Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K4 verslaat Oud Zuylen Utrecht 2 met 4,5-3,5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Erik Biemans Erik Biemans is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 15-08-2017
aantal berichten: 20

DSC4 verslaat Oud Zuylen Utrecht 2 met 4,5-3,5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het unicum was daar. Op zaterdag 15 september speelde DSC voor het eerst met vier teams tegelijk thuis in de KNSB. Het nieuw gevormde vierde team speelde tegen Oud Zuylen 2 uit Utrecht. Op papier was OZU iets sterker dan ons team, maar dat zou nog maar eens moeten blijken in de praktijk! We hebben namelijk niet alleen gezellige spelers, maar ook wat onderschatte mannen in het team.

Na ruim een uur schaken konden we een eerste balans opmaken. Op bord 1 had Jan snel dames geruild en kwam er een positioneel schouwspel op het bord. Op bord 2 hard Timo een op het oog gelijke stelling met dame, twee torens en een loper tegen dame, twee torens en een paard. Timo had meer ruimte en meer druk op de stelling van de tegenstander. Op bord 3 zag het er erg rommelig uit bij Hans. Ik had geen idee wat daar aan de hand was, maar het leek alsof de tegenstander (iets) beter stond. Bij mij op bord 4 was het begin rustig. Mijn tegenstander leek zijn theorie beter te kennen dan ik. Ik speelde om zo veel mogelijk druk te zetten op zijn geďsoleerde pion. Roland had op bord 5 een gelijke stelling bereikt waarbij zijn tegenstander het initiatief weg gegeven leek te hebben. Henrik speelde op bord 6 een strakke partij en won een pion waarbij hij beter kwam te staan. Bij Kees op bord 7 leek het na een kleine twee uur al beslist. Hij had een typische stelling waarbij zwart vol op de koningsaanval speelde en wit op de damevleugel probeerde door te breken. Mark speelde ten slotte op bord 8 een partij waarbij hij in de verdrukking kwam en minder leek te staan.

Na twee uur kon Kees zijn stelling omzetten in een prachtige winstpartij. Hij had zijn tegenstander geen enkele kans gegeven en mocht de 1-0 aantekenen. Ook mijn tegenstander kon mij na ruim twee uur de hand schudden, want ik had de geďsoleerde pion gewonnen en nog een pion daarbij, waardoor zwart kansloos werd: 2-0. De gelijke stelling van Roland werd remise waardoor we met 2.5-0.5 aan de leiding gingen. Dat zag er dus goed uit!

Een paar uur verder viel het op dat Henrik zijn betere stelling niet had kunnen omzetten in winst, maar dat het voordeel weg was en de partij in remise eindigde. Erg jammer, want hij speelde een uitstekende partij: 3-1. Bij de rommelige partij van Hans had de tegenstander een winstvariant gemist (volgens Hans zelf) en resteerde er een eindspel met gelijk materiaal waarbij werd besloten om remise te maken: 3.5-1.5. Er was dus nog een half punt nodig voor het eerste matchpunt en nog een heel punt om de volle buit in Delft te houden.

En dat werd nog spannend. Op bord 1 was het Jan niet gelukt om zijn sterk spelende tegenstander het hoofd te bieden. Hij moest materiaal inleveren en ook in tijdnood lukte het zijn tegenstander om de goede zetten te vinden en de eerste overwinning voor OZU binnen te tikken: 3.5-2.5. Zou het dan toch nog mis gaan? Mark stond niet zo lekker en Timo moest zijn partij nog maar eens zien te winnen...

Wonder boven wonder was het Mark die met een halfje ervoor zorgde dat we in ieder geval een matchpunt overhielden aan deze eerste wedstrijd. Zijn tegenstander forceerde in een zeer goede stelling te erg en speelde zijn partij slordig uit, waardoor Mark in een gelijk toreneindspel kwam dat eindigde in remise: 4-3.

Het was aan Timo om de eerste overwinning van DSC4 in de KNSB te behalen. Timo stond beter en bood remise aan, maar zijn tegenstander zag de tussenstand en weigerde. Een klein uur later werd de vrede toch getekend en sleepte Timo met een halfje de volle buit binnen voor DSC4. In de wandelgangen wordt al gesproken van het kampioenschap. Dat is misschien iets te optimistisch, maar wie weet wat voor moois dit seizoen gaat brengen. In ieder geval veel gezelligheid, want het gezamenlijke diner en een bezoek aan de kroeg was veelbelovend voor de rest van het seizoen. Op naar de volgende ronde!

Gedetailleerde uitslag:

 DSC41936-Oud-Zuylen 219764½-3½
1Bosma , J. (Jan)1880-Linde van der, M. (Meindert)20720 - 1
2Bottema , T. (Timo)2034-Schwartz , A.J. (Arie)2113½-½
3Stam , H.J. (Hans)2115-Boogaart van den, J.M.C. (Jan Maarten)1982½-½
4Biemans , E. (Erik)1979-Gouw , C.P.T.H. (Carol-Peter)19821 - 0
5Have ten, R.H.S. (Roland)2007-Wagenaar , H.T. (Harm Theo)1815½-½
6Tamerus , H.A. (Henrik)1884-Jong de, P.J.J. (Peter)1941½-½
7Voorberg , K. (Kees)1966-Semeijn , B. (Bram)19691 - 0
8Breton , M.R. (Mark)1620-Doorn van, H.F. (Hans)1931½-½

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Untagonklik on 22-09-2018 at 13:03.

16-09-2018 14:13 Erik Biemans is offline Send an Email to Erik Biemans Search for Posts by Erik Biemans Add Erik Biemans to your Buddy List
Erik Biemans Erik Biemans is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 15-08-2017
aantal berichten: 20

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

edit: Verslag toegevoegd aan het nieuwsbericht

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 16-09-2018 at 16:26.

16-09-2018 16:17 Erik Biemans is offline Send an Email to Erik Biemans Search for Posts by Erik Biemans Add Erik Biemans to your Buddy List
Kees Voorberg Kees Voorberg is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-03-2007
aantal berichten: 13

Historische uitslag voor DSC4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi verslag, Erik. Dank je wel!
Het was inderdaad een unicum, maar niet omdat er voor het eerst 4 DSC-teams tegelijk thuis speelden. Dat is al twee seizoenen eerder gebeurd. Maar het unicum lag hierin dat na 18 wedstrijden zonder overwinning voor DSC4, nu de eerste overwinning geboekt werd.
Jan verloor aan het eerste bord van oud-jeugdkampioen van Nederland, Meindert van der Linde, dus dat is geen schande. De oud-jeugdkampioenen van DSC spelen in het 1e team in de 1e klasse. Maar bij Oud-Zuylen gaat dat blijkbaar anders: 2e team, 3e klasse.

16-09-2018 20:03 Kees Voorberg is offline Send an Email to Kees Voorberg Homepage of Kees Voorberg Search for Posts by Kees Voorberg Add Kees Voorberg to your Buddy List
Kees Voorberg Kees Voorberg is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-03-2007
aantal berichten: 13

Hoe een ernstige denkfout tot een mooie overwinning leidt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als iemand mij wil leren hoe ik hier diagrammen kan plaatsen kan ik mijn partij hier laten zien.

16-09-2018 20:10 Kees Voorberg is offline Send an Email to Kees Voorberg Homepage of Kees Voorberg Search for Posts by Kees Voorberg Add Kees Voorberg to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

RE: Hoe een ernstige denkfout tot een mooie overwinning leidt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Kees Voorberg
Als iemand mij wil leren hoe ik hier diagrammen kan plaatsen kan ik mijn partij hier laten zien.


Diagrammen kan je plaatsen door de stelling tussen fen-codes te zetten:



Je kunt ook een partij in een viewer plaatsen door de pgn tussen pgn-codes te plaatsen.




Als je op quote drukt in dit bericht kan je ook zien hoe het eruit ziet.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 16-09-2018 at 20:17.

16-09-2018 20:15 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Kees Voorberg Kees Voorberg is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-03-2007
aantal berichten: 13

RE: Hoe een ernstige denkfout tot een mooie overwinning leidt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik

Quote

Originally posted by Kees Voorberg
Als iemand mij wil leren hoe ik hier diagrammen kan plaatsen kan ik mijn partij hier laten zien.


Diagrammen kan je plaatsen door de stelling tussen fen-codes te zetten:



Je kunt ook een partij in een viewer plaatsen door de pgn tussen pgn-codes te plaatsen.




Als je op quote drukt in dit bericht kan je ook zien hoe het eruit ziet.


Dank je, Arno. Ik zie het in de quote. Ik ga het proberen.

16-09-2018 21:20 Kees Voorberg is offline Send an Email to Kees Voorberg Homepage of Kees Voorberg Search for Posts by Kees Voorberg Add Kees Voorberg to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd! Leuk om te lezen, klinkt als een spannende match.

En mooi dat de derde helft ook serieus wordt genomen!

__________________
Erro ergo sum.

18-09-2018 07:08 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het verslag van de tegenstanders:

KNSB OZU 2 behoudt alle kansen op eindoverwinning

OZU2 is afgelopen zaterdag vijftien september in Delft traditiegetrouw uitstekend van start gegaan met een nederlaag tegen DSC4. De Utrechtenaren behouden daarmee alle kansen op een gunstige eindklassering en blijven de felbegeerde cup in het vizier houden.

Het was een schitterend nazomerdag die zaterdag in Delft. De temperatuur bakte een aangename 20 graden en de zon scheen fel. En zoals wij schakers dan gewoon zijn trekken we ons terug in een bedompt achterafzaaltje om ten strijde te trekken op het schaakbord. Ditmaal speelden we tegen DSC uit Delft, een geduchte tegenstander waar we vorig jaar van verloren. Niet te onderschatten! En toch.. het was wel het vierde team en op papier de zwakste tegenstander uit de poule. Hier lagen kansen.

Utrecht was afgereisd met het sterkste team: Iron Meindert van der Linden, Old man Arie Schwartz, The Wall Ham Theo Wagenaar, Cunning Bram Semeijn, Stone wall Jan-Maarten van den Bogaart, The Fist Carol Peter Gouw, Killer Hans van Doorn en The Monk Peter de Jong. De bloem van het Utrechtse schaken, te vergelijken met de Franse adel vlak voor de slag bij Azincourt. Ondergetekende kreeg de eer als chroniqueur de Utrechtse heldendaden in een rondeverslag te vereeuwigen. Een eer die ik niet kon weigeren.

De eerste klappen Om 13:00 werden de klokken ingedrukt. Direct zaten een aantal Utrechtenaren ernstig in de problemen, waaronder ikzelf. Ik liet in de hoofdvariant van het koningsindisch na om een aantal cruciale verdedigingszetten te doen waardoor ik al na drie kwartier totaal verloren stond. Uiteraard heb ik de boel nog even gerekt, je bent niet naar Delft gereden om binnen een uur op te geven. Maar mijn tegenstander maakte geen fout. 1-0 voor de thuisploeg.

Carol Peter verging het niet veel beter. Ik heb niks van zijn partij gezien, maar hij schijnt vrij hardhandig van het bord gezet te zijn. Voor hem waren er echter verzachtende omstandigheden. Hij heeft tien dagen op rij gewerkt omdat uitzendkrachten zich op het laatste moment hadden ziek gemeld. Hij was doodop en kon de zware mentale arbeid daardoor niet aan. Het falende Nederlandse zorgstelsel speelt ons hier parten.

Langs de afgrond Zo stonden we dus in recordtempo met 2-0 achter. Dan weet je dat het een lastige wedstrijd wordt. Meindert, Peter, Hans, Harm-Theo, Arie en Jan-Maarten zijn echter geduchte tegenstanders die dikwijls in het derde of vierde uur toeslaan. 2-0 is lastig, maar niet onmogelijk. Er zijn gekkere dingen gebeurd in de schaakwereld.

Harm Theo behaalde de eerste punten voor Utrecht. Hij forceerde remise door eeuwig schaak. Een verstandig besluit, want als hij dat niet gedaan had was de aanval van zijn tegenstander niet te weerstaan geweest. Goed gedaan Harm Theo!

Peter haalde het tweede halfje. Ook van zijn partij heb ik niks gezien, maar ik sprak hem er wel even over in het zonnetje op het dakterras. Hij had op het punt gestaan op te geven zei hij, maar toch nog maar een zet gedaan. Drie zetten later had ineens weer spel. Hij was er erg verbaasd over geweest en had direct remise geaccepteerd toen zijn tegenstander dat aanbod. Hij maakte in die nazomerzon een uitgelaten indruk, als een man die de dood in de ogen heeft gekeken en het tegen alle verwachting toch nog kan navertellen.

Jan-Maarten behaalde ook een half punt. Ik sprak hem even na de partij, maar ik denk dat het te vlug was want hij zat er nog helemaal in. Iets over stukken… moeilijk, moeilijk. Ik deed dit en toen deed hij dit en dat was een verrassing. Zonder bord kon ik m niet goed volgen. Bottom line was in ieder geval dat hij remise maakte. Carol Peter zei dat ie gewonnen heeft gestaan, maar ik kan dat oordeel niet bevestigen of ontkrachten.

Hoop! Hans deed voor het eerst mee met OZU 2, maar liet zich meteen gelden. Hij speelde zich met meesterschap naar een gewonnen stand. Zijn loper en twee torens regen een gruwelijk matnet rond de witte koning. Hans wikkelde echter niet goed af waardoor zijn tegenstander met remise wegkwam. Een teleurstellende afloop voor ons, en niet in het minst voor killer Hans zelf. Hieronder een fragment uit een mail van hem naar mij over zijn partij.

Na Pxc3 (de enige zet voor wit) sloeg ik uiteraard terug met mijn toren en mijn tegenstander speelde Kd2. Ik had hier gewoon Tbb3 moeten spelen. Maar ik speelde hier Txa3 waarna wit met Te8 Txe8 Txe8 Kh7 Te3 gelijkspel verkreeg. Uiteraard was ik hier flink zuur van. In mijn eerste wedstrijd voor Oud Zuylen/Utrecht zo’n winst laten liggen doet pijn… zeker nu het team hierdoor mede een 3,5-4,5 nederlaag leed. Ik beloof beterschap voor de volgende wedstrijd waarin ik ga aantreden!

Ik heb nu al medelijden met zijn volgende tegenstander.

Meindert was de enige die een partij won. Ook Meinderts partij heb ik gemist, maar ongetwijfeld hanteerde hij de fijne positionele wurgstijl die we van deze schaakgentleman gewend zijn. Tijdens het Chinezen liet hij tussen neus en lippen door vallen dat hij dit jaar wat meer tijd aan het schaken gaat besteden. Ik voorspel dat hij de rots wordt waarop OZU 2 dit seizoen op gaat bouwen.

Old Man Arie was het langst van iedereen bezig, ook dat is een beetje traditie. Hij slaagde er echter niet in om in het laatste uur de partij naar zich toe te trekken. Remise werd het eindresultaat.

OZU 2 vecht door! En zo verloren we dus met 4,5 – 3,5. Een teleurstelling.. maar er is zeker ook reden tot optimisme! Verlies scherpt de schaakgeest meer dan de roes van de overwinning. In dat licht kan je maar beter met een nederlaag beginnen. Het team toonde veerkracht met de sterke partijen van Meindert en Hans. En ook de sfeer was goed. Hoewel de meesten eigenlijk matig hebben gespeeld, heeft iedereen toch gezellig nagetafeld. Er is nog niets verloren. OZU 2 vecht door! We behouden alle kansen om de eindoverwinning binnen te halen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-09-2018 12:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Kees Voorberg Kees Voorberg is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-03-2007
aantal berichten: 13

Mijn partij Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was 2 1/2 jaar geleden dat ik mijn laatste serieuze partij speelde. Dit jaar ga ik in DSC5 spelen in de 5e klasse van de KNSB. En omdat de 5e klasse pas volgende maand begint mocht ik afgelopen zaterdag invallen in het 4e. Om er weer een beetje in te komen.

Bram Semeijn (Oud-Zuylen2) - Kees Voorberg (DSC4)

Stelling na de 20e zet van zwart: 20...., g4



Ik heb min of meer noodgedwongen, maar met een gezonde dosis vertrouwen in de goede afloop, mijn pion op a7 geofferd. Hij moet nu Pb5 spelen om z'n paard weer in veiligheid te brengen, maar hij gaat in de fout met 21. Db3 en daarna is er eigenlijk al geen houden meer aan.

21. Db3, g3;
22. Lb6, Dh4;
23. h3, Lxh3;
Zo speelden we het vroeger in het koffiehuis ook.
24. gxh3, Dxh3;
25. Tf2,
Iets anders is er niet.
25. ...., Ph4;
26. Pe1,
Hier maakte ik een ernstige denkfout. Ik dacht: de toren loopt niet weg; speelt-ie hem naar g2 dan sla ik hem met m'n paard; dus laat ik eerst mijn stelling maar verbeteren.
26. ...., Lf6;
27. Tg2,



En nu zag ik het pas: Natuurlijk kan ik de toren slaan, maar hij slaat nu wel een paard terug ipv een pion. Dom, dom, dom. Blijkbaar had ik deze partij echt nodig om er weer een beetje in te komen, na lange afwezigheid.

Maar het verrassende is dat door deze fout de winst nu eenvoudiger en directer wordt. Dus het was alleen een fout in m'n hoofd, maar niet op het bord. Dat gaat blijkbaar niet altijd samen.

27. ...., Pxg2;
28. Pxg2, h4;
29. Pe1, Dh2+;
30. Kf1, h3,
31. Lb5, g2+

Wit geeft op.

Ondanks mijn denkfout was ik toch heel tevreden over deze partij, en mijn teamgenoten waren dat ook. Ook mijn tegenstander was lovend over hoe ik het gespeeld had. Dat siert hem; het is niet iedere verliezer gegeven om waardering op te brengen voor het spel van zijn tegenstander.

En nu: op naar de 5e klasse. Daar spelen we maar 7 ronden. Dus als het nodig is kan ik in de 9e ronde weer invallen in DSC4. Knipoog

20-09-2018 20:23 Kees Voorberg is offline Send an Email to Kees Voorberg Homepage of Kees Voorberg Search for Posts by Kees Voorberg Add Kees Voorberg to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller