Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC5 neemt de kop over na 6-2 winst op Raadsheer Corbulo 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC5 neemt de kop over na 6-2 winst op Raadsheer Corbulo 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoewel de cijfers anders doen vermoeden heeft DSC5 de thuiswedstrijd tegen Raadsheer Corbulo met de nodige moeite gewonnen. Uiteindelijk werd het (licht geflatteerd) 6-2.

Er moest met ruime cijfers gewonnen worden om gelijke tred te houden met concurrent Promotie 3. De tegenstanders verschenen met zeven spelers; bord 1 werd door hen 'opgeofferd' - een makkelijker punt heeft Gert-Jan Baas dit jaar nog niet gescoord. Het beeld na een uur spelen: Toine Prangers, Arno Wiersma en Jan van de Donk hebben een lichte plus, Albert Kemeling heeft met zwart een gelijke stelling bereikt, René Torenstra zit met diezelfde kleur nog in de verdediging, Corniel Nobel probeert aan te tonen dat zijn druk op de vijandelijke koningsstelling het verlies van twee pionnen op de andere vleugel voldoende compenseert en Willem-Jan van den Broek heeft weliswaar al snel een pion gewonnen maar heeft een vervelende achterstand in ontwikkeling.

Het is Corniel die de stand op 2-0 brengt: zijn koningsaanval slaat genadeloos door; een prima revanche voor de ongelukkige nul in de vorige ronde. Arno volgt al snel met een remise tegen de sterkste Leidschendammer - het lichte voordeel is onvoldoende voor de winst.



De overige uitslagen laten vervolgens lang op zich wachten. Toine staat erg goed (gewonnen?!!) maar zijn tegenstander verdedigt zich bekwaam en de partij verzandt in remise: 3-1. Inmiddels staat Jan echter een stuk achter en is Willem-Jan lange tijd tot verdedigen veroordeeld; de omstanders tellen hiervoor twee nullen. Albert wikkelt weliswaar af naar een beter eindspel maar zijn tegenstander creëert met een actieve dame tegenkansen. Bij René lijkt er niet meer dan remise in te zitten.

In tijdnood heb ik de verdere ontwikkelingen bij Albert, Jan en René niet verder kunnen volgen maar als ik mij niet vergis hoor ik Albert op zeker moment refereren aan een bijzondere overwinning: zijn tegenstander geeft op omdat hij naar huis moet (o.i.d. - wellicht kan Albert dit zelf nog toelichten!). Jan weet een verloren stelling nog remise te houden en ook René boekt een puntendeling: 5-3. Willem-Jan verdedigt zich secuur, staat inmiddels niet slechter en verorbert na een blunder van zijn tegenstander een vol stuk; hij wint de partij en brengt de eindstand op 6-2, precies voldoende om de koppositie in de 1e klasse B terug te veroveren.

De komende wedstrijd tegen nummer 2 Promotie 3, op wie we nu een half bordpunt voor staan, is waarschijnlijk beslissend voor het kampioenschap.

Gedetaileerde uitslag:

1. Gert-Jan Baas - n.o. 1-0
2. Toine Prangers - J. Scholten remise
3. Arno Wiersma - M. Kamar remise
4. Willem-Jan van den Broek - J. van Harten 1-0
5. René Torenstra - E. Nitzsche remise
6. Jan van de Donk - J. van As remise
7. Albert Kemeling - M. Mokadem 1-0
8. Corniel Nobel - J. de Vries 1-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 19-01-2016 at 22:06.

19-01-2016 02:26 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vooral de openingsfase van mijn partij was interessant.



W.J. van den Broek - J. van Harten, 18 januari 2016, stelling na 7. Dd1-b3

Ik had een zet eerder paarden geruild op d5 met de gedachte dat ik nu een vervelende druk op de witte velden kon uitoefenen. Een experiment (want normaal ruil ik niet op d5) waarvoor nog moet worden bezien of het voor herhaling vatbaar is. Mijn computer geeft hier 7. ... Pc6 8. Dxd5 Dc7 met - ondanks de pionwinst - verwaarloosbaar voordeel voor wit. Wij speelden echter 7. ... e4 8. d3 (het alternatief was 8. f3 exf3 9. Lxf3 Le6 10. Dxb7) waarna zwart met 8. ... Pc6 de pion alsnog offerde: 9. dxe4 dxe4 10. Lxe4 Lb4+ 11. Kf1 De7!



Stelling na 11. ... Dd8-e7!

De zwarte compensatie is evident maar weegt niet geheel op tegen de geofferde pion. Echter wel zoals ik het speelde: 12. Lxc6 bxc6 13. Le3?! Le6 14. Da4 Ld5 15. Pf3 0-0 16. a3 Ld6 17. Tc1 Tfb8 18. b4?. Tot de laatste zet stond wit niet minder (i.p.v. b4 had hij Dc2 moeten spelen) maar nu wordt de combinatie van het vijandelijke loperpaar en de torens op de a- en b-lijn hem erg machtig.



Stelling na 18. b2-b4?

Zwart vervolgde zijn sterke spel met 18. ... a5! met het vervolg 19. bxa5 Lxa3 20. Ta1 Lb2 21. Tb1 Le4 22. Lc5! De8 23. Td1 Tb5 24. Lb4.



Stelling na 24. Lc5-b4

En hier volgde na vele goede zetten eindelijk een mindere van zwart: 24. ... Db8? waarmee het voordeel in één keer wordt weggeven. In plaats hiervan was bijvoorbeeld 24. ... Lf5 of 24. ... Ld5 veel beter geweest. Ik speelde nu 25. Le1 en na het afgrijselijke 25. ... Tb3??? kon ik de sterke loper op e4 oprapen! Een anticlimax voor zwart die tot dan toe sterk gespeeld had.

19-01-2016 13:53 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een zij- van een zij- van een zijvariant staat het op zet 11 bij mij zo:


Wit staat ietsje beter, maar ondanks dat ik allang de theorie niet meer weet volg ik kennelijk Kramnik nog, dus zo slecht kan het niet zijn.

Wit graaft zich in. Op zet 21 staat het zo:

Het zal hier wel gelijk staan. Met een zwarte opening die gebouwd is op de tegenaanval is het lastig spelen als de witte aanval nooit komt.

Op zet 31 staat het zo:

Wit staat weer beter. Loopgraven zijn maar ondingen.
Maar Wit drukt zijn centrum op de verkeerde manier door, en op zet 41 staat het zo:

Een gewonnen stelling, als je 41...Dh5 ziet. Maar we hebben tijdnood en ik ben inmiddels afgepeigerd, en speel 41...Tf8. En met een dame op f3 wordt het heel wat lastiger.
Ik was nog net fit genoeg om niet in ...f3 (de zet die je wilt spelen) te stinken vanwege Pf6. Maar dat was dan ook alles wat ik zag.

Ik nam op zet 49 remise aan:


Het zal gewonnen zijn, maar ik had geen tijd om een winstplan te bedenken. Dat had waarschijnlijk toch niet gelukt, want Komodo 9 ziet het nu ook nog niet.

Goed gespeeld door mijn tegenstander.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

20-01-2016 01:18 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller