Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2015-2016 » Interne competitie (V11): Bob Voogt profiteert van misstappen koplopers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V11): Bob Voogt profiteert van misstappen koplopers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De A-groep heeft (alweer) een nieuwe koploper. Bob Voogt versloeg Pieter Goossens, en zag Gert Legemaat en Ted Barendse onderuit gaan tegen respectievelijk Willem-Jan van den Broek en Hans Stam. Daardoor passeerde Bob Gert en Ted en gaat hij nu aan kop met nog 1 ronde te gaan.

In de staart van de A-groep boektem Vashish Sukul en Jan van de Donk belangrijke overwinningen in de strijd tegen degradatie.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Gert Legemaat-Willem-Jan van den Broek0-1
2Hans Stam-Ted Barendse1-0
3Bob Voogt-Pieter Goossens1-0
4Rob Smits-Henk van den Belt0-1
5Theo Rekveldt-Jan van de Donk1-0
6Vashish Sukul-Kees Korving1-0


In de B-groep kwam koploper Arnt Veenstra niet in actie. In de strijd om promotieplaatsen won Marfa Blanter van Edgar Huisman, en versloeg Hugo van der Laan Jan Frissen. Marfa en Hugo klommen daardoor naar de tweede en derde plek. Kees Venema wist niet te profiteren; hij verloor van Stijn Berghout.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Edgar Huisman-Marfa Blanter0-1
2Jan Frissen-Hugo van der Laan0-1
3Stijn Berghout-Kees Venema1-0
4Koen Tan-Tomás Gallardo Banez½-½
5Michael Stoops-Cock Hazeu0-1


In de C-groep was alles weer bijna terug bij het oude. Na de enorme overvloed aan remises de vorige week was er in deze ronde maar eentje ingevuld. Zimo Sibbing en Herman Zonderland deelden het punt.

René Poots won wederom en hem kan de eerste plaats niet meer ontgaan. In de strijd om de andere promotieplaatsen boekte René Weerts een belangrijke overwinning op Paul van Riet. Paul staat nog wel tweede, met een kleine voorsprong op René. Jordy Krempel staat na zijn overwinning op Dolf Mulder vierde.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1René Poots-Hidde Boerkamp1-0
2Paul van Riet-René Weerts0-1
3Jordy Krempel-Dolf Mulder1-0
4Zimo Sibbing-Herman Zonderland½-½
5Jan van der Kolk-Aram Hassan1-0
6Paul Post-Cees Huygen0-1
7Eric Wagter-Jan Torenstra1-0
8Hans Hendriks-Aad de Jong0-1


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-06-2016 00:55 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat? Alweer tegen Gert? Waarom niet Hans Stam of Henk van der Belt (in hun 45 partijen hebben zij nog niet tegen mij gespeeld...). Ondanks ons krachtsverschil speelde ik door een speling van het lot de afgelopen jaren zeker tweemaal per jaar tegen Gert; weinig remises, meestal won hij, soms zwijnde hij en een enkele keer won ik.

Gisteravond haalde ik mijn oude favoriet, de Russische verdediging, van stal. Of liever de Russische tegenaanval want zo kan na 1. e4 e5 2. Pf3 de zet Pf6 mijn inziens wel betiteld worden. Russisch een remiseopening? Een groter compliment kan aan een zwarte openingsopzet niet gegeven worden want zeg nou zelf: objectief heeft zwart in de beginstelling nooit meer dan remise!

Al snel werden drie stukken geruild; ik offerde pion b7 ten gunste van ontwikkeling en in de wetenschap dat de b-lijn mij van pas kon komen tegen de lang-gerokeerde witte monarch. O ja, de resterende lichte stukken waren lopers van ongelijke kleur - een voordeel voor de aanvallende partij. Niet dat ik direct kon aanvallen: vooralsnog speelde het spel zich af in het centrum en daar had Gert met dame, toren en loper het beter van het spel tegen dame en loper.



Gert Legemaat - Willem-Jan van den Broek, 20 juni 2016, stelling na 21. ... Lf6

Hij speelde het logische 22. Tf5 om na 22. ... Da4 met 23. g4? (beter 23. Lf3; op 23. Tb5 volgt 23. ... Txb5 24. Dxb5 Dxb5 25. Lxb5 Tb8 26. a4 Lxc3 27. bxc3 a6 28. c4 axb5 29. axb5 c6 met remise) te vervolgen. Na 23. g4 betekende 23. ... Dc6 een dubbele aanval (op toren h1 en pion c3) die door Gert met 24. Tf3 werd gepareerd (beter was 24. Td1 Lxc3 25. b3 en de dreigingen lijken gepareerd; wit lijkt zijn verdediging op orde te hebben maar meer dan remise zal er niet in zitten).



Stelling na 24. Tf3

Maar nu volgde de mokerslag 24. ... Txb2+!! die met 25. Kxb2 werd beantwoord. Alternatieven waren 25. Kc1? Txa2 26. Tf1 Lg5+ en wit komt een kwaliteit plus pion vóór te staan of 25. Ka1? Tfb8 (dreigt 26. ... Txa2 27. Kxa2 Da4 mat) 26. Dc4 Db7 met de beslissende dreiging Db1 mat.

Na 25. Kxb2 Tb8 speelde de multikampioen 26. Ka1?? (het lelijke 26. Ka3 was geboden - zie analyse verderop).



Stelling na 26. Ka1

En hier speelde ik 26. ... Db7: de kroon op het werk. Niet 26. ... Db6 want dan staat de witte toren op f3 niet langer gepend en is na 27. Db5 veld c3 dus effectief verdedigd - wit zou een kwaliteit vóór blijven.

Na 26. ... Db7 27. Db5 (enige verdediging tegen Db2 mat) volgde 27. ... Lxc3 28. Kb1 (op Txc3 volgt Dxh1+ en daarna Txb5 met gewonnen eindspel) en nu het elegante 28. ... Da8!



Stelling na 28. ... Da8

Wit staat nog steeds een toren vóór maar heeft niet beter dan af te wikkelen naar een technisch verloren eindspel.

Hij deed dit met 29. a4 maar nu volgde 29. ... a6 30. Db3 ( 30. Dxb8 Dxb8 31. Lb5 (anders mat middels Db2 en Db1 of a1) Da8! (daar is ie weer) 32. Txc3 Dxh1+ 33. Kb2 axb5 is nog desastreuzer) Txb3+ 31. cxb3 De4+ 32. Kc1 Lb4



Stelling na 32. ... Lb4

Om geen materiaal te verliezen is hier 33. Ld1 geboden maar na bijvoorbeeld 33. ... d5 is het snel gedaan: de witte loper en toren op f3 staan aan hun veld genageld. Gert bezegelde echter versneld zijn lot met 33. Td1 Dxe2 en nu is 34. Te3 te langzaam vanwege 34. ... La3 en mat; hij gaf dan ook op, 0-1.

Ik kom zoals beloofd nog even terug op de mogelijkheid 26. Ka3 (niet gespeeld)



Analysediagram 1: 26. Ka3 i.p.v. Ka1

Het ziet er niet uit maar deze koningszet houdt wonderwel de remisekansen overeind. Er is geen directe winst; op 26. ... Dc5+ volgt doodleuk 27. Ka4 en wit komt niet verder (merk op dat wit in noodgeval een toren terug kan offeren). In mijn vooruitberekening had ik de stille zet 26. ... Le7 met dreiging 27. ... d5 mat gezien. Daarop kan wit het best zijn toren met 27. Txf7! terugofferen en nu 27. ... Kxf7 28. Df3+ Dxf3 29. Lxf3 d5+ 30. Ka4 c6



Analysediagram 2

Hoewel wit een pion vóór staat en de lopers van ongelijke kleur zijn is het zwart die hier op winst kan spelen. Bijvoorbeeld 31. Te1 Tb2 32. Le2 Txc2 33. Kb3 Td2 34. La6 c5 35. Lc8 c4+ 36. Ka4 Lh4!



Analysediagram 3

Zwart staat prachtig en in analyse m.b.v. mijn rekentuig zelfs gewonnen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 21-06-2016 at 11:08.

21-06-2016 01:50 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Txb2+ ?! of !!. Ik kan nog net niet helemaal ver genoeg rekenen.
Praktische kansen geeft het zeker.

varianten:
25. Kxb2 Tb8+ 26. Ka3 - ziet er uit als minstens eeuwig schaak, maar de killer zie ik nog niet.
25. Kxb2 Tb8+ 26. Ka1 (Kc1? Lg5+ einde partij) Db7 (Db6 27. Db5 zal wel goed zijn voor wit) 27. Db5 Lxc3+ 28. Kb1 (Txc3 Dxh1+ pijnlijk) Dc8 29. Txc3 Txb5+ 30. Lxb5 Db7 - Dame tegen twee torens, ergens een verbetering in de variant te vinden?
EDIT: Jazeker, 28. ... Da8!! en de torens van wit blijven hangen. Dame tegen loper+toren over. Heerlijk dit.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 21-06-2016 at 08:44.

21-06-2016 08:42 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed gezien Ivar!

21-06-2016 11:15 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

RE: Interne competitie (V11): Bob Voogt profiteert van misstappen koplopers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

[quote]Originally posted by Untagonklik

René Poots won wederom en hem kan de eerste plaats niet meer ontgaan.



Hoera! Ik mag weer naar de B

21-06-2016 16:30 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

wat een seizoen in de A-groep. ted en gert beiden onderuit en Bob blijft rustig en wint.

21-06-2016 19:16 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller