Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC4 - Botwinnik 1 eindigt onbeslist
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

DSC4 - Botwinnik 1 eindigt onbeslist Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De wedstrijd tussen 2 van de 3 koplopers in de promotieklasse is na lange en harde strijd in een 4-4 gelijkspel geëindigd.
Tijdens de wedstrijd ging het alle kanten op. Lang bleef het onduidelijk, daarna dacht ik dat we gingen winnen. Ineens leken we op een nederlaag af te stevenen om vervolgens toch weer op de winst te mogen hopen. Uiteindelijk werd het dus een gelijkspel.

Dit gebeurde (vanuit mijn perspectief, correct me if i am wrong) er op de borden in chronologische volgorde:

Martin had tegen Rinze Mulders op bord 7 zijn dag niet. Hij dacht lang na tijdens de opening om de juiste zetten en een plan te verzinnen en stond binnen de korste keren bijna een uur achter in tijd. Uiteindelijk ging hij dan ook in tijdnood ten onder. (0-1)

Op bord 6 had Henrik tegen Stefan Buchly een prima partij. Hij kwam goed uit de opening, kwam steeds beter te staan, maar koos uiteindelijk niet voor het goede plan. Een doorbraak op de andere vleugel was veel kansrijker geweest. Nu vervlakte de stelling en verzandde de partij in remise. (0,5-1,5)

Kees speelde tegen Rogier Zoun op bord 2. Kees bood ergens onder weg remise aan, dat de tegenstander weigerde (hij zei achteraf niet van remises te houden en bijna altijd door te spelen). Daarna kwam de tegenstander langzaam maar zeker in tijdnood. Hij probeerde een kansrijk uitziend dubbel stukoffer, maar Kees accepteerde alleen het eerste stuk en niet het tweede. Daardoor stond Kees dus een stuk voor en mocht hij zelfs zelf gaan aanvallen. Niet veel later was het dan ook uit! (1,5 -1,5)

Ivar op 1 tegen Thom Beeren had een rare partij. Hij kwam prima uit de opening, deed toen 1 mindere en 1 hele slechte zet en kwam totaal verloren te staan. Beeren pakte de geboden kans echter niet helemaal, waardoor Ivar weer terug in de partij kwam en weer gelijkwaardig of misschien zelf iets beter kwam te staan. Helaas gaf Ivar de tegenstander nog een kans, en deze werd wel met beide handen aangegrepen: Ivar stond ineens razendsnel mat. (1,5-2,5)

Ricardo speelde op bord 8 tegen Wouter Bik. Volgens Ricardo deed de tegenstander het op zet 10 al niet goed, waarna hij nooit echt een kans meer heeft gehad. Ik heb dat moment zelf niet bewust gezien, maar de hele partij zag er strak uit en het was dan ook wachten op de genadeklap. Wouter probeerde nog een geintje op de laatste zet, maar Ricardo accepteerde de aangeboden toren op de juiste manier en mocht daarna de felicitaties in ontvangst nemen. (2,5-2,5)

Peter, op bord 5 tegen Erik Middelkoop, had een lichtelijke desastreuze opening en leek al snel het onderspit te moeten delven. Gelukkig rechtte hij de rug nog even en speelde de tegenstander het ook niet optimaal, waardoor hij in de partij bleef en uiteindelijk nog een halfje kon redden. (3-3)

Ted speelde op bord 3 tegen Yde van Deutekom, die hij vroeger nog training heeft gegeven. Yde leek de opening niet goed te spelen, waardoor Ted iets beter kwam te staan en ook een half uur extra tijd op de klok kreeg. Normaal gesproken is dat aan Ted wel besteed, maar er ging ineens iets mis (onderste rij dacht ik) waardoor hij een belangrijke pion moest inboeten en slecht tot verloren kwam te staan. Gelukkig was de tegenstander zo aardig om in tijdnood zijn vrije a-pion weg te geven, waarna er een eindspel resteerde dat voor geen van beiden nog te winnen bleek. (3,5-3,5).

Walter speelde tegen Wilco Kort op bord 4 een lange partij waarin hij eerst wat beter leek te staan, daarna moest gaan keepen om vervolgens toch weer voorzichtig aan de winst te mogen gaan denken. Het uiteindelijk toreneindspel leek zeer kansrijk, hoewel ook weer niet eenvoudig. Na lang gemanouvreer kon hij het toch niet voor elkaar krijgen om te winnen en moest dus in remise berusten. (4-4)

Al met al denk ik een terechte uitslag. Het kon beide kanten op. Of wij, Botwinnik of Promotie uiteindelijk het meest blij moet zijn met deze uitslag zal pas na de laatste ronde blijken vermoed ik.

Individuele uitslagen:
 DSC42002-Botwinnik 119384 - 4
1Ivar de Hoogt1977-Thom Beeren19980-1
2Kees van der Meer1965-Rogier Zoun19771-0
3Ted Barendse2097-Yde van Deutekom1998½-½
4Walter Anema1981-Wilco Kort1888½-½
5Peter Lode1860-Erik Middelkoop1902½-½
6Henrik Tamerus1926-Stefan Buchly1982½-½
7Martin Glimmerveen2063-Rinze Mulders18650-1
8Ricardo Slaa2144-Wouter Bik18941-0

This post has been edited 8 time(s), it was last edited by Henrik on 30-01-2018 at 13:19.

30-01-2018 11:15 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn tegenstander en ik speelden een Leeuw.
Mijn tegenstander had een 100% score, 4 uit 4. Mogelijk mede daarom trachtte hij in een vrij laat stadium van de partij, met beiden niet heel veel tijd meer op de klok, en in een stelling waarin er nog steeds niet veel aan de hand was, de zaak te forceren. En ik ben een OUDE Leeuw, maar men moet zijn hoofd niet IN mijn muil steken. Een vreedzame oude Leeuw wordt dan vreetzaam.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

30-01-2018 13:02 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je van tevoren al weet dat een speler hoogstwaarschijnlijk gaat verliezen omdat hij niet in vorm is dan is het voor de einduitslag het gunstigst om hem aan een bord te plaatsen waar vermoedelijk een sterke speler van de tegenstander staat opgesteld. Tenzij die speler ook niet in vorm is.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 01-02-2018 at 13:49.

01-02-2018 13:14 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een daverende verrassing zojuist: Schaakhuis 2 versloeg Promotie 2 met 6-2. DSC4 gaat nu aan de leiding met 9 uit 5 en 25,5 bordpunt; Botwinnik 1 heeft eveneens 9 matchpunten maar 1,5 bordpunt minder - Promotie 2 heeft 8 matchpunten. Zowel DSC4 als Botwinnik 1 moeten nog tegen Promotie 2.

06-02-2018 00:04 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niet geheel onverwacht, deze verrassing dat Schaakhuis 2 van Promotie 2 wint.
Schaakhuis 2 is een sterk team, zeker thuis.
Hoe Van der Haar (ditmaal bord 5), bijvoorbeeld, aan een rating van 1450 komt, weet ik niet; ik had een remise tegen hem staan en heb hem dit jaar bij de Beker slechts met moeite en wat mazzel verslagen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

06-02-2018 09:18 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Hoe Van der Haar (ditmaal bord 5), bijvoorbeeld, aan een rating van 1450 komt, weet ik niet; ik had een remise tegen hem staan en heb hem dit jaar bij de Beker slechts met moeite en wat mazzel verslagen.


Dat is mij ook een raadsel, aangezien de KNSB-ratinglijst aangeeft dat hij momenteel een rating van 1799 heeft:
http://xaa.dohd.org/rating/spelers.php?l...4174&listid=123

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

06-02-2018 10:25 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Grappig aan de stand is dat alleen Promotie na 2x winst zeker kampioen is, terwijl de koplopers nog genoeg bordpunten erbij moeten sprokkelen.

06-02-2018 22:52 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller