Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2016-2017 » Interne competitie (V2): Ted Barendse herovert koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V2): Ted Barendse herovert koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep heeft Ted Barendse de koppositie herovert. In een onderling duel op de koppositie versloeg hij Gert Legemaat. Bob Voogt handhaafde zich op de derde plaats met een remise tegen Enrico Blees.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Ted Barendse-Gert Legemaat1-0
2Enrico Blees-Bob Voogt½-½
3Richard Oranje-Leonore Braggaar1-0
4Arnt Veenstra-Jan Peter van Zandwijk1-0
5Theo Rekveldt-Arend Bosma0-1
6Diederik van Heijgen-Henk van den Belt1-0
7Vashish Sukul-Rob Smits0-1


In de B-groep deelden Edgar Huisman en Jan Frissen het punt. Coen Leentvaar en Simon Dirkse deden goede zaken; ze wonnen beiden met zwart. Hans van Calmthout speelde in zijn eerste interne partij dit seizoen remise tegen Gerard Bilars.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Edgar Huisman-Jan Frissen½-½
2René Poots-Coen Leentvaar0-1
3Tjerk Albregtse-Simon Dirkse0-1
4Fred Laven-René Weerts½-½
5Kees Korving-Nishant Narayan1-0
6Gerard Bilars-Hans van Calmthout½-½
7André van der Weijde-Ferdinand Schreuder1-0
8Paul van Riet-Victor Vega1-0


In de C-groep waren Victor van der Kloet en Joop van Ham de grootste winnaars. Ze klommen door hun overwinningen naar de eerste en tweede plek . Zimo Sibbing is terug van weggeweest, en is het spelletje nog niet verleerd. Hij won van Hans Hendriks.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Jan Torenstra-Victor van der Kloet0-1
2Joop van Ham-Herman Zonderland1-0
3Ernst Hanewald-Aad de Jong0-1
4Mohammad Faisal Alhalabi-Cees Huygen1-0
5Eric Wagter-Jan van der Kolk1-0
6Dolf Mulder-Dick de Jong0-1
7Zimo Sibbing-Hans Hendriks1-0
8Bert van der Willik-André Bruinink½-½
9Marijn Oomes-Paul van der Meer½-½


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

07-03-2017 01:59 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren gaf ik gewoon een stuk weg met 0-0-0?? Zie ook: "Oom Jan leert zijn neefje schaken"




Tweede blunder 20 .. g5?? Lg4 en zwart staat verloren.

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 07-03-2017 at 09:36.

07-03-2017 09:16 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Blijkbaar durfde wit niet te nemen na 0-0-0? In het tweede diagram staan beide zwarte paarden nog op het bord. Maar ik zie zo snel na xe7 he8 xg7 xe2 f3 ook niet direct waar het mis zou moeten gaan voor wit.

Bij nader inzien is waarschijnlijk xe7 xd4+ cxd4 xd4+ h8 He8 h7 xe2 een betere voortzetting voor zwart. Dan heeft hij nog een pion en een extra open lijn.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 07-03-2017 at 15:44.

07-03-2017 15:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja tot mijn stomme verbazing werd het paard niet eens geslagen. Misschien heeft hij net als ik nooit zijn pionnendiploma gehaald.

Ik herinner mij dat in mijn partij tegen Jorick ik ook niet zag dat hij zomaar een stuk weggaf. Kennelijk kun je bij schaken ook bluffen.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 07-03-2017 at 16:08.

07-03-2017 16:01 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde met zwart tegen René Poots en won onverdiend. Ik had door een misrekening van René een kwalitiet cadeau gekregen.

Maar op zet 25:
In onderstaande stelling speelde ik a tempo Te5??.als antwoord op Ld3 Oordeelt u zelf dan bent u het ongetwijfeld eens dat ik hier een enorme bok schoot.



Echter, René speelde daarna Kh1 waarna ik de partij niet veel later won

07-03-2017 18:42 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Ja tot mijn stomme verbazing werd het paard niet eens geslagen. Misschien heeft hij net als ik nooit zijn pionnendiploma gehaald.

Ik herinner mij dat in mijn partij tegen Jorick ik ook niet zag dat hij zomaar een stuk weggaf. Kennelijk kun je bij schaken ook bluffen.


Dat hadden we in de analyse nog even bekeken, het idee (uit mijn hoofd nu even) was Dxe7 Lxd4+, cxd4 Dxd4+, Kh1 The8, Dh4(of ergens anders?) Txe2 met 2 pionnen en activiteit voor het stuk. Van te voren moeilijk in te schatten of dat goed genoeg is.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 07-03-2017 at 19:05.

07-03-2017 19:03 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou ja, ik vond het op zich wel duidelijk dat er op e7 geslagen kon worden. Eerlijk is eerlijk, in de analyze met Henrik en Diederik ging onze eerste poging nog mis voor wit, maar toen verdedigden helemaal niet na het winnen van het stuk tegen 2 pionnen(Dame terug naar a3 en zelfs paard op b3). Maar nadat we Dh4 probeerden leek het toch wel weinig kansen voor zwart.

Maar aan de andere kant werd zwart nu gewoon langzaam weggedrukt. Wit staat al enorm overwegend en Diederik sloeg het paard dus bewust niet, om geen rommelkansen weg te geven. Dus ja, je kunt bluffen, maar wit stond hier al zo goed dat het misschien wel verstandig was wat Diederik deed. (Ik weet natuurlijk niet of de engine er anders over denkt, maar zo leek het iig in de analyse)

Pion a5 ging in veel varianten ook gewoon verloren, waarna je al gauw in de problemen gaat komen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 08-03-2017 at 12:21.

08-03-2017 12:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stockfish 8 denkt er inderdaad heel anders over. Na De7: staat zwart verloren. Een latere Te2 word beantwoord met zetten als Pf3 (na Dh4), (Lg5) en Tf2.

In de tweede stelling kan Zwart beter c6 of Te8 (gevolgd door Lf8) spelen. Stelling zou dan minder zijn maar wel houdbaar. Tenminste dat is wat ik mij nog herinner van mijn computeranalyse van afgelopen dinsdag. (Overigens werd Stockfish 8 onlangs door mijn virusscanner in quarantaine gezet)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 09-03-2017 at 16:16.

09-03-2017 16:07 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Stockfish 8 denkt er inderdaad heel anders over. Na De7: staat zwart verloren.


De vraag was niet of zwart verloren staat na Dxe7, maar eigenlijk meer na de voortzetting van Diederik.
Maar goed, ook als die +0.5 geeft of zo, dan speelt het makkelijk voor wit en moet zwart op zijn tellen passen. Met weinig tijd lijkt me dat ook niet prettig. Vergeet niet dat we practisch schaak spelen, en niet als engine zonder stress etc.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 09-03-2017 at 17:51.

09-03-2017 17:48 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tweede stelling. Direct Te8 is dus niet goed (Stockfish 8)

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 10-03-2017 at 20:29.

10-03-2017 20:13 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is ook maar net hoe je de computerevaluaties leest en toepast.

Ik zou het zelf in mijn analyse erg moeilijk vinden om een goede, voor de hand liggende zet een ? te geven.
Je hebt gelijk, ...The8 scoort op diepte 26 (toen had ik geen zin meer) 0.3 slechter dan ...c6, en in beide gevallen staat Zwart een pionnentje achter, maar het plan van Komodo staat me meer aan en lijkt meer op echt schaken.

Zo vindt Komodo 1...The8 2.Db3 Lf8!? beter dan ...c6. In voorkomende gevallen kan het paard eraf, of de loper naar d6. In de hoofdvariant verliest Zwart inderdaad een pion, maar hij krijgt wel zijn loper de goede kant op gericht, speelt al zijn koningspionnen naar voren en zoekt zijn tegenspel in de koningsaanval.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-03-2017 21:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller