Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Mooie overwinning van DSC H3 tegen Schaakmat Westland H2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Arjan
actief DSC-lid


geregistreerd: 13-01-2010
aantal berichten: 51

Mooie overwinning van DSC H3 tegen Schaakmat Westland H2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Krap 1,5 week na de nipte nederlaag tegen SHTV mochten we alweer aan de bak, ditmaal tegen Schaakmat Westland. Winst was belangrijk om niet in de onderste regionen van de 1e klasse te blijven hangen. Het was echter een geduchte opponent: er zaten slechts 2 elopunten verschil in de gemiddelde ratings van beide teams.

Aan de openingen te zien was het duidelijk dat salonremises deze avond niet welkom waren: ik telde 3 Siciliaanse partijen en ook de witspelers die hoopten op een rustige, positionele partij kwamen bedrogen uit – er verschenen maar liefst 3 Benko’s op de borden!

Corniel speelde op bord 6 een heerlijke pot. Tegengestelde rokade’s en een klassieke aanval met pionnen voorop, en alle stukken erachteraan. Er ontstond al snel een stelling die misschien objectief te zien nog best te houden is voor zwart, maar praktisch zoveel lekkerder speelt voor wit, dat het wel een keer mis moet gaan. Dat ging het dan uiteindelijk ook, Corniel’s aanval sloeg door en we kwamen op 1-0 voorsprong.

Arno (1) kreeg een remise-aanbod. Het was een interessant middenspel, waarbij Arno een paar keer een interessante mogelijkheid had om een dame te offeren tegen T+L, met zeer interessant spel. Hij koos echter voor een wat veiliger oplossing en de vrede werd dan ook even later getekend. Mis ging het bij Andre (8), hij kwam niet helemaal lekker in zijn spel en moest dan ook zijn meerdere erkennen in zijn Westlandse tegenstander, waardoor de stand weer gelijk werd getrokken.

Zelf heb ik (op bord 2) deze avond relatief weinig van de verrichtingen op de andere borden meegekregen, waardoor het (resterende) verslag wat summier zal zijn. Dat was overigens tegen de verwachting in, aangezien mijn tegenstander zich op zet 20 al pijnlijk vergaloppeerde en dacht via een listig zetje mijn belangrijke loper te kunnen ruilen tegen zijn paard. Hij had echter over het hoofd gezien dat ik dit paard kon pennen en het daarmee verloren ging. Daarna ging mijn tegenstander snel, een beetje nonchalant, maar wel vrij sterk spelen en ik kreeg moeite om mijn stukken (hoewel ik er 1 meer had) goed te coördineren. Het kostte me vrijwel de hele avond maar uiteindelijk kon ik toch het punt bijschrijven.

Op dit moment viel de ene beslissing na de andere. Arnt (5) stond (schijnbaar) beter, maar verkeek zich in het eindspel op een schwindle dat leidde tot schaakmat. Jesse (7) heeft volgens mij niet beter gestaan, maar het uiteindelijke lot – en Jesse’s eerste externe puntverlies – kwam overeen met die van Arnt: de volgende 0 dus. Daartegenover stond een knappe overwinning van Diederik (3), die na een spannende strijd het eindspel wist te winnen.

De tussenstand was 3,5 – 3,5 – net als 1,5 week geleden tegen SHTV – en wederom was het Jouke op bord 4 die nog bezig was en waar de beslissing zou vallen. Toen ging het helaas mis, maar nu leek het veelbelovend. Op het moment dat ik de partij ging volgen had Jouke de loper van zijn tegenstander gepend – die was niet meer te verdedigen. T+L+p tegen T+3p was het als ik het me juist herinner. (Overigens begreep ik dat Jouke hiervoor minder had gestaan en al goed was teruggekomen). Beide hadden nog een vrij beperkt aantal seconden bedenktijd (30 a 40). Was dit te winnen of moest Jouke in remise berusten? Best lastig om een winnend plan te vinden. Maar het is ook lastig om dit goed te blijven verdedigen, ondervond zijn tegenstander. Hij liet namelijk een penning toe op zijn toren – en met een volle toren meer is het uiteraard kinderspel en zijn tegenstander gaf op.

Spannende pot, mooie overwinning en we staan weer in de middenmoot! Nu hebben we wat meer tijd om bij te komen en ons voor te bereiden op onze volgende opponent. Op 7 februari wacht de confrontatie met titelfavoriet DD1.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Henrik on 12-12-2018 at 08:55.

11-12-2018 21:17 Arjan is offline Send an Email to Arjan Search for Posts by Arjan Add Arjan to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nadat mijn tegenstander in de opening een passieve zet deed had ik het betere van het spel. Hij heeft een kans gekregen om weer terug te komen in de partij (die hij niet greep). Ik geloof dat ik voor het eerst sinds lange tijd weer redelijk tevreden ben over mijn partij.

En winnen als het team uiteindelijk met 4½-3½ wint is ook lekker natuurlijk. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 12-12-2018 at 12:30.

12-12-2018 12:29 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

12-12-2018 15:19 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuke analyse Jouke! Opvallend dat je in de stelling na 16.d2 nog steeds 25 posities in je db hebt. Voor mij ziet het er allemaal vrij wild uit. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-12-2018 10:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller