Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC9 toch nog ruim langs Schaakcombinatie HTV 4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

DSC9 toch nog ruim langs Schaakcombinatie HTV 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het begint een patroon te worden. We beginnen vol vertrouwen aan elke wedstrijd, dat vertrouwen groeit ook na elke ronde. Maar halverwege een wedstrijd slaat er altijd een soort paniek toe.

Twee partijen zijn meestal vrij snel klaar, zo ook gisteravond. Zelf kwam ik een vrij snelle remise overeen, mijn tegenstander wilde niet echt, speelde met zwart, dus hoefde ook niet. En ik kon niet. Zag wel een zwakke pion in zijn stelling, maar zag geen mogelijkheden deze te bemachtigen. Bijna gelijktijdig had Antoon zijn tegenstander verslagen, kortom 1,5-0,5.

Echter, Fred verloor zijn partij, 1,5-1,5. Daar ging de voorsprong. Dat was niet het enige. Jan op bord een stond verloren, René op twee, onduidelijk, Simon op vier, een kwaliteit voor, in tijd ver achter. Edgar, op vijf, staat winnend, maar we, Antoon en ik, hebben niet het idee dat hij dat zelf ziet. Bert staat onder druk en vraagt of hij remise mag aanbieden. Kortom, zomaar even winnen zit er niet in deze avond.

Plotseling keren de kansen. Op wonderbaarlijke wijze speelt Jan remise, zijn tegenstander vergist zich in een te winnen eindspel. En helemaal subliem is de sterke tegenaanval van Bert. Op miraculeuze wijze heeft hij de partij totaal omgebogen en de volle winst te pakken, 3-2. Dat was een kantelmoment in de wedstrijd, dat gaf de drie spelers die nog bezig waren weer even lucht. Zij hoefden nog maar 1,5 punt te scoren voor de winst. En dat deden ze ruimschoots. Simon en Edgar pakten de winst en René een half punt.
Het was nog lang onrustig aan de bar!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 24-01-2017 at 10:01.

17-01-2017 22:06 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

DSC 9 op ramkoers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je kampioen wilt worden moet je goed spelen, een team zijn en het geluk afdwingen. DSC9 ligt goed op koers en voldoet aan bovenstaande criteria. Dat er goed gespeeld wordt laten de cijfers zien: van de tweeëndertig (4 wedstrijden) gespeelde partijen werden er slechts twee verloren en werden er 11 remise overeengekomen, er zijn 24,5 bordpunten behaald. Zeven spelers staan in de top 25 van beste competitiespeler met Edgar ongeslagen fier bovenaan.
Maandagavond werd Schaakcombinatie HTV 4 met 5,5-2,5 ruim verslagen. Een verliespartij en drie remises, vier overwinningen. Een prima resultaat.
Zelf kon ik het geluk afdwingen door in verloren stand mijn tegenstander in tijdnood zo op te jagen dat hij fouten maakte en remise moest geven. Ook Jan op bord één kroop door het oog van de naald door in een verloren eindspelsituatie er toch remise uit te persen. Antoon op bord drie scoorde al snel een vol stuk en maakte dit gedegen af.
Van de overige partijen heb ik helaas niets meegekregen op wat commentaren aan de bar na. Want daarin toont DSC9 zich nog altijd het beste team van DSC, er wordt tot sluitingstijd altijd weer een zeer luidruchtige en gezellige derde helft gespeeld.

18-01-2017 14:05 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn snelle overwinning had ik niet helemaal aan mijzelf te danken. Ik vermoed dat mijn tegenstander niet helemaal geconcentreerd was anders maak je die blunder niet. Zelfs niet op ons nivo, en nog fris aan het begin van de partij. Hij kon het zelf ook niet helemaal verklaren.

Dit is de stelling na mijn 7e zet. Ik speelde met zwart.



Mijn tegenstander speelde hier 8. Lb5 . Het kostte me een seconde of 5 voor ik zag dat 8... Da5+ meteen een stuk wint. Je verwacht het gewoon niet. Hierna zijn we nog doorgegaan tot zet 28. Vrijwel alle stukken werden geruild en ik hield dus gewoon een stuk extra over. Toen ook de pionnen zouden gaan vallen vond mijn tegenstander het welletjes.

Voldoende tijd dus om daarna nog rustig de andere partijen te volgen. Reuze spannend inderdaad. Het was helemaal nog niet zo zeker dat we ook als team zouden winnen. Ik heb me verbeten hier en daar, en verwonderd, en ook erg genoten. Heel fraai vond ik de laatste zetten van Bert. Het komt niet zo vaak voor dat je zo heerlijk je tegenstander mat kunt zetten. Wat me ook opviel in de partij van Bert is dat er een moment was dat ALLE velden op de h-lijn bezet waren. Dat was toen ik voor het eerst ging kijken en ik vroeg me heel even af waarom al die geslagen stukken op de rand van het bord stonden.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

18-01-2017 19:09 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller