Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H6 en Rijswijk 3 in evenwicht na spannende strijd
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

DSC6-HSB en Rijswijk 3 in evenwicht na spannende strijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het altijd gezellige bierteam van DSC (voorheen bekend als DSC9) heeft er twee oude bekenden bij dit seizoen: Arzhang en Lito. Teamkapitein Herman had zich teruggetrokken op een verlaten eilandje en zijn 8 kanonnen stuurloos Rijswijk in gestuurd. René, die aangekondigd had vroeg naar huis te gaan, werd gebombardeerd tot teamleider.

Arzhang (6) had een stenen muur gebouwd met zwart, zijn stukken logisch neergezet, er een lekker biertje bij besteld en haalde zo het eerste punt binnen na ongeveer twee uur spelen.

Ik (2) had met zwart een aardig centrum opgebouwd vanuit de opening, maar het voordeel leek weer wat af te nemen. Echter zag mijn tegenstander op dat moment een aftrekschaakje over het hoofd en verloor zijn dame: 0-2.

Bert (7) stond opeens een volle toren achter en moest opgeven: 1-2.

Huisfilosoof Dirkse (5) belandde in de opening al in een cirkelredenering die hem een uur van zijn tijd kostte. Bevrijd van geest zoals altijd als de tijdnood nadert, bleek zijn stelling misschien toch iets te ingewikkeld om op increment uit te spelen: 2-2.

Lito (8), die zijn eerste partij speelde in drie jaar, speelde zijn tegenstander volledig weg in de opening en het middenspel! Hij had de volledige damevleugel onder controle terwijl zijn opponent passief moest toekijken. De scherpte ontbrak helaas nog om naar een winnend eindspel af te wikkelen. Sterker nog, de kansen keerden en Lito moest opgelucht zijn dat het nog remise werd:2½-2½.

Jan (1)... daar speel je liever mee dan tegen. Zijn tegenstander werd nauwkeurig, langzaam en subtiel gewurgd en capituleerde in het eindspel: 2½-3½.

Edgar (3) had een toreneindspel en die blijken op een of andere manier altijd remise te zijn. Het was in ieder geval veel te ingewikkeld en die eenvoudige regel bleek uiteindelijk toch weer te gelden: 3-4.

René (4), die graag vroeg thuis wilde zijn, zat natuurlijk als laatste nog te strijden. Na een goed uitziende opening liet hij met Pf5 helaas een aanval op zijn koningsvleugel toe. Zijn tegenstander speelde g4, René's paard moest terug en wit kreeg een sterk initiatief. Hij was echter te aarzelend en had minder tijd, waardoor René terug in de wedstrijd kwam. De hoop op remise werd nog sterker toen René hem terecht wees op het feit dat hij nog wel moest noteren. Het docentenhandschrift van René was natuurlijk onleesbaar voor zijn arme tegenstander, die daar nog een tijdje zoet mee was. Hij speelde echter hardnekkig door en uiteindelijk zag René een trucje over het hoofd waardoor hij zijn toren en daarmee zijn partij verloor: 4-4.

Al met al denk ik een terechte uitslag en ook weer een spannend en gezellig avondje!

Gedetailleerde uitslag:
 Rijswijk 31514-DSC615264-4
1D.J.E. Huitema1576-J. v/d Donk17200-1
2M.P.M.J. Berger1546-T. Albregtse17800-1
3R.W.A. van Groesen1586-E. Huisman1570½-½
4H. Knigge1541-R.P Poots15291-0
5M. Knigge1595-S. Dirkse15071-0
6F.J.H Lantzendörffer1548-A. Davazdahemami14830-1
7R.J. Felix1476-L. van Reede1479½-½
8T.W. van Peursen1240-B. v/d Willik11381-0

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 26-09-2018 at 12:32.

26-09-2018 00:20 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een hoop gemist zo te lezen. Mooi verslag Therk.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

26-09-2018 07:24 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag van de tegenstander:

Quote

Rijswijk 3 behaalt nipt een gelijkspel tegen DSC6


Dinsdag jl. speelden we thuis onze eerste externe competitiewedstrijd in de 2e klasse HSB tegen DSC6: we kwamen enigszins goed weg, en speelden 4-4 gelijk. Dit seizoen zijn we versterkt met drie spelers, t.w. Erik van Dop (speelde deze wedstrijd niet), Floris Lantzendorffer en Mark Knigge. Dit keer waren we ook versterkt met Roel (Leezer) die als vervangend teamleider optrad. Mede dankzij zijn adviezen (remises aannemen, voor de winst gaan etc.) werd dit resultaat bereikt.

Het verloop was als volgt.

Op bord 1 had Doeke (Huitema) een sterke tegenstander. De partij ging redelijk gelijk op en m.i. zat een remise er in, maar in het eindspel en onder tijdsdruk ging het voor Doeke mis en verloor hij de partij.

Ook Marc (Berger) op bord 2 had een pittige tegenstander. Hij startte te laat, maar heeft dat hopelijk goed kunnen maken. In de partij ging het wel steeds minder met hem (in de woorden van Roel hij werd langzaam maar zeker ‘gewurgd’), en zijn partij ging verloren.

Op bord 3 bereikte Roger (van Groesen) een remise. Nadat veel zware stukken van het bord waren verdwenen, leek het even erop dat zijn tegenstander een pionnetje kon winnen (en daarmee waarschijnlijk de partij), maar Roger wist het daarna volgende toreneindspel goed te spelen.

Ondergetekende Hans (Knigge) op bord 4 wist zijn partij te winnen, maar het was kantje bord. Ik kwam slecht uit de opening; mijn tegenstander speelde een vreemde variant van het Frans, maar dat leverde mij wel een slechte stelling op. Dat leidde tot een remiseachtige stelling, maar met de opdracht van Roel in het hoofd om te winnen (en zo de 4-4 te bereiken) speelde ik door en met een gelukje maakte de tegenstander een fout en werd de partij gewonnen.

Mark (Knigge) op bord 5 maakte een goede comeback in dit team. Met een overvloed aan tijd (waar zijn tegenstander in het eindspel nog maar ca 2 minuten had, had Mark nog ca 1 uur) werd de tegenstander steeds meer onder druk gezet en won Mark de partij.

Floris (Lantzendorffer) op bord 6 had een lastige tegenstander met een indrukwekkende naam, die Floris het leven zuur maakte. Enkele pionnen van Floris waren flink opgestormd, maar helaas was het moeilijk al deze te dekken, waardoor enkele pionnen verloren gingen (naar ik begreep). Toen er een kwaliteitsverlies overheen kwam, ging de partij verloren.

Van de partij van Rob (Felix) op bord 7 heb ik helaas niet veel gezien. Ik begreep dat Rob zijn stelling goed had opgebouwd, maar dat er op gegeven moment niet meer inzat dan remise; zo werd besloten.

Timo (van Peursen) ten slotte op bord 8, speelde een prima partij zoals hij dat vaker doet. Hij werd wel geholpen door een flinke fout van de tegenstander die een toren inleverde. Timo speelde dat vervolgens wel solide uit en won.

Bij elkaar 4-4, geen slecht begin van de competitie. Een eerste matchpunt is binnen en tegelijk zijn we warmgelopen voor de vervolgwedstrijden. Met dank aan Roel voor zijn enthousiaste begeleiding.

Hans Knigge


Bron: https://www.sgrijswijk.nl/externe-compet...mverslagen.html

__________________
Erro ergo sum.

30-09-2018 22:08 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller