Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC1 wint met 5,5-4,5 van Paul Keres
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

DSC1 wint met 5,5-4,5 van Paul Keres Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het eerste mocht deze zaterdag de degens kruisen met het altijd lastige Paul Keres. Zij zijn in bezit van twee sterke IM's, en ook de rest van het team is gehaaid genoeg om iedereen te verslaan. Vooraf vroeg Paul Keres om drie borden vooruit te laten spelen, we wilden echter allen op zaterdag spelen. Het lukte Paul Keres nog steeds om vrijwel op volle sterkte te verschijnen, enkel Jan Breukelman miste. Het beloofde dus een zware wedstrijd te worden.

Helaas was Dennis nog niet voldoende hersteld van zijn klachten om mee te kunnen doen, dus vonden we een vervanger in Jan Pieter. En hoe hij het deed! "In een complexe maar ongeveer gelijke stelling besloot mijn tegenstander de zaak te compliceren en gokte hij op een vrijpion in combinatie met actief stukkenspel. Ik kreeg hiervoor twee verbonden vrijpionnen. De gok van mijn tegenstander bleek verkeerd. Mijn vrijpionnen legde alle witte activiteit aan banden en raceten met een noodgang gebroederlijk naar de overkant. Lekker om als invaller een puntje te mogen scoren!".

Op enkele andere borden begon het helaas minder rooskleurig. Ik heb zelf relatief veel meegekregen van de partij van Sjoerd, die in een Nimzo Indisch thematisch in de problemen werd gebracht door Xander Wemmers: "Ik kreeg een nimzo-indisch op het bord, waarbij ik opzoek ging naar de pion op c4.
Wit offerde echter de pion op d4, inruil voor compensatie op de koningsvleugel.
Stelling werd wat complex. Op zich stond ik niet minder, maar wist de juiste verdediging niet te vinden. Wemmers sloeg toen keihard toe."

Ik zag om me heen dat David op de pijnbank lag, Gert een toren had geofferd voor een mataanval die ik niet door zag slaan en Chiel niet op de hoogte bleek van enkele zeer elementaire en thematische plannen in de Najdorf. Ik zag zag het zodoende niet al te rooskleurig in.

Gelukkig kon ik zelf iets terugdoen tegen Wesley Vermeulen. Nadat ik in een Draak de juiste voortzetting miste en ten onrechte voor een wanhoopsoffer ging miste mijn tegenstander de beste zet. In het eindspel dat ontstond stond hij waarschijnlijk nog steeds beter, maar het juiste plan was niet makkelijk te vinden. Hij zette zijn stukken ongelukkig neer, waardoor ik met een toren binnen kon komen op de zevende rij. Zijn stukken bleven zeer passief staan, en ik won enkele pionnen, waarna de partij beslist was.

Ongeveer tegelijkertijd probeerde Bob helaas teveel in een gunstige stelling:
"Ik stond beter en won een pion. De meest voor de hand liggende variant was remiseachtig, dus ik probeerde wat anders, maar dat pakte verkeerd uit. In het dubbele toreneindspel stonden de torens van mijn tegenstander actiever en ik verloor 2x een pion. De resterende stelling bleek onhoudbaar te zijn."

Hiermee stond het 2-2; het kwam op de eerste tijdnoodsfase aan om meer duidelijkheid over de wedstrijd te scheppen.

Chiel wist zijn stelling om te buigen: "Mijn koning stond te lang in het midden, en mijn tegenstander leek zich er door heen te gaan offeren. Na een kleine aarzeling, kon ik toch rokeren. De stelling die volgde bood op zich wederzijdse kansen, maar het viel snel mijn kant op, misschien mede omdat mijn tegenstander eerst beter stond."

Smaranda ging helaas wel kopje onder: "Via een siciliaanse Alapin kwan ik terecht in de structuur van de franse doorschuifvariant. Ik stond wat passief en probeerde met f5 de stelling te compenseren. In een scherpe maar dubieuze stelling maakte ik op zet 40 de beslissende fout."

En dit gold ook voor Lisa: "Ik koos in de opening niet de handigste opstelling, waarna zwart vrij snel prima stond. Toen besloot ik het centrum te openen, maar dit bleek niet het goede moment: zwart kon zijn stukken snel activeren ik bleef in een soort eeuwige penning staan, waarna mijn tegenstander met een trucje kon afwikkelen naar een gewonnen eindspel"

Intussen was het bij Gert weer helemaal onduidelijk; zijn tegenstander was de complicaties in een eerder stadium niet de baas geweest. Ook David verdedigde zich goed en zijn tegenstander had nog niet veel vorderingen gemaakt.

In het verre eindspel wist Matthieu intussen te winnen. Ik heb van zijn partij weinig meegekregen, maar het ging als volgt, aldus Matthieu: "Ik speelde tegen Joris Kokje, 2100 knsb maar op de een of andere manier 2270 op de Fide website. Wat het ook zij hij speelde goed en maakte volgende Stockfish eigenlijk maar 1 fout. Ineen g3 konings Indisch kreeg ik vanuit de opening een structureel betere stelling, maar koos bij de laatste belangrijke beslissing voor de verkeerde oplossing. Een gelijke stelling resulteerde, maar toen kwam die ene fout. Hij offerde een pion maar moet iets gemist hebben in het vervolgplan. Ik maakte dankbaar gebruik van de geboden mogelijkheid. Nam de pion aan en wist het vanaf dat punt foutloos naar de winst te spelen. Ondanks de misser in de opening een fijne partij."

Gert was met een dame tegen twee torens handiger dan zijn tegenstander, en bracht ons op 5-4. "Op de 19e zet offerde ik een toren voor aanval. Dit was volkomen incorrect. h6xg5 waarna Pf5-h6 mogelijk was. Niet gezien! Opgeven? Nee nog even doorspelen. 3 zetten later laatste wanhoopspoging 23 f5 en het wonder geschiedde: hij sloeg exf5 waarna ik met Dg6 een verschrikkelijke matdreiging kreeg. Met 6 nauwkeurige zetten wist hij die te neutraliseren en toen hadden we een ongeveer gelijkstaand eindspel van mijn D+P+3 tegen zijn TT+P+3. Beide koningen stonden op de tocht en het werd heel scherp en spannend. Na nog eens 30 zetten wist ik dit te winnen."

Dus nu was het aan David om de overwinning veilig te stellen. En hij liet zien wat er voor nodig is om IM te worden, keurig blijven keepen en niet bang zijn om af te wikkelen naar toren tegen toren en paard. David: "De hele middag op de pijnbank liggen is geen pretje tegen een IM, vooral niet als je er al vanaf zet 6 op ligt. Na op de 41e zet een comfortabele remise gemist te hebben duurde het nog eens 30 zetten, maar toen gaf Ten Hertog het resterende eindspel van toren + paard tegen toren eindelijk remise. 5,5-4,5!"

Twee ronden, 4 MP, dat gaat voorlopig erg goed. Laten we zien wat de rest van het seizoen nog gaat brengen!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joost on 08-10-2017 at 21:08.

08-10-2017 19:52 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nette overwinning!

Toen ik wegging was ik allerminst overtuigd, met David op de pijnbank en een zeer tricky eindspel voor Gert. Ik dacht eigenlijk dat hij minder stond omdat zijn paard een beetje aan het zwemmen was.

09-10-2017 10:08 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gert met een paard is niet te onderschattten. HEt leek me dat de torens plus paard minder sterk waren dan de combi dame plus paard.

09-10-2017 20:21 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Gert met een paard is niet te onderschattten. HEt leek me dat de torens plus paard minder sterk waren dan de combi dame plus paard.


Ja standaard is het wel zo dat dame en paard goed samen werken. Maar het paard had niet echt een safe veld om op te staan. Dit in combinatie met een kwetsbare koning en een dame tegen 2 torens leek me niet gunstig.
Maar ik heb graag ongelijk in deze Glimlach

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 10-10-2017 at 08:58.

10-10-2017 08:57 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin

Quote

Originally posted by Richard
Gert met een paard is niet te onderschattten. HEt leek me dat de torens plus paard minder sterk waren dan de combi dame plus paard.


Ja standaard is het wel zo dat dame en paard goed samen werken. Maar het paard had niet echt een safe veld om op te staan. Dit in combinatie met een kwetsbare koning en een dame tegen 2 torens leek me niet gunstig.
Maar ik heb graag ongelijk in deze Glimlach


Ik heb maar enkele momenten van de partij gezien, maar toen bij Gert het desbetreffende eindspel op het bord kwam had ik er wel vertrouwen in. Niet zozeer stellingstechnisch (veel te ingewikkeld voor mij om een goed oordeel over te geven), maar meer omdat ik inschatte dat het een type stelling is waar Gert zich wel in thuisvoelt.

Gecombineerd met een groot vertrouwen in Davids schaakcapaciteiten, had ik toen al goede hoop op een kleine overwinning van het eerste.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 10-10-2017 at 10:38.

10-10-2017 10:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vanaf zet 6 mogen keepen tegen iemand die in de afgelopen 2 jaar van 2380 naar 2470 is gestegen, mogelijk dus nog een keer die 2500 aan gaat tikken in de toekomst, lijkt me geen pretje. Hulde dat het wel gelukt is!

Ook blij om te zien dat JP zich een succesvol invaller heeft getoond. Grijns
Goede start van het seizoen zo!

10-10-2017 14:42 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het verslag van de tegenstander. Voor de diagrammen verwijs ik naar de site van paul keres .

Quote



Delft – Paul Keres was lang spannend, en toen……

Xander Wemmers / 3 dagen ago


Some things are better left unsaid. Er gaat altijd wel wat mis op een dag schaken. Ik neem aan dat de lezer een schaker is en dat hij begrijpt wat ik bedoel. Op zo’n KNSB dag zie je links en rechts brandjes ontstaan die resulteren in lelijke nederlagen en slappe excuses. Maar er gaat ook veel goed! Ik hoop vandaag een aantal kleurrijke voorbeelden te mogen geven van dat wat goed ging maar ook van dat wat fout ging.

Some things are better left unwritten. Kijk, ik kan dit verslag wel vol schrijven met alles wat ik op mijn hart heb maar ik moet de betrokkenen sparen. Er gebeurt o zo veel tijdens een wedstrijd en ik wil ook graag verhalen overhouden voor aan de bar. Daar blijft weinig unsaid: voor de prijs van een lekker biertje vertel ik graag over mijn belevenissen met arbiters in het wild en luidruchtige toeschouwers die net klaar zijn met hun partij (maar wij nog niet). Om deze dag te schetsen beginnen we met het beeld van een regenachtige wandeling van Delft Centraal richting de speelzaal in een regen die ook weer niet zo hard is dat je er over mag klagen. Net als de route die de trein via Amsterdam moest nemen vanwege werkzaamheden tussen Woerden en Gouda; het kwartier extra reistijd was te overzien. En we hadden dan wel de eerste wedstrijd verloren met miniem verschil, toch leek de stemming er goed in te zitten.

Drie invallers! Er leek een vloek te liggen op deze KNSB-zaterdag want in meerdere teams waren uitvallers. De een naar Zweden voor werk, de ander met het meisje naar Madagaskar, er was ergens een bruiloft en er was iemand die geloof ik gewoon geen zin had om te schaken. Dat heb je soms. Gelukkig kunnen wij dan putten uit onze ijzersterke jeugdopleiding en in Joris Leertouwer heb ik afgelopen zaterdag een talent gezien dat het zeker verder gaat schoppen dan een middenbord in PK 2 of 3. Dit seizoen heeft PK 1 de luxe dat Wesley Vermeulen als vaste invaller fungeert en samen met Evert van Heel hebben we het invallersgilde bij elkaar. De tegenstander is kennelijk dermate onder de indruk van onze invallers dat zij er in hun verslag slechts 1 herkend hebben. Toch moesten wij het deze wedstrijd stellen zonder Jan Breukelman, Jan Jaap Janse en Evert Rademakers.

De wedstrijd begon goed en wel met een partijtje van mijzelf. Ik geef toe dat ik de afgelopen twee jaar wel eens een Nimzo heb doen mislukken maar dit keer was die eer aan mijn tegenstander. Hij sloeg veel te vrijwillig met zijn loper op c3 en op zet vier is dat mijns inziens toch echt te vroeg. Het schijnt dat Aaron dat zelf ook wel eens gedaan heeft maar dat is echt heel erg lang geleden. Bij mij thuis is een Lxc3 op zet vier toch echt een verkeerde beslissing. Het paard kan nog naar e2, de f-pion is mobiel en je wint een tempo ten opzichte van de Samisch variant. Het kan ook een voordeel zijn dat de loper nog op a3 kan verschijnen. Tijd voor een diagram.

Xander Wemmers – Sjoerd Plukkel

na 12.Pg3-f5.
Het paard voelt zichzelf heel wat op f5 en of het nu uit angst of vanuit dapperheid is: hij doet hier g6. De loper op c1 verheugde zich direct op al die heerlijke zwarte velden en na Ph6+ Kg7 e4 vond ik het absoluut niet erg om op d4 een pion te offeren. De loper op c1 moedigde mij zelfs aan! Zwart probeerde zich uiteraard te verzetten maar in de volgende stelling is goede raad duur.

Diagram 2 na 18.f3-f4
Zwart wordt platgewalst door de opmars van de f-pion. Hij kan niet op e4 slaan, deed het toch, en gaf op na 18…Pxe4 19.Lxe4 Dxe4 20.Tbe1 Pe2+ 21.Txe2 Dxe2 22.Dd4+ Te5 23.fxe5 1-0 Op zich zou het voor zwart nog wel gaan met drie pionnen voor het stuk maar vergeet niet dat de toren op f1 wel heel verleidelijk naar f7 lonkt.

De wedstrijd verliep verder gelijkmatig. Ik had links en rechts kleine zorgen maar Raymond had een mooie stelling. In een Spaans-achtige stelling vergat wit h3 te spelen en haar centrum kwam na Lg4 zwaar onder druk te staan. Raymond schijnofferde ergens zijn dame, won een kwaliteit en schreef een overtuigend punt bij. Sowieso heeft ‘het andere geslacht’ erg veel moeite tegen PK 1:aan de dis werd de vraag gesteld wanneer een meisje voor het laatst tegen ons gewonnen heeft en het antwoord is nog steeds onbekend.

Het is nu 2-0 voor ons en er ging ook wel wat mis. Naast mij speelde Wesley een mooie Draak maar hij ging ten onder in de tactische verwikkelingen. Achteraf vertelde hij me dat hij met behulp van zijn telefoon een winst heeft kunnen vinden. Toch jammer dat hij die niet tijdens de partij mocht gebruiken.

In de tijdnoodfase nestelde ik mij tussen de borden van Paul en Gerben. Beiden hadden een stelling waar van alles kon gebeuren en daar wilde ik met mijn neus bovenop staan. Het ging helaas mis bij Paul: een scherpe Siciliaan had hij middels een krachtig stukoffer fraai in de as kunnen leggen, maar toen hij daar een zet te lang mee wachtte was de tegenstander weggerokeerd en nam het initiatief over. Beter ging het bij Gerben:

Een complexe stelling! Gerben had al een tijdje weinig tijd (minder dan 5) en moest teren op intuïtie. Nu is dat bij hem meestal wel in orde maar toch dacht ik hier dat hij een fout maakte met 37.Dxe6. Het gaat verder met 37…Lxf4 en als je nu op e8 slaat dan neemt zwart op h6 en dekt f8. Tot zover mijn berekening met een biertje in de hand. Gerben speelde echter 38.Pf7+ Kg7 39.h5! en het blijkt dat de zwarte toren geen velden heeft! En bijvoorbeeld na 39… Dxf7 40.Dxf7 valt die toren met schaak zodat ook f4 er af gaat.
In haar wanhoop deed ze 39…Pc7 40.Dd7 Dxf7 maar na 41. Te7! ging er toch echt te veel materiaal van af. Een fraai plaatje met alle zwarte stukken die hangen en ondanks het surplus van twee lichte stukken zit er voor zwart niets anders op dan handjes schudden.

Natuurlijk is het niet zeker of Gerben alle varianten op voorhand heeft berekend. In tijdnood ben je aangewezen op intuïtie. Wij toeschouwers kunnen slechts in bewondering toekijken en Gerbens gevoel voor dynamiek roemen. En mocht het allemaal maar mazzel zijn geweest dan is het citaat van Tal van toepassing: “Wer hat gewonnen?”. We schrijven ijskoud een punt bij. De dames zijn gewaarschuwd voor de schurken van PK 1!

Hoeveel staat het nu? De wedstrijd kwam na de tijdnoodfase op een tussenstand van 4-4 met de jongere garde nog aan het bord: Hugo ten Hertog en Joris Leertouwer. In de tussentijd had Wim op geheel eigen wijze een toreneindspel knap gewonnen terwijl dat er in mijn ogen wel heel erg gelijk uit zag. Daarentegen had een aantal van ons de tegenstander moeten feliciteren. Het ontbreekt mij aan ruimte om deze nederlagen uitgebreid te beschrijven.

Vanwege de gelijke stand werd de partij van Hugo ineens erg interessant terwijl deze juist ontzettend saai was geweest. Omdat het niet duidelijk was hoe Joris stond moest Hugo spel in de stelling houden. En dat lukte hem wonderwel: op een gegeven moment dacht ik werkelijk dat hij dat saaie eindspel nog ging winnen. Maar laat ik eerst iets vertellen over de heroïsche partij van Joris L.
Natuurlijk is het niet leuk om als invaller te debuteren en dan te verliezen bij de stand van 4-4. Toch ga ik een aantal partijfragmenten laten zien: de mantel der liefde is vandaag kort van stof.

Een nederlaag kan echter ook heldhaftig zijn! Liever een heldhaftige nederlaag dan een speler die in 20 remise speelt en vanaf de bar naar zijn strijdende team kijkt met een blik van “aan mij heeft het niet gelegen”.
Het was een groots gevecht. Na een zet of 25 schommelde ik richting de bar voor een nieuw biertje in de vaste overtuiging dat Joris ondekbaar mat ging. Maar in het vervolg werd resource op resource gevonden en bleek de partij nog zeker niet op de helft te zijn.
Gert Legemaat – Joris Leertouwer

Na 17…Pc6-d4. Het ziet er ontzettend eng uit voor zwart. Ik zou in de opening nooit d5-d4 gespeeld hebben maar deze goede raad is hier wel flink te laat. Toch heeft de zwarte stelling nog wel iets: die pion op e3 staat er toch maar wel en het paard kan verdedigen op f5.
Wit speelde 18.Te1 Pf5 19.Tg5!? maar dat lijkt me geen sound torenoffer. Zwart nam en het paard gaat naar h6 om te verdedigen. Een toren voor! Met de onvermoede krachten der wanhoop stortte wit zich naar voren en in het volgende diagram doet Joris het volgens mij niet handig.

Zwart sloeg op f5 en werd onaangenaam verrast door 24.Dg6! Althans, ik zou verrast zijn. Let op de loper die op a2 verstopt staat… Joris kromde zijn rug en gaf schaaks zoals 24…Pg4 en 25…Dxe5. Uiteindelijk kon hij zijn dame geven om het mat te voorkomen. Nog steeds lastig maar ik vond het al heel wat dat zwart nog in de partij was.

In deze stelling had Joris een verdediging met 30…c4 31.dxc4 Le6 en de partij gaat verder, het publiek in onwetendheid achterlatend. Suspense! Nu het niet langer mat is, kunnen wij deze partij zelfs nog gaan winnen! Zo sprak de optimist aan de bar en helemaal ongelijk had hij niet. Beide koningen voelen zich onveilig en wanneer wit niet oppast kunnen de zwarte torens vervaarlijk in actie komen.

Helaas ging het hier mis. Na 63…Kh6 was remise binnen handbereik geweest, maar nu kon wit met 64.Pe5 een dodelijke dreiging opzetten. Ontsnappen was niet meer mogelijk; ja de koning liep nog wel weg maar het paard op f6 ging hopeloos verloren en Joris moest zijn tegenstander de eer laten.
Het eindspel van Hugo was intussen niet meer interessant. Zwart verdedigde zich en wikkelde af naar toren-paard tegen toren. Probeer dat thuis maar eens van jezelf te winnen; ik spendeer daar geen diagram aan. We verloren met minimaal verschil en vonden na afloop troost in de plaatselijke Griek. Op 4 november wacht ons een thuiswedstrijd tegen Venlo en ik hoop dat wij ons dan eindelijk op de kaart weten te spelen!


Delft Paul Keres 5½ 4½

Sjoerd Plukkel Xander Wemmers 0 1
Joost Michielsen Wesley Vermeulen 1 0
David van Kerkhof Hugo ten Hertog ½ ½
Matthieu Freeke Joris Kokje 1 0
Chiel van Oosterom Paul Hommerson 1 0
Lisa Hortensius Raymond de Rooy 0 1
Smaranda Padurariu Gerben Veltkamp 0 1
Bob Voogt Wim van de Fliert 0 1
Jan-Pieter Vos Evert van Heel 1 0
Gert Legemaat Joris Leertouwer 1 0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 16-10-2017 at 10:25.

16-10-2017 10:24 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller