Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Veel Delftenaren actief in Gent
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Veel Delftenaren actief in Gent Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Net als afgelopen jaar zijn er veel Delftenaren naar Gent afgereisd voor het internationale schaaktoernooi van Gent (in combinatie met de Gentse feesten). In Gent spelen mee:
Edgar Huisman
Hans Stam
Henrik Tamerus
Ivar de Hoogt
Luciën van de Lisdonk
Martin Glimmerveen
Onno Verbaken
Richard Oranje
Ted Barendse

Daarnaast doen er ook een aantal bekenden mee:
André Duijvesteijn (WSC)
Camile Hol (oud-lid, nu Wijker Toren)
Doeke Huitema (Rijswijk)
Frans Vreugdenhil (WSC)
Robin van Leerdam (oud-lid, nu Wageningen)
Yeb Blom (oud-lid, nu Staunton)


Hun prestaties zijn op de website van het toernooi te volgen:

http://www.kgsrl.be/open_toernooi/2015/o...ults/index.html

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Untagonklik on 21-07-2015 at 13:11.

19-07-2015 22:09 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeker deden veel mensen van Delft mee.

Ook niet onverdienstelijk. KGSRL heeft de prijs voor beste 5 schakers van een club cumulatief enkel gewonnen omdat Onno tegen GM Michiels een halfje afgestaan heeft. De prutser!

Delft dus als clubvertegenwoordiging tweede. Ratingprijzen vielen ten deel aan: E. Huisman, <1700 (4.5/9; gemiddelde tegenstand ~1760); H. Stam, <2100 (6.5/9, slechts 1 minder dan de toernooiwinnaar!) en mijzelf, <2100 (6.0/9).

Ted heeft het complete overzicht per ronde, maar als Delftse delegatie hebben we geen enkele ronde minder dan 50% gescoord en dat leidde tot een aardig indrukwekkend totaal in punten.

Edgar: 4.5
Henrik: 4.5
Martin: 5
Lucien: 5.5
Ted: 5.5
Onno: 6
Ivar: 6
Richard: 6
Hans: 6.5

Mijn eigen toernooi kan ik ook met een glimlach op terugblikken. Ronde 1 startte wat lastig, met een zeer moeizame overwinning op 1502. De rest van de groep heeft het eindspel niet meer afgewacht, was alvast gaan eten. Soepeltjes met 40 seconden op de klok mat gezet ...

Ronde twee, een plusremise tegen Marcel van Herck (2170) 1/2-1/2. Pionwinst gemist in de opening, vervolgens de gehele partij een plusje gehad alsnog, maar niet weten te verzilveren door sterk keepwerk van de opponent. Dat sterke keepwerk liet hij overigens later in het toernooi niet zien tegen Richard en Hans. Nee!

Derde ronde was een herhaling van vorig jaar. Tegenstander: de heer Clemens (2170) 1-0. Het vorige treffen eindigde enigszins teleurstellend in door de vlag gejaagd worden in potremise eindspel. Dit jaar revanche genomen. Hij opende het centrum ietwat enthousiast en miste op zet 16 zijn enige remisekans nog. Zeer soepel, edoch hard, van het bord geschopt dit jaar. Draaiend hoofd

Vierde ronde: J. Goormachtigh (2202) 1/2-1/2. Deze partij is terug te vinden op de toernooisite, aangezien dit op een live-bord was. Zeer spannende partij, compleet gemist dat ik een dame had kunnen vangen en mede daardoor in een eindspel met een paar pionnen tekort aangekomen. Keepen, keepen, keepen (wss bij correct spel wit niet mogelijk) en uiteindelijk remise.
Voor de ijverige lezer die de partij heeft opgezocht: vanaf 48. Ke5 is het remise. Dameruil is nu gunstig voor zwart, daar het pionneneindspel gelijk eindigt. 48. Kf5+ is onduidelijk en had gezien de slinkende tijd op de klokken hoogstwaarschijnlijk ook remise opgeleverd, maar na nog eens 50 zetten o.i.d. zou wit wel eens kunnen winnen.

Vijfde partij: P. Eerens (2134) 1/2-1/2. Na een saaie opening in een razend interessant middenspel beland. Een zeer fraai defensief kwaliteitsoffer kreeg niet de kans op het bord te ontstaan, omdat de gehele lijn overzien was door de tegenstander.
Nu een eindspel met een licht plusje overgehouden, waarin heel snel tot remise besloten werd.

Zesde partij: O. Verbaken (2119). Ik geloof dat hij de pilsdrinkwedstrijd gewonnen heeft... 1/2-1/2

Zevende: J. de Jong (2147) 0-1. Tja..gelijk uit de opening, mooie, ietwat speculatieve aanval opgezet. Kwaliteitsoffer ook weer. Niet aangenomen door hem. Ik kom compleet gewonnen te staan met een kwaliteit voor (had al betere kansen laten liggen..), maar ga in mijn onzekerheid veel te veel tijd verbruiken. In het verre eindspel, wederzijds vliegende tijdnood, blunder ik een volle toren weg. Ga een paar zetten later in een schaak staan, dus claim op 2 minuten en ik kon dus nog opgeven ook. Zeer zuur verlies.

8: L. de Smet (1791) 1-0. Zelfde opening als in de zevende ronde, maar met omgekeerde kleuren. Hij vergaloppeert zich (jeugdspelers doen dat nogal eens) en we krijgen mede door mijn incorrecte respons een belachelijke, maar ook belachelijk interessante stelling. In gelijke stelling (0.3 volgens droidfish), blunder ik net als eerder op de dag een toren weg. Tegenstander speelt bijna a tempo de verkeerde zet, maar nadat hij zn stuk (wel correcte stuk) heeft opgetild, zet hij hem weer terug en gaat in de denktank voor 20 minuten. ... ... En doet alsnog de verkeerde zet. Resterend, een soepel gewonnen stelling voor mijn kant met aan het eind nog een fraaie truc.

9: I. Lindam (2100) 1-0. Deze man had eerder in het toernooi Henrik op indrukwekkende wijze verslagen en ook meerdere remises tegen 2300-spelers behaald. Echter, hij was niet zo thuis in de gesloten siciliaan en ik verkrijg soepel een betere stelling en een pion. Als hij voor een eindspel met dubbele torens en ongelijke lopers was gegaan, had ik het zwaar gekregen. Nu echter mocht ik zijn sterke loper ruilen tegen mijn paard. Hij misrekende zich ook nog eens op een ruil van zwaktes, waardoor het wel heel erg gemakkelijk werd.

Waarschijnlijk zet ik een aantal van de partijen van het weekend nog wel op het prive-gedeelte van de site.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 23-07-2015 at 14:00.

23-07-2015 13:57 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller