Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2017-2018 » Interne competitie (V8): Stuivertje wisselen aan kop
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V8): Stuivertje wisselen aan kop Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep betekent een nieuwe ronde de laatste weken een nieuwe koploper. Vorige week had Richard Oranje de koppositie veroverd, maar na een nederlaag tegen Bob Voogt is hij deze weer kwijt. Gert Legemaat is de nieuwe koploper; Gert rekende af met Diederik van Heijgen. Ook Ted Barendse blijft na een overwinning op Martin Glimmerveen meedoen om de titel. Hetzelfde geldt voor Bram van der Velden, die niet in actie kwam.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Bob Voogt-Richard Oranje1-0
2Gert Legemaat-Diederik van Heijgen1-0
3Martin Glimmerveen-Ted Barendse0-1
4Kees van der Meer-Rob Smits½-½
5Pieter Goossens-Willem-Jan van den Broek0-1
6Arnt Veenstra-Jan van de Donk½-½
7Tjerk Albregtse-Jorick Laan1-0
8Henk van den Belt-André van der Weijde1-0
9Adriaan ter Mors-Edgar Huisman1-0


In de B-groep nam Evert van den Hooven de koppositie over van Sam van Dongen. Evert versloeg Theo Rekveldt, terwijl Sam niet in actie kwam. Theo zakt terug naar plaats drie.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Theo Rekveldt-Evert van den Hooven0-1
2Hans van Calmthout-Hugo van der Laan½-½
3Eric Wagter-Han Nicolaas½-½
4Jan Frissen-Kees Korving½-½
5René Poots-Stijn Berghout0-1
6Wim Meijer-René Weerts0-1
7Cees Huygen-Corniel Nobel0-1
8Kees Venema-Jan van der Kolk1-0


In de C-groep eindigde de topper tussen Aram Hassan en Dolf Mulder in remise. Aram handhaaft zich daarmee aan kop, maar zag wel Gerard Bilars dichterbij komen. Gerard won na een spannende partij van Simon Dirkse. Khalid Elsandel debuteerde in de interne competitie met een overwinning; hij won van Aad de Jong.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Aram Hassan-Dolf Mulder½-½
2Simon Dirkse-Gerard Bilars0-1
3Henk Stipdonk-Ferdinand Schreuder1-0
4Bart van Cleef-Ernst Hanewald1-0
5Joop van Ham-Hans Hendriks1-0
6Ruben Beumer-André Bruinink½-½
7Bert van der Willik-Jan Bouke Tiersma½-½
8Khalid Elsandel-Aad de Jong1-0
9Paul van Riet-Ankie Verhaart1-0
10Zimo Sibbing-Jan Torenstra1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 24-04-2018 at 06:47.

24-04-2018 01:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er zat een aardig tactisch puzzeltje in mijn partij. Speel de beste zet voor wit na 16. ..., g6.



__________________
Erro ergo sum.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Tjerk on 24-04-2018 at 10:31.

24-04-2018 08:12 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi gespeeld Tjerk! Ik denk dat wit in de aanvangsstelling al heel goed staat (dus is er voor zwart eerder al iets misgegaan). Maar het blijft mooi afgemaakt!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

24-04-2018 09:08 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt! Ja, de opening is wel geslaagd zo voor wit. Fritz geeft 14. ..., f5 nog als enige verdediging, bijvoorbeeld de variant zojuist toegevoegd in het tweede diagram.

__________________
Erro ergo sum.

24-04-2018 10:34 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mocht aantreden tegen Cees Huygen. Inmiddels 85 en nog steeds niet vies van een potje enerverend schaak. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-04-2018 11:23 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij tegen Pieter Goossens sloeg met 8. ... e6-e5 de vlam in de pan terwijl beide kampen nog vier onontwikkelde stukken hadden.



Pieter Goossens - Willem-Jan van den Broek, 23 april 2018, stelling na 8 ... e6-e5

Er volgde 9. cxd5 (9. dxe5 Pxe5 en zwart wint materiaal via Pxf3 of Pxc4) exd4 10. dxc6?! (beter 10. exd4 en wit's druk tegen het zwarte kamp telt zwaarder dan de dubbelpion op de f-lijn) Pe5!



Pieter speelde hier 11. Df5 (cxb7 verliest na Pxf3+ ten minste een stuk) en na Pxc6 12. exd4 Pxd4 13. Lb5+ (allemaal de beste zetten) stond het als volgt:



Na 13. ... Pd7 (wellicht is Pxb5 net wat beter) 14. De5+ (De4+ is wat beter) De7 15. Lxd7 Kxd7 16. Dxe7 Kxe7 17. Kf1 zaten we min of meer al in het eindspel.



Zwart lijkt hier vanwege wit's dubbelpion erg goed te staan; achter het bord bleek het echter nog niet zo eenvoudig om nu de juiste zet te vinden. Ik keek eerst naar 17. ... Pxf3 18. Txg7 Tag8 19. Txf7 Pxh2+ 20. Ke2 Ke6 21. Tf4 Tg1: zwart heeft een vrije h-pion, zijn ontwikkeling is afgerond en wit's loper kan even niet spelen. Daar staat tegenover dat zwart geen directe dreigingen heeft en wit's dubbelpion is opgelost. Tevens kan wit i.p.v. 18. Txg7 de tussenzet 18. Tg3! spelen; omdat Pxh2+ 19. Kg2 dan een stuk zou verliezen is zwart veroordeeld tot Pe5 of Ph4 en het is wit die eerder wat beter staat vanwege de positie van de zwarte koning.

Ook 17. ... Thg8 (te langzaam) en 17. ... g6 verwierp ik: bijvoorbeeld 18. Le3 Pf5 19. Td1+ Ke6 20. Te1 en het is remiseachtig omdat zwart's koning niet goed weg komt.

Ik koos uiteindelijk voor 17. ... Pf5 en was verrast dat ook mijn computer dit de beste zet vond (voordeel van circa 0.4). Met 18. Lg5 f6 werd mijn koning een veilig heenkomen op f7 verschaft; nu kon ik naar mijn gevoel op winst gaan spelen.

Toen ik me na 19. Le3 Thd8 20. Ke2 echter tot Pxe3 (zowel het oorspronkelijk geplande Ld6 als Ke6 waren een stuk beter geweest) 21. fxe3 g6 liet verleiden had Pieter met 22. Pd5 een goede remisekans. Hij speelde echter 22. Tg4 en zeven zetten later, na 29. Ta4-c4, stond het als volgt.



Zwart staat beter (circa 0.6): loper tegen paard en onder omstandigheden kan hij een verre vrijpion op de h- of g-lijn creëren. Toch waren de remisemarges nog groot maar toen ik erin slaagde de torens te ruilen en wit verzuimde e3-e4 door te zetten verkreeg ik de gewenste vrijpion:



Hier heeft zwart zojuist 38. ... g4 gespeeld. Hoewel zwart nu op het eerste oog gewonnen staat blijkt dat in de praktijk tegen te vallen, bijvoorbeeld 39. fxg4 fxg4 40. hxg4 hxg4 41. Kd4 en de betere positie van de witte koning weegt op tegen de vrijpion op g4. In een black-out speelde wit echter 39. Pg1? en nu was ik als de kippen bij om het af te maken: 39. Lh2! en hij verliest ten minste een stuk.

25-04-2018 11:28 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller