Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC1 haalt uit tegen De Wijker Toren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

DSC1 haalt uit tegen De Wijker Toren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de zevende ronde heeft DSC1 haar top-3 positie in klasse 1B van de KNSB competitie verstevigd met een ruime 8-2 overwinning op De Wijker Toren. Joost, Sten, David, Chiel, Talitha, en Smaranda wonnen hun partij, terwijl Martine, Matthieu, Lisa, en Sebastiaan remiseerden. Niemand verloor. Via een eigen partijfragment, mijn persoonlijke beleving van David's partij, en quotes van de overige spelers wordt hieronder uit de doeken gedaan hoe deze mooie uitslag tot stand kwam.

Joost: ''Ik kreeg een b3 siciliaan op het bord waarin de theoretische paden snel verlaten werden. Wit miste hier de sterkste opstelling, waardoor ik mooie controle over de zwarte velden kreeg en wit een zwakke pion op e5 had. Ik won deze pion, hoewel er ook sterkere opties waren. Het resulterende eindspel was moeilijk te spelen voor wit, en ik kon stilzwijgend mijn stukken beter zetten. Kort voor de tijdscontrole zag wit zich genoodzaakt tot een schwindel die ik goed opving: 0-1.''

Sten: ''Ik kwam uit de opening met een kwaliteit meer. Maar door de stugge verdediging van min tegenstander duurde het nog lang voordat de vis echt op het droge was. Tegenspel heeft hij gelukkig wel nergens gehad.''

Martine speelde met zwart een solide remise.

En dan David op bord 4. Ongelooflijk wat vind ik dat toch een goeie speler. Ik heb weliswaar 21 ratingpunten meer, maar ik kan nog zoveel van die jongen leren! Ook vandaag zat ik weer likkebaardend naar zijn partij te kijken: strakke openingsbehandeling, fluwelen eindspeltechniek, ijzeren concentratie, wat kan die jongen niet?! Het is dat ik zo ver van hem vandaan woon [Rotterdam is een grote stad], anders had ik hem al drie keer ingeschakeld als coach (schaakcoaching.nl)! Ook vandaag natuurlijk weer een punt dus.

Matthieu: ''Mijn zoektocht naar "iets anders" zette ik voort met een Russische opening. In tegenstelling tot mijn laatste partijen was ik dit keer wel goed voorbereid. Een goede stelling resulteerde vrij vlot. Op zet 17 miste ik een voordelige voortzetting en de -1 ging snel weer terug naar 0,00. Na wat omzwervingen in tijdnood werd het punt al snel gedeeld. Wederom geen foutloze partij Frons"

In mijn eigen partij gebeurde er dit:



Lisa: ''Ik kwam niet zo goed uit de opening. Ik had minder ruimte terwijl hij zijn stukken makkelijk kon optimaliseren. Toen de stelling open ging stond mijn koning gevaarlijk in het midden. Gelukkig kon hij daar niet van profiteren en kon ik afwikkelen naar een eindspel. Ik had daarin nog genoeg kansen, maar het was niet genoeg voor de winst. Remise dus.''

Talitha: ''Ik kreeg een Caro Kann op het bord met tegengestelde rokades. Via een 'rook lift' oefende ik al snel druk uit op de koningsvleugel van zwart. Mijn tegenstander reageerde verkeerd waardoor ik kon afwikkelen naar een eindspel met een pluspion en een veel betere pionnenstructuur. Drie zetten nadat de pion van mijn tegenstander ook tot dame promoveerde, stond hij mat :-)''

Smaranda: ''Na het moedige 13. Pc7 van mijn tegenstander stond zijn paard daar gesloten. Hij heeft de tussenzet Pc6 gemist en 3 zetten later ging het paard verloren. Het zag er allemaal eng uit met mijn koning in het midden. Na goed verdedigen verdween zijn initiatief en was het punt binnen.''

Sebastiaan: ''Ik kreeg in de opening wat ruimtevoordeel, maar werd na een zet of 15 verrast door een sterke zet die op het eerste gezicht tactisch niet mogelijk leek, waarna ik (veel) te veel tijd besteedde aan de mogelijke verwikkelingen. In een stelling met een pion minder bleef ik echter druk op de zwarte koning houden. In wederzijdse tijdnood liet tegenstander Mulder vervolgens een tactisch grapje toe, waarna de pion terug gewonnen werd en een gelijk dame-eindspel resteerde waarin de vrede snel getekend werd.''

 DSC Delft2219-De Wijker Toren21658-2
1Joost Michielsen2397 Dennis Ruijgrok22781-0
2Sten Goes2226 Erik Schoehuijs21261-0
3Martine Middelveld2084 Jimmy van Zutphen2199½-½
4David van Kerkhof2346 Rick Duijker22291-0
5Matthieu Freeke2322 Sjoerd Plukkel2238½-½
6Chiel van Oosterom2367 Thomas Broek22031-0
7Lisa Hortensius2162 Peter Uylings2133½-½
8Talitha Munnik1957 Arjan Wijnberg20081-0
9Smaranda Padurariu2147 Bastiaan Veltkamp21001-0
10Sebastiaan Smits2178 Bart-Piet Mulder2133½-½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Henrik on 13-03-2017 at 12:50.

12-03-2017 01:21 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lekkere ruime overwinning ! Jammer dat de nummer 1 en 2 blijven winnen en van de wedstrijd tegen Wageningen

12-03-2017 13:17 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gedetailleerde uitslag nog steeds niet op KNSB site vermeld - hopelijk leidt dit niet tot een boete!

13-03-2017 07:46 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Is wel op tijd ingestuurd, dus moet goed komen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 13-03-2017 at 08:44.

13-03-2017 08:25 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En het verslag van de tegenstander

Quote


Desastreus Delfts drama

[Waarschuwing: dit verslag bevat mogelijk sporen van politiek]

De lente staat voor de deur en belangrijke gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. Zo weten we sinds zaterdag dat niemand anders dan thomas de mol was. Wat we daarvan kunnen leren is dat, net als bij schaakwedstrijden, achteraf gezien alles altijd een stuk duidelijker is. Is het u overigens ook opgevallen dat de ‘geheime aanwijzingen’ dit jaar bijzonder vaag waren. Ik vermoed doordat het vorig jaar daarmee behoorlijk mis was gegaan… Ach ja.

Verder heb ik gehoord dat er 15 maart verkiezingen blijken te zijn en ook moesten wij zaterdag tegen Delft een potje schaken. Het lijkt mij daarom logisch om het stemgedrag van onze tegenstanders en onszelf nader onder de loep te nemen. Overigens heb ik net, 10 seconden geleden, besloten welke partij mijn stem verdient. Dus mocht het land na 15 maart ineens in een neerwaartse spiraal terecht komen, dan kunt u mij de schuld geven.


 


Ik heb dus de verkiezingen van 2010 en 2012 erbij gepakt en onderzocht. En wat bleek: er is een fundamenteel verschil tussen Beverwijk en Delft: Beverwijk is (zoals u uiteraard weet?! voor mij was het nieuw…) een VVD gemeente, terwijl Delft een PvdA gemeente is. Gezien de huidige peilingen lijkt het er dus op dat wij als Beverwijkers het bij het juiste eind hadden. Echter, de Delftenaren slaan terug met hun D66 aanhang, die in Beverwijk lijkt te ontbreken. Al met al zijn wij politiek gezien behoorlijk aan elkaar gewaagd.

Nu rest mij alleen nog deze informatie te koppelen aan de schaaksport, wat moeilijker bleek dan ik in eerste instantie dacht… Wellicht kunnen we concluderen zij sterker zijn over links, dus openingen als a4 (extreem links), b4, c4 en d4 (links-midden) zijn te verwachten. Verder zijn zij voor structuren waarin de sterkste stukken de zwaarste lasten dragen, terwijl wij structuren bevorderen waarin alle stukken gemotiveerd worden zelf werk te vinden. Persoonlijk komt mijn schaakstijl het best overeen met de regeringsplannen van de SGP (overigens, dit is niet de partij waarnaar mijn stem uitgaat). Ik investeer veel geld en tijd in defensie, en ik ben principieel tegen het voltooid leven van mijn stukken (er wordt niks geofferd). Tevens ben ik ook zeer fel tegen PVV plannen: ik ben groot fan van immigrerende stukken (doorgeefschaak).

De oplettende lezer merkt nu al dat ik niet echt tot zaken kom en enkel onzin loop te verkopen. Daarvoor is een reden: de wedstrijd verliep niet erg voorspoedig. Normaalgesproken bespreek ik uitgebreid onze gewonnen partijen en dat zal ik ditmaal uiteraard ook doen…

Verder wil ik nog een eervolle vermelding geven aan de 4 remises van de middag: Peter U., Sjoerd, Bart Piet en Jimmy.

Over de verliezers valt niet gek veel te zeggen, behalve dat het gewoon allemaal niet leek te lukken. Erik kreeg een openingstruc over zich heen, ikzelf blunder een paard weg in een goede stelling, Arjan moest vanuit de opening afwikkelen naar een verloren eindspel, en van de andere partijen weet ik het verloop niet eens.

Dus 8-2 en op naar volgende wedstrijd. Van Utrecht winnen en we zijn veilig. Bij verlies zijn we vooral afhankelijk van de andere wedstrijden. De spanning is om te snijden. Tot dan!

Oja, en ik ben momenteel bezig met een zeer grootschalig schaakonderzoek. U hoort later meer!

16-03-2017 12:56 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller