Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC2: Helemaal! en toch net niet..
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martine Martine is a Female
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2009
aantal berichten: 11

DSC 2: Helemaal! en toch net niet.. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft goede zaken gedaan door met ruime cijfers koploper Goes te verslaan en daarmee de koppositie te pakken. Na de teleurstellende 4e ronde (4-4 tegen Sliedrecht) was het tweede team dit keer gebrand om een overwinning uit het vuur te slepen.

De voorbereidingen verliepen soepel: we beschikten over 9 man (eindelijk geen invallers nodig!), de teamopstelling was ruim van tevoren bekend en her en der werd er zelfs wat voorbereid (tactiek dan wel openingen)! Maar de teamleider een rustige ronde geven daar doen we niet aan. Twee personen hadden een kerstdiner/feest op de vrijdagavond en biechtten op dat het wel eens laat kon worden. Dat werkte licht op de zenuwen van de teamleider die de opstelling op zaterdagochtend twee maal omgooide (na de bedtijden gehoord te hebben) om uiteindelijk toch weer uit te komen op de in eerste instantie bedachte opstelling Glimlach.

De wedstrijd verliep voorspoedig. Na zo’n 1 tot 2 uur spelen hadden we op 7 borden meer tijd en ook de stellingen zagen er goed uit. De meeste beslissingen vielen net voor of net in de tijdnood.

Als eerste was onze topscoorder Joram klaar. Dit seizoen is het goed op dreef en afgaande op het verslag van de tegenstander (ik zelf heb weinig gezien van zijn partij) heeft hij tegenstander Jos van der Knaap (2258) geen kans gegeven. Ik vreesde nog even voor zijn stelling, want het zag er wel wat verdacht uit… totdat Henrik mij erop wees dat hij gewoon een stuk voor stond. De stukken werden niet lang daarna weer in de beginstelling gezet. 1-0

Op het zesde bord speelde Onno met wit tegen invaller Hans Welten. “Mijn tegenstander verzuimde om te ontwikkelen. Al snel werd de e-lijn geopend en stond hij in een vervelende penning. Hierdoor moest mijn tegenstander zijn koningsvleugelpionnen vooruit spelen. Dit deed zijn structuur niet ten goede. Toen Hans eindelijk de mogelijkheid had om te rokeren, deed hij dat niet… De samenwerking van zijn stukken kwam niet op gang. Ik begon ondertussen op de damevleugel een aanval een kwam met mijn toren via de c-lijn binnen. Uiteindelijk had mijn tegenstander een kwaliteit moeten geven om nog wat spel te krijgen, maar hij besloot het hazenpad te kiezen met zijn koning. Dit was niet verstandig aangezien mat snel volgde.” 2-0.

Sebastiaan over zijn partij: “ik kreeg mijn tegenstander al snel op onbekend terrein, waardoor hij al vanaf de vroege opening voor elke zet veel tijd investeerde. Tegelijkertijd kwam ik ook gestaag prima te staan, met lichte druk en een witte pion op h6, zonder dat hij veel tegenspel had. Toen hij na 20 zetten minder dan 10 minuten had volgende een onnauwkeurigheid die mij toestond om af te wikkelen naar een eindspel met toren en lichte stukken, inclusief twee pluspionnen. De schijnactiviteit van mijn tegenstander was snel geneutraliseerd en toen hij ook nog een kwaliteit moest geven was het materiaaloverwicht doorslaggevend. 3-0

Ikzelf mocht op het achtste bord aantreden tegen Paul Mark. Na een korte nacht (ik was één van de gelukkigen die op vrijdagavond een kerstfeest had) besloot ik om het te houden bij gezonde (ontwikkel)zetten en zo min mogelijk compliceren. Dit werkte goed. Al vroeg in de partij kreeg ik het loperpaar en wist ik een grote zwakte op b7 te creëren. Mijn tegenstander vond niet de optimale verdediging en moest een pion inleveren. Niet veel later kon ik door een opstoot in het centrum het punt bijschreven. 4-0

Bram speelde tegen Maxime le Clercq. Over zijn partij schrijft hij het volgende: “ik kwam met wit met een fijn plusje uit de opening. Het leek erop dat ik in een middenspel zou moeten gaan proberen om langzamerhand mijn loperpaar te activeren, maar ik plaats daarvan begon mijn tegenstander aan een actie op de koningsvleugel. Het leek even gevaarlijk, maar ik kon snel alles verdedigen en al snel stond ik beslissend materiaal voor.” 5-0 en de matchpunten waren binnen!

Goes deed vervolgens iets terug. Talitha speelde remise tegen Louis Nieuwenhuijse. “In de analyse van mijn partij gebeurde spannendere dingen dan in de partij zelf. Niet mijn speelstijl en ook niet die van mijn tegenstander zo bleek achteraf. Geen idee hoe dan toch zo’n saaie pot hebben kunnen spelen. De stelling is geen moment uit balans geweest. Ik had een poging kunnen doen tot het creëren van chaos, echter daar was de timing niet naar vanwege de enkele minuten die we beiden nog op de klok hadden. Remise was het resultaat.” 5,5-0,5

JP pakte de draad weer op: “Met zwart kreeg ik een rustige opening op het bord. Het werd een langzame manoeuvreerpartij, waar het evenwicht nooit echt verbroken werd, hoewel mijn tegenstander misschien net iets meer moest opletten. Toen ik dat ten onrechte als "iets beter" beschouwde en de stelling ook zo behandelde, kreeg mijn tegenstander echter (licht) voordeel. Ik koos toen voor de aanval, mede gelet op mijn tijdsvoordeel. Objectief had wit (enig) voordeel kunnen houden, maar in de praktijk bleek de aanval - met dank aan wat verborgen wendingen - te sterk.” 6,5-0,5

Als laatst was Sten tegen Joey Grochal bezig. Sten sluit zich aan bij het stukje van Joey over de partij (het verslag van de tegenstander is te vinden via http://www.svgoes.nl/senioren-extern/goes-1/1117-bijna): amateuristisch gepruts bij de openingsvoorbereiding, een belachelijk paard aan de rand van het bord en gemiste Houdiniwinstvarianten door Sten! Neemt niet weg dat het een spannende partij was, die op meerdere momenten verschillende kanten op had kunnen gaan. Uiteindelijk verzandde de partij in eeuwig schaak. 7-1

Samenvattend: een goede match die ons twee matchpunten, een sloot bordpunten en de koppositie oplevert! Tegelijkertijd was het helaas net geen clean sweep.

DSC Delft II 2137 - Goes 2003 7 - 1
Goes, S. 2221 - Grochal, J. 2244 ½ - ½
Van der Velden, B. 2184 - Le Clercq, M. 1959 1 - 0
Op den Kelder, J. 2258 - Van der Kaap, J. 2206 1 - 0
Smits, S. 2175 - Burgerhoff, R. 1945 1 - 0
Munnik, T. 2016 - Nieuwenhuijse, L. 2035 ½ - ½
Verbaken, O. 2088 - Welten, H. 1916 1 - 0
Vos, J.P. 2075 - Van de Braak, R. 2014 1 - 0
Middelveld, M. 2080 - Paul, M. 1704* 1 - 0

We kijken uit naar de volgende rondes in 2018!
Martine

18-12-2017 14:28 Martine is offline Send an Email to Martine Search for Posts by Martine Add Martine to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wist het wel. RockendRockend Rockend

Ik vond het al erg merkwaardig. Zo’n goed team en dan niet alles winnen. Hoe kan dat nou? Verschillende verklaringen worden in de wandelgangen gefluisterd.


  • Prestatie bonus was nog in onderhandeling;
    Bij nader inzien is 1 bitcoin per speler ruim betaald (geen wonder dat ik zo graag inval), dus nu door naar de finish.
  • Als ik meespeel, dan wint het team dik;
    DSC2, DSC4, beker, telkens wint het team terwijl ik net zo goed had mogen verliezen. Ik ben de super mascotte.
    Onzin natuurlijk, en dat hebben jullie weerlegd door tegen Goes gewoon zonder mij dik te winnen.
  • Even wennen aan het niveau;
    Natuurlijk hebben jullie meer ervaring met onverwachte sterke zetten. Sommige zetten zo sterk, dat je niet alle pointes er van kan doorgronden.
    En opeens, in de derde klasse, worden jullie verrast met echt onbegrijpelijke zetten. Oei wat eng!
    Het duurde even om daar aan te wennen. Om er sneller aan te wennen hadden jullie een katalysator nodig. Iemand die gewend is aan het gepruts in de modder, en die de angst voor de oppo weg blaast.
    Eindelijk zijn jullie er aan gewend, mijn zetjes zijn niet meer nodig.
  • Het is puur toeval;
    Toeval, wat denk je zelf?
  • Jullie willen een statistische prank met me uitvoeren.
    Vol zelfvertrouwen dat de kampioenschap geen probleem zal zijn, zochten jullie een nieuwe uitdaging.
    Hmm, een statistische onwaarschijnlijkheid in het leven roepen, zodanig dat het iemand opvalt en hij/zij/het erover op het forum schrijft.
    Doen alsof mijn aanwezigheid wel iets zou uitmaken en alleen dik winnen in mijn aanwezigheid.
    Helaas was er zaterdag geen invaller nodig. En een overwinning toch wel nodig.
    Een laatste list werd bedacht door Sten. Expres liet hij de winnende zetten achterwege, zodat er op #DSC2 en andere media zou verschijnen:
    DSC2 - Goes gelijkspel.
    Schitterend bedacht, maar helaas, ik heb jullie door ! Win nou maar gewoon de rest.
  • Walter toch, het is gewoon toeval.
    Ja hoor, natuurlijk.

In ieder geval gefeliciteerd.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Walter on 20-12-2017 at 23:17.

19-12-2017 23:47 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller