Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2016-2017 » Interne competitie (N15): Ted Barendse winterkampioen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N15): Ted Barendse winterkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na 15 ronden eindigt de najaarscompetitie en vindt promotie en degradatie plaats. De winnaars van de najaarscompetitie waren Ted Barendse (A-groep), Tom Broekhuizen (B-groep) en Gerard Bilars (C-groep).

In de A-groep veranderde niets in de top aangezien de top-3 in actie kwam in het KNSB-bekertoernooi. Ted Barendse bleef daardoor aan kop en is winterkampioen. Kees van der Meer en Luciën van de Lisdonk kwamen remise overeen, en Enrico Blees won van Richard Oranje. Verder waren er overwinningen voor Jouke van Gosliga, Jorick Laan en Martin Glimmerveen. Evert van den Hooven, Willem-Jan van den Broek en Hugo van der Laan gaan in de voorjaarscompetitie de B-groep proberen het verloren gegane terrein goed te maken.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Kees van der Meer-Luciën van de Lisdonk½-½
2Enrico Blees-Richard Oranje1-0
3Jouke van Gosliga-Simon Broos1-0
4Jorick Laan-Theo Rekveldt1-0
5Pieter Goossens-Henk van der Belt½-½
6Hugo van der Laan-Roel Visser½-½
7Rob Smits-Martin Glimmerveen0-1


In de B-groep kwam koploper Tom Broekhuizen niet in actie i.v.m. een externe wedstrijd. Hij was echter niet meer in te halen. Jan van de Donk won weliswaar van André van der Weijde, maar verdiende daarmee onvoldoende punten om Tom te passeren. De derde plek is voor Vashish Sukul, die uiteindelijk Antoon Frehe nipt voor bleef. René Poots boekte deze ronde een knappe overwinning op Adriaan ter Mors.
In de voorjaarscompetitie zullen Kees Venema, Raymond Thomas en Arzhang Davazdahemami een groep lager spelen.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Jan van de Donk-André van der Weijde1-0
2Kees Korving-Edgar Huisman1-0
3René Poots-Adriaan ter Mors1-0
4Simon Dirkse-Jan Frissen½-½
5Mohammad Faisal Alhalabi-Coen Leentvaar0-1


In de C-groep versloeg koploper Gerard Bilars Herman Zonderland. Doordat Corniel Nobel van Joop van Ham won eindigde Corniel uiteindelijk als derde, en viel Herman terug naar plaats vier. Michael Stoops, die externe speelde, handhaafde zich comfortabel op de tweede plaats.
Verder waren er overwinnningen voor Ernst Hanewald, Jan Torenstra en Aad de Jong. En geheel tegen de gewoonte in waren er deze ronde ook twee remises in de C-groep.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Herman Zonderland-Gerard Bilars0-1
2Corniel Nobel-Joop van Ham1-0
3Hans Hendriks-Ernst Hanewald0-1
4Jordy Krempel-Victor van der Kloet½-½
5Jan van der Kolk-Eric Wagter½-½
6Jan Torenstra-Bert van der Willik1-0
7Jan Bouke Tiersma-Aad de Jong0-1


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 16-02-2017 at 19:53.

14-02-2017 09:17 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was geen hoogstaande pot. Ik heb veel triviale zetten gemist, en me vanuit een zeer gunstige (wellicht al winnende) positie eigenhandig naar de afgrond geleid. Slechts omdat mijn tegenstander dit niet afrondde kreeg ik een herkansing, die ik gelukkig wel pakte, waarna ik alsnog won, en mijn promotie veiligstelde. Maar dit is een partij waar ik nog vaak slecht van zal slapen...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-02-2017 09:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met een laatste partij mij zo te zien toch nog gehandhaafd. Ik voelde me in de eerste paar zetten niet zo op mijn gemak, maar daarna nam ik met zwart langzaam het initiatief over. Net toen ik een pion won kwam Rob met een desperado die nog best gevaarlijk was. Hij kon zomaar een stuk en prise zetten, waarbij hij dat stuk weer terugkreeg, maar waarbij de rente onduidelijk was.

Ik denk dat Rob niet de handigste variant koos, want ik kon de pluspion behouden en snel afwikkelen naar toren en gelijke lopers, waarbij al mijn stukken beter stonden dan de witte. Benieuwd wat de engine er over oordeelt en misschien zal ik hem dan nog plaatsen.

Met 2 uit 6 valt de twijfelachtige eer mij ten deel om de laagste TPR in de A-groep te scoren (buiten Arno die slechts 3 partijen speelde). Degradatie had eigenlijk verdiend geweest.

14-02-2017 10:45 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kennelijk degraderen niet de laatste, een na laatste en twee na laatste van een groep. Hoe worden ze dan wel bepaald ?

14-02-2017 13:02 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Kennelijk degraderen niet de laatste, een na laatste en twee na laatste van een groep. Hoe worden ze dan wel bepaald ?


De laagste drie spelers, die minimaal 4 wedstrijden gespeeld hebben. (Dit was eerst minimaal 5 wedstrijden, maar is vorig seizoen bij de ALV gewijzigd)

14-02-2017 13:13 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien is het nog een idee om op interne rating te selecteren. Bijvoorbeeld rating groter dan 1850 (of 1900) in A en anders in B groep.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 14-02-2017 at 14:04.

14-02-2017 13:59 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In deze stelling speelde ik gisteren 30. cb:?? 31. ab: Pe8? Wees blij dat ik vanaf zet 34 niet meer heb genoteerd.

[Een idee voor kolderschaak: schaakdammen. Als de witte pion op a5 had gestaan moet je c6xa4 moet spelen. En natuurlijk alleen promoveren tot een loper]

This post has been edited 9 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 14-02-2017 at 19:51.

14-02-2017 15:36 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Now I have the pawn and the compensation ... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een externe competitiepartij dit jaar hadden mijn tegenstander en ik een stelling met voor beide partijen Dame en twee Torens en enkele pionnen. Ik had een gevaarlijk luchtige koningsstelling, en mijn tegenstander een vrijpion; die laatste woog minder zwaar. Het dreigende mat in wederzijdse weinig bedenktijd bleek steeds juist te dekken te zijn, en het eindspel werd remise.
Gisteravond in de Interne hetzelfde beeld tegen een andere tegenstander, maar nu had ik de pluspion en de zware stukken op 's tegenstanders koning gericht, en hij de luchtige koningsstelling. Ik zag na onverantwoord lang doch haastig zoeken geen mat, en na enige ruilen bleek ook de pion meer in tijdnood niet beslissend: remise.

Er zijn dus mensen die met pion plus compensatie niet winnen.
Ik herinner me onze clubgenoot Patrick de Bas' lijfspreuk: Now I have the pawn and the compensation. Kunnen we hem om raad vragen? Wat is er trouwens van deze dappere strijder geworden?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 14-02-2017 at 16:47.

14-02-2017 16:46 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Patrick is ondertussen helaas gestopt met schaken.

We kregen in oktober afgelopen jaar een mail van hem, met de mededeling dat hij voor het eerst vader van een kleine was geworden, Floris Nicolaas de Bas.

Als ie met opvoeding net zo goed gaat als met schaken komt het wel goed met de kleine!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 14-02-2017 at 17:42.

14-02-2017 17:42 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Misschien is het nog een idee om op interne rating te selecteren. Bijvoorbeeld rating groter dan 1850 (of 1900) in A en anders in B groep.


De club (ALV) heeft juist besloten om er een competitie van te maken waar op verschillende niveaus wat op het spel staat. Je recente resultaten in de interne competitie (van een half jaar) doen er in dit systeem veel meer toe dan wanneer je naar de langzaam veranderende interne rating kijkt.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

14-02-2017 21:17 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Torenstra jr.

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Misschien is het nog een idee om op interne rating te selecteren. Bijvoorbeeld rating groter dan 1850 (of 1900) in A en anders in B groep.


De club (ALV) heeft juist besloten om er een competitie van te maken waar op verschillende niveaus wat op het spel staat. Je recente resultaten in de interne competitie (van een half jaar) doen er in dit systeem veel meer toe dan wanneer je naar de langzaam veranderende interne rating kijkt.


Als je spelers van gelijke speelsterkte in een groep wil plaatsen dan selecteer je op rating. Positie in de lijst zegt niet zo veel over speelsterkte.

Andere mogelijkheid is de k factor zodanig aanpassen dat recente resultaten er meer toe doen.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 14-02-2017 at 22:21.

14-02-2017 21:34 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Als je spelers van gelijke speelsterkte in een groep wil plaatsen dan selecteer je op rating. Positie in de lijst zegt niet zo veel over speelsterkte.

Andere mogelijkheid is de k factor zodanig aanpassen dat recente resultaten er meer toe doen.


We willen als club een competitie waarin o.a.:
- spelers veelal tegenstanders tegenkomen waartegen ze een resultaat kunnen behalen
- promotie en degradatie tussen de groepen mogelijk is zodat iedereen elke seizoenshelft ergens voor kan spelen
- zowel spelers die heel vaak als heel weinig spelen mee kunnen doen

Het element van promotie en degradatie is heel belangrijk. Niet iedereen zal meespelen om de bovenste drie plaatsen, maar er is toch altijd een flink aantal leden dat daar om meespeelt. Dat geeft spanning, beleving, en uitermate gezellige gesprekken aan de bar. Een competitie is meer dan alleen maar losse schaakpartijtjes die je op de clubavond speelt. Het geheel met de bijbehorende stand is ook van groot belang. Dat betekent dat rating als plaatsingscriterium voor in welke groep je speelt afvalt. Dat gaat immers direct in tegen promotie en degradatie.

Voor sommige spelers is het element rating zeer belangrijk. De interne rating is daar niet op ingericht. De interne rating werkt niet met verschillende k-factors. Ze geeft een ruwe indicatie van de speelsterkte, en als die teveel gaat afwijken pas ik die gewoon aan. Voor spelers die veel waarde hechten aan rating zal de KNSB-rating een veel beter beeld geven van hun speelsterkte.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 16-02-2017 at 10:08.

15-02-2017 10:52 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller