Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H1 wint ook tweede wedstrijd
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Bram Bram is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2010
aantal berichten: 29

DSC1-HSB wint ook tweede wedstrijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen maandag hebben we onze competitiewedstrijd in Naaldwijk gewonnen. Het was wel allemaal kantje boord.

Dat lag niet aan Yasin op bord 1. Die kwam met een heerlijke stelling uit de opening, won toen een pion en kon met een val met zijn stukken de zwarte koningsstelling binnenvallen. Fijn om hem erbij te hebben.

Ikzelf speelde op bord 2 een relatief correcte partij, vooral in vergelijking met het geklooi van vorige keer. Met zwart kwam ik met een klein plusje uit de opening. Ik koos een plan dat er goed uitzag, maar wit kon het allemaal taai verdedigen en stukken ruilen. Ik moest zelfs nog een beetje oppassen maar de partij bleef binnen de remisemarge. Op het eind had ik de klassieke keuze: remise maken door eeuwig schaak of doormodderen in een wat slechter eindspel. Het zag er op de andere borden niet zo mooi uit, maar toen er opeens een bord onze kant op viel, kon ik voor de remise gaan.

Dat bord was bord 3 van Enrico. Hij leek prima uit de opening te zijn gekomen, maar in het middelspel offerde hij materiaal en stond hij opeens een volle toren achter. Het zag er voor mij allemaal een beetje dubieus uit, maar Enrico heeft het vast beter gezien dan ik. En de winnaar heeft altijd gelijk: Enrico kon op een gegeven moment alle zwarte stukken achter elkaar pakken en deed dat ook.

Ricardo (op bord vier) staat na twee invalbeurten nog steeds op 100 procent, maar hoe het zover kwam, weet ik niet. Bob (vijf) kon het helaas niet bolwerken: hij ging na de opening vervlakking uit de weg, maar kwam in het late middenspel opeens in een matnet terecht.

De spelers op de borden zes, zeven en acht waren zo goed om hun partij achteraf na te vertellen. Genoeg van mijn gezwets dus, we geven het woord aan ...

... Martin: "Ik speelde met zwart tegen Frans Vreugdenhil. Ik meende mij te herinneren dat we dezelfde variant een aantal jaar terug ook eens op het bord hadden, maar daar wist ik niks concreets meer van. Frans besloot deze keer de dames te ruilen en op zijn loperpaar te spelen. Aanvankelijk kwam ik vrij goed te staan en had Frans moeite zijn stukken te ontwikkelen. Waarschijnlijk had ik daar ergens iets energieker moeten spelen, maar ik liet Frans zijn paard binnen komen. Op dat moment bood Frans meteen remise aan; waarover ik te lang getwijfeld heb. Uiteindelijk besloot ik door te spelen vanwege de stand op een aantal borden en het feit dat ik het wel erg vroeg voor remise vond. Twee zetten later beging ik een onnauwkeurigheid, waardoor hij zijn paard kon ruilen voor mijn belangrijke loper. Zijn loperpaar dreeg belangrijk te worden. Met twee krachtzetten wist ik dit echter te neutraliseren, al ben ik heel benieuwd of dit helemaal klopte. Het loperpaar ging er af en ik had hoogstwaarschijnlijk een pion voor kunnen blijven. In tijdnood miste ik een vrij simpele zet en toen ging mijn pluspion toch verloren, waarna ik remise aanbod."

... Kees: "Ik bereikte weinig in de opening. Op het moment dat ik onoverzichtelijke complicaties wilde veroorzaken, kreeg ik een remise-aanbod, dat ik na goed kijken accepteerde. Bij analyse blijkt dat ik bij doorspelen inderdaad een pion verlies, en een houdbaar eindspel overhoud."

... en Jan: "Met zwart probeerde ik ruimte te pakken op de damevleugel, maar stond daardoor wel achter in ontwikkeling. De stelling brak open en mijn koning kon niet meer ontsnappen."

Weinig aan toe te voegen! Op maandag 5 november wacht Botwinnik 1 thuis. Het team heeft me gevraagd om op deze manier ook nog even iedereen te bedanken voor de steunbetuigingen, smachtende brieven vol hartstocht en andere fanmail die wij inmiddels dagelijks mogen ontvangen. Het is te veel om het allemaal persoonlijk te beantwoorden, maar bij dezen: dank u zeer!

 Schaakmat Westl. 12004-DSC120813½-4½
1T. Bieger1985-Y. Sari0-1
2M. van Woerden2136-A.J.L. van der Velden2172½-½
3M. Pietersma2130-E. Blees21670-1
4P. Brasser2049-R. Slaa21560-1
5M.R.J. Kindt1976-B. Voogt21421-0
6F. Vreugdenhil1962-M.A. Glimmerveen2027½-½
7J.W. t Hart1868-K. van der Meer2024½-½
8J.P. Voorberg1922-J. Bosma18801-0

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Untagonklik on 19-10-2018 at 14:29.

15-10-2018 23:40 Bram is offline Send an Email to Bram Search for Posts by Bram Add Bram to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de agenda staat dat op 5 november Botwinnik 1 de tegenstander is.

17-10-2018 20:34 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
Bram Bram is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2010
aantal berichten: 29

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aangepast Glimlach.

19-10-2018 11:05 Bram is offline Send an Email to Bram Search for Posts by Bram Add Bram to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller