Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Topper DSC3-CSV eindigt onbeslist
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Topper DSC3-CSV eindigt onbeslist Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de voorlaatste ronde is de topper tussen ons 3e en CSV 1 in 4-4 geeindigd. Daarmee zijn de kansen op een kampioenschap in 3G voor DSC3 erg klein geworden.

Roland had het zwaar te verduren op bord 1. Hij was daar enerzijds geplaatst als verrassing voor de opponent en anderzijds als 'straf' voor zijn niet-optreden in de vorige ronde. Helaas kwam hij er niet aan te pas en werd hij overlopen.

Op 2 speelde Onno tegen hun sterkste speler een goede partij waarbij hij nooit echt in de problemen kwam. Zijn tegenstander koos uiteindelijk voor zetherhaling. Onno heef nu een bijna perfecte score van 6 uit 7 (TPR 2358)! En dat op (bijna altijd) het topbord.

Martin speelde op 3 en ging van begin af aan voor de volle winst. Hij had tot dan toe een score van 4,5 - 5 en wilde die mooie score vasthouden. Het zag er naar uit dat dit niet zou lukken, want hij had wat zwakke pionnen, maar de tegenstander schoot hem te hulp. Een blunder kostte hem een stuk en uiteraard de partij. Met een fraaie 5,5 - 6 (en een TPR van 2431) kan Martin nu al terug kijken op een geslaagd KNSB-seizoen.

De pijnlijke slotstelling bij Martin - Ka Chun na 29. De3-g3!



Pieter kwam redelijk uit de opening met zwart en kon kiezen voor een veilige of avontuurlijke voortzetting. Hij koos voor het laatste maar kreeg daar later toch spijt van. Zijn koningsstelling werd door Dame en Toren onder vuur genomen en hij kon uiteindelijk materiaalverlies niet voorkomen. Een nul was het resultaat.

Op 5 speelde Hans de meest verrassende partij van de middag, bleek achteraf. Hij kwam slecht uit de opening en moest pionverlies toestaan. En net toen het erop leek dat hij nog een 2e pion zou verliezen misrekende de zwartspeler zich. De witte dame kon ineens de zwarte koningsstelling binnendringen en voor winst zorgen. Hier had ik een 0 ingecalculeerd, die nu in een 1 veranderde.

Ik speelde op 6 tegen de in Wateringen wonende Richard Ammerlaan. Het verschil in rating bleek in ieder geval niet in de opening want daarin kreeg ik met zwart vrij gemakkelijk gelijk spel. Het initiatief lag duidelijk bij zwart en wit kon alleen maar verdedigen. Dat deed hij wel erg nauwkeurig en hij wilde me verleiden tot een kwal offer. Dat zou een erg onoverzichtelijke tweesnijdende stlelling tot gevolg hebben. Ik durfde dat risico niet aan en, gezien de stand op de overige borden, besloot de daarna min of meer gedwongen herhaling van zetten te accepteren. Remise dus.

Op 7 en 8 speelden Henrik en Ivar nog.
Ivar met zwart, zoals wel vaker in een systeem dat alleen hem toevertrouwd lijkt. Ook hier ging hij in de tegenaanval toen wit even minder goed oplette. Dit leidde tot eerst 1 pion winst en later nog eentje. Voldoende voor de winst.

En toen was het 4-3 voor ons en speelde Henrik nog.
Zijn stelling was echter zorgelijk. In de opening had hij een pion verloren/geofferd om onder de druk van zwart uit te komen. De tegenkansen werden echter prima door zijn opponent gepareerd en hij bleef zijn pion voorsprong behouden. Helaas miste Henrik een kans om af te wikkelen naar een eindspel met ongelijke lopers. In plaats daarvan kwamen er gelijke lopers op het bord. Dat leidde zwart netjes tot winst zodat er een 4-4 op de borden verscheen.

Met dit resultaat is CSV het dichtst bij de titel, omdat zij iets meer bordpunten hebben dan Goes en Rokade (allen 12 mp). Wij hebben 11 mp en kunnen nog kampioen worden als CSV - Rokado in 4-4 eindigt en Goes niet wint van Charlois Europoort 3. Ons bordpunten aantal van 40 nu zou dan in ons voordeel werken (bij winst uiteraard).

We zullen het zien, de 23e thuis.

 CSV2105-DSC320444 - 4
1Stefan Tabak2194-Roland ten Have20191 - 0
2FM Leon Koster2280-Onno Verbaken2140½-½
3Ka Chun Lui2140-Martin Glimmerveen20900 - 1
4Mark Vermeer2082-Pieter Buzing20881 - 0
5Roel Trimp2032-Hans Stam20620 - 1
6Richard Ammerlaan2131-Lucien van de Lisdonk2034½-½
7Jan Peter Bogers1996-Henrik Tamerus19331 - 0
8Reinoud Segers1987-Ivar de Hoogt19880 - 1

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Martin on 03-04-2016 at 14:33.

03-04-2016 12:54 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat Lucien mijn partij niet heel goed gevolgd heeft. Ik begon voorzichtig, maar kreeg kansen om in het voordeel te komen. Zoals ik het speelde ging het niet erg handig: ten koste van een pion en vrij veel tijd, maar met voldoende compensatie. In opkomende tijdnood rekende ik lui en gaf mijn sterke centrum weg. Daarna was het verloren, maar nog niet heel makkelijk. Ka Chun gaf echter pardoes een stuk weg, waardoor ik nog won. Hier mijn partij:



Op zich kun je stellen dat Roland en Henrik terecht verloren (al scheen het bij Henrik nog bekend te zijn als hij op de goede manier met zijn dame terug ging, maar daarna met een pion minder was het volgens mij voornamelijk hopen op een misstap van de tegenstander). Verder kun je stellen dat we bij Onno (keihard verdedigen, drama maar net omzeild), Hans (pion achter, veel compensatie, maar geen winstplan zonder blunder van de tegenstander) en Ivar (gelijke stelling) en mijzelf het maximale kregen. Als het meer dan 4-4 had moeten worden had het van Pieter of Lucien moeten komen. In dat licht vond ik de remise van Lucien eigenlijk wat te vroeg (was als eerste of tweede klaar), maar misschien was op winst doorspelen inderdaad onverantwoord. Sowieso is Richard Ammerlaan een handige tegenstander en vooraf is een halfje een prima resultaat.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 03-04-2016 at 14:23.

03-04-2016 14:21 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller