Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC1 eenvoudig langs Zukertort Amstelveen 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

DSC1 eenvoudig langs Zukertort Amstelveen 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van te voren keken we relatief gespannen aan tegen het duel met hekkensluiter Zukertort Amstelveen. Drie van onze spelers hadden andere verplichtingen op de datum van deze "must-win" wedstrijd. Vandaar dat het een grote opluchting was toen Zukertort zelf met het voorstel kwam om twee wedstrijden vooruit te spelen.

Martine en David hadden wel een avondje vrij en zetten het team gelijk op 2-0 voorsprong. David gooide in een eindspel tegen Lody Kuling vakkundig de koningstelling dicht om op de damevleugel een winnende vrijpion te creëren, terwijl Martine nadat ze toch niet zo slecht stond als ze dacht profiteerde van een blunder van Michiel Harmsen.

Dit gaf ons een goede uitgangspositie voor de daadwerkelijke wedstrijd. Die werd meteen versterkt doordat Zukertort bord 1 leeg liet. Hierdoor kon Chiel op zijn vrije zaterdagmiddag genieten van de prestaties van zijn teamgenoten.

Na grofweg 1,5 uur kon ondergetekende de stand op 4-0 zetten. Christopher Brookes speelde Draak en was niet op de hoogte van een vrij oude variant. Ik stond gelijk goed, en niet veel later kon ik met een torenoffer beslissend voordeel halen. Enige smet was dat ik een nog veel snellere en mooiere winst miste, zoals Smaranda gelijk na de partij opmerkte.

De 5-0 werd binnengetikt door Sten tegen Tobi Kooiman. "Ik kreeg dezelfde variant van de Aljechin op het bord als anderhalf jaar geleden in België. Na diep graven in mijn geheugen wist ik me de analyse van die partij weer te herinneren. Dit hielp enorm want op het oog leek de zwarte stelling ok. Er is echter een bepaalde wending die veel gevaarlijker is dan hij op het eerste gezicht doet vermoeden. Hoewel mijn tegenstander de wending had gezien, had hij de ernst ervan onderschat. Hierdoor kreeg ik een gigantische aanval en een paar zetten later stond hij mat."

Dit betekende dat we ruim voor de tijdcontrole al minimaal gelijk spel binnen hadden gehaald. Een kleinere domper kwam er voor Matthieu. Ik zal de exacte tekst die Matthieu aan mij heeft opgeleverd hier niet plaatsen, maar het kwam erop neer dat hij een overwegende positie na de opening ongelukkigerwijs niet het gewenste vervolg wist te geven tegen Bram ter Schegget. Hier baalde hij vanzelfsprekend enorm van.

De matchwinner kwam van Joram, die Gijs IJzermans een lesje aanval voeren met ongelijke lopers gaf. Niet veel later won Talitha van Laurend Schilstra. “Hoewel de opening die ik op het bord kreeg scherpere varianten kent, besloten zowel mijn tegenstander als ik de stelling rustig op te bouwen. Ik had meer ruimte maar zwart stond dusdanig solide dat een plan verzinnen niet zo makkelijk was. Toen ik in tijdnood zat, probeerde zwart het initiatief over te nemen met zetten die hij in hetzelfde tempo speelde als ik dat moest doen. Dit kostte hem een paard. Vanwege alle tactiek die in de stelling zat was het nog even oppassen maar de samenwerking tussen mijn stukken deed alle puzzelstukjes op hun plaats vallen op de 41e zet gaf mijn tegenstander op.

Rond de tijdcontrole viel helaas het doek voor Lisa tegen IM Matthew Tan. “Ik kwam niet zo goed uit de opening, doordat ik meerdere zwakke pionnen had en mijn koning in het centrum moest blijven. We ruilden snel lichte stukken af, waarna we een eindspel met zware stukken en 6 pionnen overhielden. Hij manoeuvreerde hier beter dan ik en door gebruik te maken van mijn zwakke pionnen kon hij uiteindelijk met zijn stukken binnenkomen”.

Na de tijdcontrole was alleen Samaranda nog bezig. Het zal u niet verbazen dat de collega-Zukertort spelers van Joel de Vries inmiddels allang naar huis waren om nog wat van de rest van de zaterdagmiddag te kunnen maken. De partij mondde uiteindelijk uit in een toreneindspel dat mijns inziens nog niet zo makkelijk remise te houden was voor Smaranda. Dit lukte haar echter met verve, waardoor de eindstand op 7,5-2,5 uitkwam.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 06-11-2016 at 16:20.

06-11-2016 15:50 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi, gefeliciteerd!
En een goed verslag, Joost, dank.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-11-2016 16:36 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op naar de top

06-11-2016 17:45 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

verslag tegenstander

Quote


A2 heeft het zwaar in de eerste klasse

A2 was ditmaal bijna compleet, wat een verbetering is ten opzichte van de eerste twee ronden. Het eerste bord moest nog wel leeg worden gelaten, maar alle andere borden waren bezet met vaste spelers.
A2 heeft het echter niet makkelijk in deze sterke klasse. DSC is een solide team, dat per bord toch wel een flink ratingoverwicht had. Niet aan het bord van Matthew Tan overigens - hij won van één van de vier (!) vrouwen die DSC kon opstellen. Drie van die vier speelden al eens in het NK. Joël de Vries wist remise te boeken, maar Michiel Harmsen verloor, en Laurens Schilstra redde het niet tegen ons ex-lid Talitha Munnik.

Aan de andere borden liep het niet veel beter. Bram ter Schegget kreeg naar eigen zeggen een stuk cadeau. Hij is nu topscorer met 2½ uit 3. Lody, Tobi, Gijs en Christopher verloren echter, waardoor de nederlaag met 2½-7½ toch nog fors uitviel. Het wordt een zwaar seizoen voor A2.

15-11-2016 10:52 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller