Delfts Schaakforum » DSC Forum » Algemeen [DSC] » Schaakmat Westland 4 - DSC9, 3-5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Schaakmat Westland 4 - DSC 9, 5-3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na langdurige gevechten op alle borden moesten we toch onze meerdere erkennen in Schaakmat Westland 4. Geen van onze spelers gaf zich zomaar gewonnen, of blunderde vroeg in de partij.

Nadat vorige week Tjerk en Edgar hun beider partijen verloren hadden, togen wij gisteravond met een 2-0 achterstand naar Naaldwijk voor de resterende zes partijen. Veel kan ik er niet over zeggen, want ik speelde samen met mijn tegenstander nagenoeg de volle bedenktijd vol. Voor de overige teamleden gold niet veel anders. Kortom, als er al min of meer een uitgebreid verslag van deze avond komt, zal dat de bespreking van een individuele partij zijn.

Met slechts twee winstpartijen voor Antoon en Herman, en de remises van Jan en Fred, behaalden we slechts drie punten. Uiteindelijk verloren we dus met 5-3, wat gezien de kracht van de tegenstander als een goed resultaat genoteerd kan worden.

Herman Zonderland

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Zonderland on 31-10-2017 at 21:45.

31-10-2017 15:44 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn tegenstander, Vincent Kuyvenhoven, speelde met zwart en probeerde er een franse partij van de te maken. Dat frans ligt mij niet zo dus ik kies vaak de afruilvariant. Het nadeel is dat er dan vaak een wat saaie stelling ontstaat waar maar met moeite iets van te maken is. Mij lukt dat in ieder geval maar weinig maar ik ben gewoon te lui om dat frans eens goed te gaan bekijken. De partij als geheel was dus niet superspannend maar er zaten wel een paar interessante momenten in.

Antoon Frehe - Vincent Kuyvenhoven



Na zwarts 6... Bg4. Bijna automatisch veplaatste ik hier mijn loper van c1 naar g5. In mijn anti-frans spel gaat die loper vrijwel altijd naar g5 en vaak ook naar h4 en daarna naar g3. Ik verwachtte dat dat nu ook zo zou gaan. De opzet in het diagram is echter net even anders dan ik gewend ben en ik voelde dat er iets niet pluis was. Mijn hand had de loper, die inmiddels op g5 stond, nog niet losgelaten. Klopt dit wel? Wacht even. Slaat wit nu niet eerst het paard op 7... Bxf3 ? Onwillekeurig dacht ik terug aan mijn eerste en enige interne partij waar ik een vergelijkbare situatie had. En waar ik me verrekende. En waar het me een zet of 3 kostte voordat ik in de gaten had dat ik een stuk achter stond. Wat te doen? Mijn hand had de loper nog vast en ik kon hem natuurlijk niet vasthouden terwijl ik alles nog eens rustig ging bekijken. Of misschien ook wel? Toch terug naar c1 dan eventjes? En wat zou mijn tegenstander daarvan vinden want ik zit nu al 30 seconden in een pose terwijl ik niet weet wat wijsheid is? Moet ik die terugtrek actie begeleiden met de melding aan mijn tegenstander dat ik wel degelijk van plan was een loperzet te gaan doen? En dat ik niet iets anders ging doen? Anders zegt hij er misschien wat van. En mag ik eigenlijk wel tegen hem praten? Volgens de regels mag je, geloof ik, een nog niet losgelaten stuk even terug zetten, als je er daarna maar wel een zet mee doet. Ondertussen blokkeerde mijn hand een goed uitzicht op de stelling. Iets wat ook al weer gedachtes bij mij opriep. Ik vrees dat mijn bijgedachten hier een te prominente plaats innamen want na nog een kleine pauze liet ik de loper op g5 los.

Het is alsnog een blunder. Maar tijdens de partij heb ik het nooit geweten. Het is mogelijk dat mijn tegenstander dacht dat ik iets zag wat hij niet zag want hij sloeg niet op f3. Pas thuis zag ik het. En wel meteen natuurlijk.



Na mijn 11. Bh4-g3. Hier had ik een poosje zitten dubben of ik de loper naar g3 zou spelen of dat ik nog even zou wachten op g7-g5. De andere zet waaraan ik dacht was lange rochade. Nadat ik de loper op g3 had gezet zag ik vrijwel onmiddelijk zwarts volgende zet 11... Qe6+ en mijn koning moet een stapje opzij. Da's lekker dom want nu wordt het iets moeilijker voor de torens. En zwart speelde inderdaad 11... Qe6+ en ik 12. Kd1. Gevoelsmatig voelde het als een positionele blunder maar de computer wordt er niet echt warm of koud van. De waardering voor de stelling is niet lager dan als ik eerst 11. 0-0-0 had gespeeld. Tot mijn redelijke opluchting volgde er een kleine ruil waardoor mijn koning eenvoudig naar c2 kon. 12... Bxd3 13. Qxd3 0-0-0 14. Kc2. En nu vond ik mijn kleine misstap erg meevallen. Ook omdat ik de e-lijn kon gaan veroveren. Helaas had ik daar verderop niet zo veel aan. Of het moet zijn dat zwart in ieder geval niet in zn eentje de e-lijn had.



Na zwarts 18... Nf5. Zwart had net remise aangeboden en eerlijk gezegd voelde ik er wel voor om dat aan te nemen. Het is altijd een beetje lastig om de Herman van het bord te halen om een remiseaanbod te bespreken. Maar ja, je bent teamleider en dat heeft zo zn nadelen. Maar het antwoord wist ik eigenlijk wel. We stonden achter en de meeste andere borden stonden niet op winst. Het was dus logisch om door te spelen. Terug aan het bord mompelde ik, met een nog net verstaanbare verontschuldiging aan mijnn tegenstander, dat we door zouden spelen. Ik kon niet inschatten of hij er blij mee was

Maar wat nu? Als het geen remise mag worden dan moet ik in ieder geval net doen alsof ik op winst speel. Het staat ongeveer gelijk schatte ik in. Een afruil van de zware stukken op de e-lijn leek me niet handig als ik op winst speelde. Aan de andere kant, het is nauwelijks te voorkomen dat zwart wel gaat afruilen op de e-lijn. Ik besloot dat initiatief in ieder geval aan hem over te laten. Mijn enige andere plan was eigenlijk om een zet te doen waar zwart in ieder geval over na zou moeten denken. Met mijn zet 18.Nh4 dacht ik dat te kunnen bereiken. Optimaal leek mij iets als 18.Nh4 Bxg3 19.Nxf5 Qxf5 20.Qxf5 gxf5 21.hxg3 of anders 18.Nh4 Nxh4 19.Bxh4 Bxh2 20.Bxf6 Rf8 21.Rxe8+ Rxe8 22.g3. Ik snapte wel dat deze zetjes niet zomaar zouden komen maar ik zag ook geen leeuwen en beren op de weg. Zwart heeft in ieder geval weer wat om over na te denken.

Thuis schoot mijn computer meteen naar -3 na mijn 18.Nh4, en wel vanwege zwarts antwoord: 18... Nfxd4! Compleet niet gezien in mijn overwegingen. Gelukkig zag zwart het tijdens de partij ook niet.



De zware stukken zijn inmiddels toch van het bord en de enige poging die ik zag was om met mijn damevleugel pionnen naar voren te gaan. En dat was inmiddels redelijk gelukt. Mijn laatste zet hier was 31.bxc4. In mijn vooruitberekingen eerder had ik bedacht dat 31... bxc4 32.Nxc4 Nxc4 33.Kxc4 redelijk gunstig voor mij was. Nu zag ik pas dat zwart hier ook 31... b4 heeft en een vrijpion kan creeeren. Die moet dan weer gestopt worden en dat was in strijd met mijn plan om langzaam met paard, pion en koning naar voren te kruipen. Jammer. Maar ook nu ruilde zwart gelukkig toch met 31... bxc4. Thuis zag ik echter dat 31... b4 helemaal niet zo ernstig was al ik dacht tijdens de partij. Na het gespeelde 31... bxc4 32.Nxc4 Nxc4 33.Kxc4 dacht ik de zwarte a-pion op te kunnen halen maar het bleek even later niet meer nodig.



Na mijn zet 36.a4. In deze stelling speelde zwart 36... f5. Ik ben blijkbaar niet de enige die gekke zetten doet want dit is meteen uit. Nog even kijken of ook de pion op h7 viel. Dat was zo want ik zag niet hoe zwart mijn paard zou kunnen vangen. Na 37.Nxg5+ Kf6 38.Nxh7+ Kg6 39.Nf8+ Kf6 40.Ne7+ gaf mijn tegenstander op.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

01-11-2017 17:18 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie analyse van een spannende partij, een mooie illustratie van het feit dat schaken toch echt moeilijk is, en ook een mooie inkijk in de psyche en het denken van de schaker tijdens de partij!

Dank voor deze les Antoon!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

02-11-2017 11:24 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller