiende 5-3 nederlaag te trakteren.
Wat er achtereenvolgens gebeurde was:

code:


Bord 7) Ikzelf wist met wit niet veel te bereiken tegen de boedapester en belandde vrij snel in een uitgemolken stelling waarin niets te bereiken viel. Remise derhalve.

Bord 8) Marisca kwam wat ongelukkig te staan, maar haar tegenstander wist daar niet echt van te profiteren. Om het moment dat ik dacht dat Marisca inmiddels het stellingsvoordeel had overgenomen werd de vrede getekend.

Bord 6) Dat was allemaal nog wel aardig, maar de remise van vervangend teamleider Patrick kwam als een regelrechte teleurstelling. In de analyse bleek wat Patrick reeds vermoedde: hij stond huizenhoog gewonnen en heeft een relatieve eenvoudige winstweg gemist.

Bord 2) Gelukkig hebben we Kees nog. Goed in vorm momenteel, en een ogenschijnlijk makkelijke (maar schijn bedriegt dikwijls) overwinning tegen de Morra was zijn deel.

Bord 3) Onze topscorer Joram had er helaas minder zin in vandaag. Een weinig ambitieuze openingsopzet (1. a3) en aan het eind van de partij een blunder.

Bord 4) Hoe Arend precies aan zijn remise is gekomen, weet ik niet, maar met nog twee goede stellingen gaande, was het team er wel blij mee.

Bord 1) Pieter stond de hele partij wat beter, maar het was onduidelijk hoe en of het tot winst gevoerd zou gaan worden (althans voor mij). Zijn tegenstander maakte echter een elementaire fout in het eindspel, waarna een pion van Pieter door kon lopen.

Bord 5) Invaller Jaap speelde een prima partij, met een sterke koningsaanval die waarschijnlijk de doorslag had gegeven, als zijn tegenstander niet zijn dame had weggeven. Dit was echter wel net zo makkelijk en daarmee kon het tweede net even na de 1e tijdcontrole al huiswaarts keren om de overwinning te vieren door te ‘wokken’ in Delft.

__________________
Een vriendelijke groet,
Jan Willem

01-02-2004 00:24 Jan Willem is offline Send an Email to Jan Willem Homepage of Jan Willem Search for Posts by Jan Willem Add Jan Willem to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vreselijk dat ik die partij heb weggegeven. Mijn tegenstander begon al op zet 3 na te denken, terwijl 1.e4 e5, 2.Pf3 Pc6 toch niet de meest ongebruikelijke opening is. Vervolgens kiest hij voor het Schots, maar speelt het zo slap dat ik al binnen 10 zetten gelijk sta. Bovendien wordt zijn slappe spel nog eens ondersteunt door ruim tijdgebruik (1 uur 10 minuten voor 13 zetten).

Dankzij de manoevre Ta8-b8-b4-d4 help ik zijn stelling aan de rand van de afgrond, maar op dat moment heb ik de keuze tussen twee alternatieven: nummer een houdt de stellingsdruk vast en voegt nog een paar dreigingen toe, nummer twee wint direct een pion en valt paard en pion aan, zodat pion nummer twee ook valt, waarna zijn stelling in elkaar stort. Ik besluit voor variant twee te gaan, maar blijk een tussenzet te hebben gemist. Omdat hij nu damevangst dreig, komt mijn dame compleet buiten spel te staan en kan hij via een tegenaanval mij linea recta oprollen. Gelukkig ziet hij het niet (waarschijnlijk omdat hij de hele partij al voor remise aan het knokken was) en gaat hij voor de remise. Uiteraard toont de analyse achteraf aan dat alternatief 1 achter elkaar wint. Zucht.

Volgende keer nog beter opletten bij de training van Herman Grooten. De laatste ging nota bene over verborgen verdedigingen!

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

01-02-2004 14:16 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Jan Willem
Door regen en storm, door tunnels en langs saaie Zeeuwse vlakten wist het tweede Terneuzen te bereiken en eenmaal aangekomen het plaatselijke team op een enigszins gelukkige, maar daarom niet minder verdiende 5-3 nederlaag te trakteren.

Teamgenoten, gefeliciteerd!! We draaien nog mee voor de bovenste plaatsen.
Was de storm niet veel erger op de terugreis??

Wat was er met Joram gebeurd. Heeft het autorijden hem psychisch belast of had hij op vrijdag avond getraind met Koert ter Veen, de enige speler die ik ken die opent met 1. a3??
Anders is zijn 1 a3?! opening toch niet te begrijpen?

Uitslagen en stand in deze klasse laat zien dat het nog spannend wordt:

code:

01-02-2004 17:04 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

mannen, gefeliciteerd met deze overwinning !
tjsa De Bas, altijd blijven opletten he !

01-02-2004 17:57 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

1. a3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jan Breukelman is een jeugdspeler. Jeugdspelers staan bekend om het kennen van bijzonder veel openingstheorie. Joram wil dan wel eens een psychologisch geintje uithalen, wat hij eerder ook deed bij (o.a.) iemand als Robert Ris: hij start met 1. a3.
(Mogelijke) gevolgen:
1. Speler 2 onderschat het witte spel, de zet a3 kan plotseling handig blijken.
2. Speler 2 kan z'n hele voorbereiding, inclusief lappen aan openingskennis, de prullenbak in gooien. En dat terwijl Joram gniffelt over het feit dat hij z'n vrijdagavond leuker heeft besteedt...

Goed, de tactiek heeft niet altijd succes, maar dat is logisch. En zelf ben ik wel de laatste om speltechnisch advies te geven. En psychologisch is het niet eens zo'n overstandig idee, mijns inziens.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

01-02-2004 18:43 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller