Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC 1 speelt gelijk tegen Purmerend
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
David van Kerkhof
DSC-lid


geregistreerd: 20-09-2016
aantal berichten: 6

Over vrouwelijke invloed; DSC 1 - Purmerend: 5-5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vóór de partij merkten onze tegenstanders op dat wij vandaag zonder vrouwelijke teamgenoten waren komen opdagen. Lisa en Smaranda hadden zich inderdaad afgemeld, maar voor die opmerking had ik me niet gerealiseerd dat we daardoor met 100% mannen speelden. Inderdaad is DSC hiermee tamelijk uniek, met momenteel twee dames in het eerste team en twee dames in het tweede team. Ik heb die evenwichtigere genderbalans altijd als louterend ervaren. Vrouwen zijn in mijn ervaring wat minder monomaan op schaken gericht. Zo herinner ik me nog goed dat ik nieuw bij DSC kwam voor de seizoensopeningsbarbecue – en het de hele avond überhaupt niet over schaken is gegaan.

En ook schaaktechnisch zijn de dames een goede toevoeging: Lisa is in staat urenlang slechte stellingen te verdedigen, om ze dan vaak ook daadwerkelijk remise te houden. Eén partij staat me specifiek bij, waarbij Lisa een slechte loper tegen een goed paard had. Haar tegenstander probeerde verschillende winstplannen, maar ineens claimde Lisa drie keer dezelfde stelling: hij had zijn koning per ongeluk al drie keer hetzelfde veld laten passeren. Smaranda op haar beurt schudt frivole aanvalszetten zo uit haar mouw – zo speelde ze vorige wedstrijd zonder blikken of blozen de pionnen voor haar koningsstelling op om haar eigen aanval kracht bij te zetten – om iets later toen dat toch niet zo goed werkte professioneel af te wikkelen naar remise. DSC scoort mede door deze vrouwelijke inbreng dan ook vaak beter dan op papier verwacht zou worden. Bij afwezigheid van deze twee dames moesten de heren het dan zelf zien te rooien. Op zich te doen tegen Purmerend, een team dat op papier gemiddeld meer dan 100 punten zwakker was.

Invaller Ted is natuurlijk nauwelijks een verzwakking en gaf dan ook als eerste het goede voorbeeld: een geslaagde opening, een positioneel voordeel, strak tactisch afgemaakt. Grote klasse! Joost M. had helaas een off-day, Yasin liet zich verrassen door het speculatieve spel van zijn tegenstander. Chiel won in typische Chiel-stijl: een ruimtevoordeel uit de opening, veel manoeuvreren, zelf in tijdnood komen en dan met minder dan twee minuten op de klok z’n tegenstander tactisch compleet van de mat spelen. Dan volgden er een serie remises: ikzelf liet me inspireren door Lisa: in een iets betere stelling herhaalde mijn tegenstander één keer teveel de zetten en dat was voor mij een makkelijke manier om de partij te beëindigen. Dennis nam geen risico toen zijn tegenstander remise aanbood en ook Joost van R. bood in het teambelang remise aan.

Toen leek het er echter nog op dat we de match gingen winnen: Bob stond in een paardeindspel een pionnetje voor en Marijn had een optisch veelbelovende stelling – wat materiaal geofferd maar het leek in tijdnood extreem gevaarlijk voor zijn tegenstander. Het werd echter duidelijk dat Marijn nog niet zo lang bij Smaranda in het team zit. Met zijn frivoliteit is niets mis en dat heeft hem al een aantal mooie punten opgeleverd. De noodrem weet hij echter nog niet zo goed te vinden en toen zijn tegenstander wat materiaal teruggaf en de aanval overnam was het ineens heel snel afgelopen. Gert liet eerder die dag zien dat hij al langer bekend is met hoe Smaranda dit zou aanpakken: een interessant gambiet gaf hem veel spel, maar het bleek lastig om een concrete voortzetting te vinden. Hij liquideerde naar een iets slechter eindspel en waagde een remise-aanbodje, wat zijn tegenstander aannam.

Bob had intussen in Lisa’s stijl taai verdedigd tegen het gambiet van zijn tegenstander. In het paardeindspel stond hij echter nog steeds dat pionnetje voor, en toen hij ook nog de paarden mocht ruilen was het helemaal snel bekeken. Bob draaide voor het publiek nog een klein driehoekje en mocht toen de complimenten in ontvangst nemen! De volgende match spelen we thuis tegen Philidor Leeuwarden. Hopelijk komen de dames dan weer zelf laten zien hoe het moet!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by David van Kerkhof on 17-12-2018 at 15:14.

16-12-2018 15:10 David van Kerkhof is offline Send an Email to David van Kerkhof Search for Posts by David van Kerkhof Add David van Kerkhof to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

David, je hebt weer een leuk verslag geschreven!

18-12-2018 18:20 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller