Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC8 begint seizoen uitstekend tegen DSC10
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC8 begint seizoen uitstekend tegen DSC10 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC8 is het seizoen in klasse 3A begonnen door het onderlinge duel met DSC10 met 2-6 te winnen.

DSC10 v.s. DSC8
DSC10 v.s. DSC8


Als eerste was Roel Visser klaar. Voor zover ik kon zien was er niet veel aan de hand, maar toen ik weer keek, was het gebeurt.

De 0-2 voor DSC8 werd aangetekend door Corniel Nobel. Jan van der Kolk leek van meet af aan te hopen op een remise door alles af te ruilen wat hij kon. Al ruilend behield Corniel de (veel) actievere stukken, won een pion, creëerde een vrij­pion die enkel gestopt kon worden door een stuk te offeren, en tikte het restende eindspel soepeltjes uit.



Op bord 1 hadden Adriaan ter Mors en Bert Zwemstra een stelling op het bord getoverd die alleen goed was voor DSC8 (Adriaan). Bert blunderde op zet 3 dusdanig, dat Adriaan er een kwaliteit en goede stelling aan over hield. Op de overige borden was het beeld nog enigszins evenwichtig.

DSC10 sloeg terug op de onderste twee borden. Ernst Hanewald verloor een pion van Edgar Huisman, maar laatst genoemde veronachtzaamde zijn koningsvleugel enigszins waarna Ernst fraai won middels een toren-offer: 1-2.

Vervolgens moest Victor van der Kloet de eer laten aan Joop van Ham. eerst genoemde blunderde een dame weg, kreeg daar nog een toren voor terug, maar in combinatie met een vrij­pion was dat ruim voldoende voor DSC10 om de tussenstand tot 2-2 gelijk te trekken.

Hiermee was het gedaan met de punten voor DSC10. Het gespartel van Bert op bord 1 duurde (in tijd) nog lang, maar Adriaan bracht de stand op 2-3.

Antoon Frehe speelde een degelijke pot tegen Koos Swanink. In het middenspel wisten zijn goed samenwerkende torens en dame twee pionnen te winnen, waarna het pleit snel was beslist. Zeker toen zijn tegenstander mat achter de paaltjes toeliet: 2-4.



Vashish Sukul en Hans Hendriks hadden een onderhoudende partij, waarin Vashish relatief vroeg een pion won. Ondanks dit overwicht had Hans lange tijd remisekansen, zeker toen er kon worden afgeruild naar een ongelijke loper­eindspel. Dit vergde echter actieve en nauwkeurige verdediging. Hans verdedigde niet actief genoeg waarna Vashish de stand op 2-5.

Eric Wagter en Arnt Veenstra hadden een partij waarbij de remise­marge niet werd doorbroken, totdat Eric dacht torens te kunnen ruilen. Arnt maakte van deze misstap gebruik, offerde zijn dame tegen een toren, waarna Eric het mat alleen kon voorkomen door zijn dame (met verlies) terug te geven. Waarna de eindstand van 2-6 op het bord was gekomen.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Corniel on 30-10-2016 at 12:03.

11-10-2016 07:01 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de foto maar iets verkleind, kon het verslag anders alleen lezen door mijn browser over 2 monitors te zetten Tong

11-10-2016 10:28 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien had Koos Swanink mijn volgende zet, 21. Bxc5, over het hoofd gezien waarmee mijn voordeel aanzienlijk wordt. Ik ging er echter nog niet vanuit dat het meteen gewonnen was maar Koos' antwoord, 21... Rfc8, laat wel meteen mat in 3 toe. Ook wel eens leuk want hoe vaak krijg je dat nou?

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

11-10-2016 11:13 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eindelijk mijn eigen partij ingevoerd (en toegevoegd aan het artikel). Net als het fragment van Antoon.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

30-10-2016 12:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller