Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Schoolmeester René en de spelling 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 3.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 3.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 3.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Schoolmeester René en de spelling Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waar bemoei ik me nu weer mee? Ach, ik ben een zeikerd Grijns.

Even het geheugen opfrissen.

Werkwoorden
Wanneer was het ook alweer t (te, ten of ge+t) en wanneer d (de, den of ge+d)? Daar hadden we op de lagere school al een woord voor: 't kofschip.
Eindigt de stam van het werkwoord op een medeklinker uit dit woord dan is het t, in alle andere gevallen d.
Dus:
Ik ren, jij rent, ik rende, ik heb gerend.
Ik fiets, jij fietst, ik fietste, ik heb gefietst.
Dus ook:
Ik antwoord, jij antwoordt, ik antwoordde, ik heb geantwoord.
Sommige klinkers zijn vermomd.
Ik verhuis, ik verhuisde, vanwege verhuizen.
Ik geloof, ik geloofde, vanwege geloven.

Naamvallen?
Die hebben we toch niet in het Nederlands? Echwel! [Origineel Rotterdams.]
De Genitivus, zoals de Romeinen zo mooi zeiden; wij gebruiken de vervoeging s.
Dus:
Jans fiets. Hele volksstammen doen dit fout, vooral op reclameborden en winkelruiten.
Als we nu een extra letter nodig hebben om de uitspraak goed te krijgen dan schrijven we die ook. In dit geval door middel van een apostrof, hetgeen betekent dat we een letter hebben weggelaten [zie verderop.]
Anna's pet. Mijn ouders' toestemming.

Meervouden
Baby-baby's, hobby-hobby's. Anders dan in het Engels, dus.
Een apostrof wordt alleen gebruikt als we een letter weglaten.
Dus: Auto's, memo's, buro's [zolang dat nog mag.] Maar:
Cafés, essays, bureaus. [Niet bureaux, grrr.]

Dat en Wat
Dat slaat op iets bepaalds, wat op iets onbepaalds. Heel simpel.
Dus:
Willem sprak twee uur over het reglement, wat Karel overbodig vond.
Willem sprak twee uur over het reglement dat Pieter overbodig vond.
Het is duidelijk wat met beide zinnen bedoeld wordt.

Hun en Hen
Moet ik uitleggen waarom "Hun lopen" fout is? Dank u.
Maar:
hun gebruik je voor een meewerkend voorwerp (zonder voorzetsel),
hen gebruik je voor een lijdend voorwerp,
hen gebruik je na een voorzetsel.

Ik geef het boek liever aan hen.
Je hebt hen gekleineerd. Of:
Je hebt ze gekleineerd.
Ik heb hun het boek gegeven.

Als en Dan
Zodra er "zo" staat, gebruik je als (net zo groot als, niet zo groot als, driemaal zo groot als, bijna zo groot als ...),
bij hetzelfde/dezelfde gebruik je als (dezelfde hoeveelheid als ...),
bij even gebruik je als (even groot als ...),
bij de vergrotende trap gebruik je dan (groter dan, beter dan, meer dan ...).

"Dat is beter als" is een germanisme.

Verder schrijven we alles in het Nederlands aan elkaar. Wat dat betreft doen wij het moeilijker dan de Engelsen.
Installatiehandleidingsdeskundige.
zelfreparatiemechanisme.
We kunnen echter wel een koppelteken gebruiken om dingen duidelijker te maken en wanneer het fout zou kunnen gaan met de uitspraak.
Garageingang - garage-ingang.
Wanneer je een vogel bedoelt kun je beter valk-uil schrijven, anders denken mensen dat je een val-kuil bedoelt Glimlach

Dit vond meester Pompelmoes even voldoende. Vragen staat vrij. Mijn geachte collega Winfvdm zal ze waarschijnlijk ook met plezier beantwoorden, maar hij heeft waarschijnlijk al spelfouten uit dit bericht gehaald Grijns.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

25-01-2004 03:32 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Wordt je


Zeg Marco, jij was toch student? Grijns

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

12-01-2005 16:12 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Grijns

Dit bericht is van een jaar geleden. Hebben we wat geleerd?

Nee.

En ook ik word nog af en toe op de vingers getikt door Kees Glimlach.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-01-2005 01:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een trend.
Twee trends.
Ziet U de trend?

Ik zie een trend.
Jij ziet een trend.
Hij/zij/het/u ziet een trend.
Wij/zij/jullie zien een trend.

Maal 10.

Sorry René...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

19-01-2005 18:54 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met heel veel boter op het hoofd:

Quote

de plaatselijke SG

De schaakgenootschap? Verward Nee! Verward

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-01-2005 09:39 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

De schaakgenootschap?


De Schaakgroep?
De Schaakgemeenschap?
De Schaakgoeroe?
Etc.. Knipoog

"Assumptions are the mother of all fuckups..."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 20-01-2005 at 12:59.

20-01-2005 12:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Assumption is? Grijns

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

20-01-2005 15:26 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn aanname was dat Albert het had over het Rijswijks Schaakgenootschap in "de plaatselijke SG". En daarmee heeft ie een punt. (Hoewel niet heel sterk)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-01-2005 17:37 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tsja wie weet? Misschien namen ze het op tegen "de plaatselijke schaakgoeroe's"

Sander zou idd een puntje kunnen hebben overigens.

20-01-2005 18:21 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel heeft gelijk

20-01-2005 18:48 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

RE: Schoolmeester René en de spelling Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

[Origrineel Rotterdams.]


Ik ben zojuist doorverwezen naar dit draadje. het is vrij helder, zo doet mijn boek 'taallijnen' het ook. Alleen vraag ik me af of het niet origineel moet zijn of dat dit een rotterdamse spelling is.

14-04-2005 20:45 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: Schoolmeester René en de spelling Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel

Quote

[Origrineel Rotterdams.]


Ik ben zojuist doorverwezen naar dit draadje. het is vrij helder, zo doet mijn boek 'taallijnen' het ook. Alleen vraag ik me af of het niet origineel moet zijn of dat dit een rotterdamse spelling is.


Damnit Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

14-04-2005 21:07 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

RE: Schoolmeester René en de spelling Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Dat en Wat
Dat slaat op iets bepaalds, wat op iets onbepaalds. Heel simpel.
Dus:
Willem sprak twee uur over het reglement, wat Karel overbodig vond.
Willem sprak twee uur over het reglement dat Pieter overbodig vond.
Het is duidelijk wat met beide zinnen bedoeld wordt.


Ter verduidelijking een interview van Van Kooten (K) en De Bie (B) met Drs. E.L. Kipping, neerlandicus (N):

K: Goedenavond, meneer Kipping, het probleem wat u vanavond behandelt ...
N: Dat.
K: Wat?
N: Nee, dat.
B: Wat dat?
N: Dat wat.
B: Welk wat?
N: Dat wat dat meneer van Kooten gebruikt. Meneer van Kooten zegt: "Het probleem wat".
K: Oh, dat.
N: Ja, dat ja. Dat wat. Dat lees je steeds vaker en dat hoor je ook steeds vaker.
B: Wat?
N: Wat in plaats van dat.
K: Hoe komt dat, denkt u?
N: Wat?
K&B: Nou, dat.
N: Dat wat?
K&B: Ja, dat.
N: Dat wat, ja. Dat komt doordat wij in het taalgebruik heel slordig omspringen met dat en wat. Daar geeft het niet echte problemen, die verwisselingen. Maar als wij in de schrijftaal dat in plaats van wat gaan gebruiken, en andersom, dan geeft dat wel degelijk misverstanden. U kunt het beste als regel aanhouden dat dat als betrekkelijk voornaamwoord terugslaat op iets bepaalds, terwijl dat wat, wat we vaak als dat dat gebruiken, terugverwijst naar iets onbepaalds. Dus het boek dat ik je leende, maar alles wat ik je gaf. De kinderen keken naar een tv-programma dat wij goedvonden.
K: Ja, meneer Kipping, dus niet de kinderen keken naar een tv-programma wat wij goed vonden.
N: Ja, dat kan wel, maar dat betekent iets anders.
B: Anders dan wat?
N: Anders dan dat. De kinderen keken naar een tv-programma dat wij goedvonden, betekent dat wij het programma ook goedvonden. Maar als je zegt "De kinderen keken naar een tv-programma wat wij goedvonden", betekent dat dat wij dat kijken goedkeuren, maar niet noodzakelijkerwijs het tv-programma.
K: Ja, dus als ik u goed begrijp: door het watje dat ik in mijn oor heb, kon ik de DAT-recorder niet goed horen, wat ik erg jammer vond. [lacht]
N: Wat? Nee, nu trekt u het weer in het belachelijke zoals altijd, meneer van Kooten, wat is niet de afspraak geweest. Ik ben gevraagd een serieus taalkundig commentaar te geven. En op die manier zeg ik dat was dat. Ik wist precies dat dit zou gaan gebeuren. [loopt weg]
B: Meneer Kipping, meneer Kipping!
K: Ik probeer wat en dat op een leuke manier duidelijk te maken.
B: Dat is nou het stomste wat je doen kon.
K: Wat?
B: Nou dat!
K: Nee, het stomste dat ik doen kon.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

17-04-2005 15:35 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ergens ver in mijn geheugen dwarrelen ook nog beelden uit een aflevering met van Kooten als iemand die vindt dat als en dan door elkaar gebruikt kunnen worden.

Dus het probleem met "beter als", en zo.

Dat wordt ook een chaos, waarin dingen als "Ja toch, niet als?" voorkomen. Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-04-2005 18:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller