Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC4 wint ook derde wedstrijd
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC 4 wint ook derde wedstrijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteravond heeft DSC4 ook haar derde wedstrijd van het seizoen winnend afgesloten. Uit in Den Haag werd tegen het altijd gevaarlijke Schaakhuis 2 een mooie 2-6 overwinning geboekt.
Na 3 overwinningen gaat DSC4 gedeeld aan kop in de Promotieklasse. Botwinnik 1 blijft in het spoor, en staat tweede met 1,5 bordpunt minder. Promotie 2 speelt aanstaande donderdag tegen DD 3, en kan ook nog op gelijke hoogte komen.

Bord 1, Kees: het meeste heeft hij zelf al gezegd. Nadat de tegenstander remise afsloeg in een relatief vroeg stadium, ging hij er eens voor zitten. Het eindspel zag er erg complex uit met 2 stukken(?) tegen een toren. De koning van de opponent had het niet heel erg naar zijn zin op de achterste rij en het uiteindelijke matbeeld met paard en toren was fraai.

Bord 2, Ivar: Heel snel in de opening het witte openingsvoordeel geneutraliseerd, maar wel de dames van het bord. Vervolgens het optimale plan gemist om voordeel te halen. In het gekozen plan wel de juiste motieven gezien, maar de cruciale zetten zeker niet in de juiste volgorde uitgevoerd. Opponent Liem had door de onnauwkeurige zetvolgorde een kortstondige mogelijkheid tot het vergaren van een prettig voordeel. Toen dit gemist werd, had Ivar de optie om een prettige drukstelling in het eindspel over te houden, maar het juiste plan werd onderschat qua kracht. Het gespeelde zetje/motief behield een miniem (-0.3) voordeel voor zwart, maar met makkelijk speelbare plannen voor wit. Gezien de stand op de overige borden en een uur achterstand op de klok, werd het remise-aanbod zonder al te lang nadenken aangenomen.



Bord 3, Martin:
Kreeg een moderne behandeling van zijn opening te verwerken, waarvoor hij nog niet eerder gestudeerd had. Ondanks een gebrek aan theorie-kennis volgde Martin achteraf gezien keurig de boekjes en mocht na een pionoffer en wat kromme zetten aan de overkant bogen op een lekkere plus met de koning in het midden. In de analyse waren we nog bang voor een tegenstoot, maar de computer maakte gehakt van de tegenpogingen. Vrij snel werd de zwarte koning gevangen in een matnet, al (diagrammetje mag!) was er een nog veel mooiere variant die tot snellere winst had geleid.

Bord 4, Ted: Heeft z'n eigen verslag al gedaan. Zag er eng uit in het middenspel met een koning in het midden en een vijandelijke toren op de 7e rij, maar zodra hij (eindelijk) zijn tweede toren wist te ontwikkelen, hadden we allemaal wel weer vertrouwen in de afloop. Zeer sterk uitgespeeld.

Bord 5, Walter: Materiaalachterstand met prachtige compensatie. Op een gegeven moment zag ik 2 pionnen achter maar een tweetal torens op de 7e rij die flink gingen snaaien. Ik heb gemist hoe Houdini Baas zich hier naar remise gespeeld heeft, maar iedereen was verbaasd dat Walter hier niet het volle punt binnenharkte.

Bord 6, Ashwin: Eigenlijk maar 1 momentopname gezien, met een pion achter en koning in het vrije veld (g5) met nog een sloot stukken op het bord en weinig vriendelijke pionnen om schut te bieden. Niet de tijd genomen om langer te observeren, maar het zag er erg dubieus uit. Even later stonden de stukken van de tegenstander op de koningsvleugel echter in de beginstand en opgesloten, waardoor Ashwin met effectief 2 houtjes meer speelde. De partij duurde daarna ook niet lang meer.

Bord 7, Jouke: Rustige openingsopzet, met veel complexe, positionele ideeen. Jouke was wat haastig met het opspelen van een a-pion, waarna tegenstander Brouwers een hele mooie truc had. Jouke moest beslissen of de damevleugel compleet op slot ging (met vermoedelijk een dooie remise tot gevolg) of in troebel water vissen. Hij koos voor het laatste, objectief waarschijnlijk niet verkeerd. In het vervolg waren wij mensen aan de zijkant niet in staat alle varianten goed te beoordelen, aan het bord zal het niet anders geweest zijn. Enorm complex. De man van het Schaakhuis speelde in deze fase in ieder geval handiger en won ergens een pion. Vlak voor het einde van de partij slaat de opponent een tweede, vergiftigde, pion en kan Jouke middels een fraaie combinatie hout winnen met een gewonnen stelling tot gevolg. In een moment van schaakblindheid speelt ipv Lc2+ met rontgendekking op de toren, Lf3+ en geeft op voordat zijn verbouwereerde tegenstander de kans krijgt een ongedekte toren via Ke4xf5 te slaan.

Bord 8, Peter:
Nu levert deze opening wel vaker leuk spel op, maar ik geloof dat onze man toch zeker niet ontevreden zal zijn in het vroege middenspel niet alleen zijn gambietpion teruggewonnen te hebben, maar al een cruciale pion voor te staan. Pion werd onderweg kwaliteit en nadat zijn tegenstander een truc over het hoofd zag waarbij er nogmaals een stuk verloren ging, werd het zeil gestreken. Strakke partij!

Individuele uitslagen:
 Schaakhuis 21899-DSC419942 - 6
1Jean-Michel Beeloo1922-Kees van der Meer19650 - 1
2Raymond Liem2094-Ivar de Hoogt2047½-½
3Bilal Yalcin1711-Martin Glimmerveen20460 - 1
4Paul Regeer1857-Ted Barendse20970 - 1
5Rijnko Baas1895-Walter Anema1989½-½
6David Jonkman1895-Ashwin Kumar2080F0 - 1
7Reggie Brouwers1903-Jouke van Gosliga18651 - 0
8Harold Metselaar1917-Peter Lode18600 - 1

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Henrik on 27-11-2017 at 21:18.

21-11-2017 09:40 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde gevaarlijk spel door (met zwart) in de opening twee geofferde pionnen aan te nemen. Het witte initiatief was daarna wel heel groot, en door zijn uitstekende spel ontkwam ik er niet aan om een daarvan terug te geven. Ook daarna had wit ruim voldoende compensatie voor de pion. Maar twijfelend spel van de witspeler lieten me in die fase terugkomen in de partij.

Toen ik mijn andere pluspion kon terugofferen om een beter toreneindspel te bereiken deed ik dat. In hoge tijdnood kwam mijn tegenstander er niet meer uit, en toen ik twee verbonden vrijpionnen tegen niets overhad gaf hij - terecht - op.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Ted on 21-11-2017 at 15:22.

21-11-2017 13:20 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Er wordt goed gespeeld in de HSB Promotieklasse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In het Schaakhuis had ik in 2010 en in 2013 al voor de externe competitie gespeeld tegen Schaakhuis 1, en wel tegen Jean-Michel Beeloo. Beide partijen had ik verloren.
En nu mocht DSC4 spelen tegen Schaakhuis 2. Wie was de tegenstander? Juist ja. Daar had ik niet op gerekend! Tijd voor revanche, maar daar zag het aanvankelijk niet naar uit. Lange tijd stond ik niet lekker, hoewel mijn rekentuigje stelt dat het reuze meevalt. Beeloo's 35e zet was niet nauwkeurig, en ik kreeg de gelegenheid tot een stukoffer, dat resulteerde in een stelling met ongelijksoortig materiaal. Dat zijn lastige stellingen, waarvoor je ruim de tijd zou moeten hebben. Helaas, nog slechts 22 resp. 25 minuten. Mijn rekentuigje meent desondanks dat we aanvankelijk beiden correcte, plausibele zetten speelden! Pas rond de 45e zet kwamen de fouten. Dit keer was ik de gelukkige.

Er wordt goed gespeeld in de HSB Promotieklasse.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

21-11-2017 13:47 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd!
Interessant verslag van Ted. Paul Regeer doet dat wel vaker, een paar pionnen offeren in de opening. Vorig jaar, in de openingswedstrijd in Delft tegen DSC, toen ik nog meedeed bij het Schaakhuis, speelde hij ook zo'n partij. De DSC-er (weet even niet meer wie het was) had een dame met een volle maag, maar de rest van zijn stukken deden nog niet mee. Daar wist Paul wel raad mee!
Leuk dat hij er tegen Ted nu ook onbevreesd in vloog, en daardoor zelfs kansen kreeg. Op zich niet verrassend dat een sterkere speler als Ted eerder onraad ruikt en het tij kan keren.
Overigens verloren we toen die openingswedstrijd met 4,5-3,5, mede door het niet op komen dagen van een speler van ons, die simpelweg de wedstrijd vergeten was. Zonde, anders hadden we langer serieus mee kunnen doen voor het kampioenschap.
Dit jaar ligt DSC4 stevig op koers.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Derk Dekker on 22-11-2017 at 12:07.

22-11-2017 10:42 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het "later meer" lijkt enigzins vergeten, dus een korte samenvatting van het weinige dat ik meegekregen heb (ik spendeer veel tijd aan het bord..):

Bord 1, Kees: het meeste heeft hij zelf al gezegd. Nadat de tegenstander remise afsloeg in een relatief vroeg stadium, ging hij er eens voor zitten. Het eindspel zag er erg complex uit met 2 stukken(?) tegen een toren. De koning van de opponent had het niet heel erg naar zijn zin op de achterste rij en het uiteindelijke matbeeld met paard en toren was fraai.

Bord 2, Ivar: Heel snel in de opening het witte openingsvoordeel geneutraliseerd, maar wel de dames van het bord. Vervolgens het optimale plan gemist om voordeel te halen. In het gekozen plan wel de juiste motieven gezien, maar de cruciale zetten zeker niet in de juiste volgorde uitgevoerd. Opponent Liem had door de onnauwkeurige zetvolgorde een kortstondige mogelijkheid tot het vergaren van een prettig voordeel. Toen dit gemist werd, had Ivar de optie om een prettige drukstelling in het eindspel over te houden, maar het juiste plan werd onderschat qua kracht. Het gespeelde zetje/motief behield een miniem (-0.3) voordeel voor zwart, maar met makkelijk speelbare plannen voor wit. Gezien de stand op de overige borden en een uur achterstand op de klok, werd het remise-aanbod zonder al te lang nadenken aangenomen.



Bord 3, Martin:
Kreeg een moderne behandeling van zijn opening te verwerken, waarvoor hij nog niet eerder gestudeerd had. Ondanks een gebrek aan theorie-kennis volgde Martin achteraf gezien keurig de boekjes en mocht na een pionoffer en wat kromme zetten aan de overkant bogen op een lekkere plus met de koning in het midden. In de analyse waren we nog bang voor een tegenstoot, maar de computer maakte gehakt van de tegenpogingen. Vrij snel werd de zwarte koning gevangen in een matnet, al (diagrammetje mag!) was er een nog veel mooiere variant die tot snellere winst had geleid.

Bord 4, Ted: Heeft z'n eigen verslag al gedaan. Zag er eng uit in het middenspel met een koning in het midden en een vijandelijke toren op de 7e rij, maar zodra hij (eindelijk) zijn tweede toren wist te ontwikkelen, hadden we allemaal wel weer vertrouwen in de afloop. Zeer sterk uitgespeeld.

Bord 5, Walter: Materiaalachterstand met prachtige compensatie. Op een gegeven moment zag ik 2 pionnen achter maar een tweetal torens op de 7e rij die flink gingen snaaien. Ik heb gemist hoe Houdini Baas zich hier naar remise gespeeld heeft, maar iedereen was verbaasd dat Walter hier niet het volle punt binnenharkte.

Bord 6, Ashwin: Eigenlijk maar 1 momentopname gezien, met een pion achter en koning in het vrije veld (g5) met nog een sloot stukken op het bord en weinig vriendelijke pionnen om schut te bieden. Niet de tijd genomen om langer te observeren, maar het zag er erg dubieus uit. Even later stonden de stukken van de tegenstander op de koningsvleugel echter in de beginstand en opgesloten, waardoor Ashwin met effectief 2 houtjes meer speelde. De partij duurde daarna ook niet lang meer.

Bord 7, Jouke: Rustige openingsopzet, met veel complexe, positionele ideeen. Jouke was wat haastig met het opspelen van een a-pion, waarna tegenstander Brouwers een hele mooie truc had. Jouke moest beslissen of de damevleugel compleet op slot ging (met vermoedelijk een dooie remise tot gevolg) of in troebel water vissen. Hij koos voor het laatste, objectief waarschijnlijk niet verkeerd. In het vervolg waren wij mensen aan de zijkant niet in staat alle varianten goed te beoordelen, aan het bord zal het niet anders geweest zijn. Enorm complex. De man van het Schaakhuis speelde in deze fase in ieder geval handiger en won ergens een pion. Vlak voor het einde van de partij slaat de opponent een tweede, vergiftigde, pion en kan Jouke middels een fraaie combinatie hout winnen met een gewonnen stelling tot gevolg. In een moment van schaakblindheid speelt ipv Lc2+ met rontgendekking op de toren, Lf3+ en geeft op voordat zijn verbouwereerde tegenstander de kans krijgt een ongedekte toren via Ke4xf5 te slaan.

Bord 8, Peter:
Nu levert deze opening wel vaker leuk spel op, maar ik geloof dat onze man toch zeker niet ontevreden zal zijn in het vroege middenspel niet alleen zijn gambietpion teruggewonnen te hebben, maar al een cruciale pion voor te staan. Pion werd onderweg kwaliteit en nadat zijn tegenstander een truc over het hoofd zag waarbij er nogmaals een stuk verloren ging, werd het zeil gestreken. Strakke partij!

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 27-11-2017 at 17:24.

27-11-2017 17:07 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Ivar dank, ik heb het in de originele post opgenomen Glimlach

@Derk volgens mij was dat tegen Toine Prangers vorig jaar.

27-11-2017 21:19 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Beetje laat, maar 't verslag van de tegenstander

20-12-2017 11:09 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller