Delfts Schaakforum » DSC Forum » Algemeen [DSC] » Clubicoon Leo Zuijdgeest overleden
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Clubicoon Leo Zuijdgeest overleden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Clubicoon en lid van verdienste Leo Zuijdgeest is afgelopen zondag op 87 jarige leeftijd onverwacht overleden. DSC gaat hierdoor een trouw clublid en markante persoonlijkheid missen.

Leo Zuijdgeest
Leo Zuijdgeest

Leo werd in 1983 lid van DSC en is dat tot zijn dood gebleven. Hij had altijd al lid van een schaakclub willen zijn, had er toen - op bijna 56-jarige leeftijd - tijd voor.

De begrafenis van Leo wordt in besloten kring gedaan, en is dus niet voor clubgenoten bij te wonen. Wel kan de herdenkingsdienst bijgewoond worden, a.s. donderdag 26 maart om 11.00 uur in de Adelbertkerk, Minervaweg 7 te Delft.

In Memoriam
delftseschaaksite.nl

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Corniel on 25-03-2015 at 00:20.

23-03-2015 13:03 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Afkomstig van Aad de Jong

Beste clubgenoten,

Schokkend en zeer droevig nieuws. Ik lees zojuist op de website van DSC dat Leo Zuijdgeest is overleden.
Een man, zeer betrokken bij de club en ons team. Altijd bereid tot het maken van een praatje. Leo had volgens mij een ijzeren gestel (altijd op de fiets) en was in een goede conditie, schaakte rustig door tot middennacht.
Hij was op zijn niveau moeilijk te verslaan.
Vele jaren actief in de externe competitie, Laatst als DSC- 10 lid. Leo heeft zich in het verleden zeer verdienstelijk gemaakt voor de club als lid van de materiaalcommissie.
Het staat mij ook bij dat hij een speld had van de KNSB.

We zullen hem missen.

PS: Als het even kan ben ik van plan naar zijn begrafenis/ crematie te gaan.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 24-03-2015 at 19:40.

23-03-2015 15:15 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Gerard Bilars Gerard Bilars is a Male
Erelid


geregistreerd: 01-10-2006
aantal berichten: 58

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Net terug van een begrafenis, lees ik dit bericht. Een grote schok. Vanaf 1983 vaste bezoeker van de maandagavonden, enthousiaste prater, schaker, deelnemer aan de seniorentraining. Praten over politiek, tuinieren, de verzorging van het materiaal en oneindig veel schaakstellingen.

Leo, wat zal ik hem missen !

Gerard Bilars

__________________
GB

23-03-2015 23:36 Gerard Bilars is offline Send an Email to Gerard Bilars Search for Posts by Gerard Bilars Add Gerard Bilars to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leo, ik miste je vanavond al.
Het is onwerkelijk, donderdagavond was hij nog strijdbaar, zoals altijd.
Al vroeg aanwezig om mee te helpen met borden en stukken, zoals altijd.
Eenmaal achter het bord was hij best fanatiek.
Tijdens zijn laatste partij bracht hij zijn tegenstander bijna tot wanhoop door te vaak remise aan te bieden en zijn tegenstander te betichten van doorspelen in een remisestelling alleen vanwege een tijdvoordeel en een leeftijdsverschil.
"hoe durf je door te spelen tegen iemand van 87 1/2 jaar oud" interpreteerde ik Leo's opmerkingen.
Dat was donderdagavond.
Zijn laatste partij. Helaas.

__________________
Mopper

24-03-2015 01:02 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leo's naam was goed gekozen: een leeuw bij uitstek. Tot op het laatst zeer strijdbaar, vitaal (zo fietste hij nog dagelijks), een sieraad van onze club.

Zoals onze voorzitter enkele weken geleden al aangaf: alles draait om enthousiasme. Leo etaleerde dit bij uitstek, in werkzaamheden voor de club, in bonte verhalen over oorlogstijd, zijn tuin, zijn gezin, en natuurlijk op zijn vaste plek achter het schaakbord.

Leo was niet voor niets lid van verdienste; níet omdat hij een bobo was maar gewoon omdat hij met liefde tomeloos veel energie in zijn geliefde club heeft gestoken.

Wij voelen ons allen verslagen.

24-03-2015 09:41 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Rob Scherpenisse
forumlid


geregistreerd: 23-03-2015
aantal berichten: 1

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een Delftse Schaakclub zonder Leo....?
Leo, je was een ontzettende fijne en aardige man. Ik mocht je enorm graag en zal je enorm missen. Ik weet zeker dat er daarboven ook geschaakt wordt. Wat mij betreft heb je de schaakhemel verdiend.

24-03-2015 12:28 Rob Scherpenisse is offline Send an Email to Rob Scherpenisse Search for Posts by Rob Scherpenisse Add Rob Scherpenisse to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook Leo is het eeuwige leven niet gegeven, al dachten we allemaal dat hij dat had. Nu heeft de dood hem toch verslagen. Het zou me niet verbazen als hij voor de schaakhemelpoort toch nog vraagt.......remise?
Een maandagavond zonder Leo op de club zal wennen zijn, als het al ooit went. We verliezen in hem een kranige en enthousiaste schaker die niet van opgeven hield. Zo ook als mens.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

24-03-2015 22:49 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In maart 1999 liep ik bij DSC binnen. De tweede tegenstander die ik was Leo. Het was een spannende pot, en ik wist hem bijna te winnen. Maar Leo was niet zomaar klein te krijgen. Hij wierp de handdoek niet, wist remise te bewerkstelligen. De zes daarop volgende serieuze partijen die volgende gaven kreeg ik kansen, maar haalde ik zelfs geen halfje. Leo won ze alle zes, en hij genoot. In serieuze partijen kwam het uiteindelijk tot +6 =3 -2 voor Leo. Mijn angstgegner.

Ik mocht hem wel. En ik bewonderde hem. Gewoon genieten van een potje schaak, ook als je (weer) verloren hebt. En als ik ergens kon tekenen om gezond en wel 87 te worden, zoals hij dat geworden is, dan deed ik dat. Direct. Zonder aarzeling.

Hij gaat gemist worden, maar voorlopig niet, want we zullen het nog lang over hem hebben. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-03-2015 01:13 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een droevig bericht..
Erg herkenbaar de mooie woorden die er staan, het ga je goed Leo!

25-03-2015 08:54 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een tiental schakers van DSC en Prometheus was gisteren aanwezig bij de herdenkingsdienst van Leo in 'zijn' Adelbertkerk. Gerard Bilars kreeg de kans om vanaf de kansel namens de schaakwereld enkele persoonlijke herinneringen aan Leo uit te spreken. Daarnaast heeft een van Leo's zoons (hij had vier kinderen) hetzelfde gedaan.

De begrafenis zelf was zoals bekend besloten.


Een persoonlijke noot: Het is nog steeds vreemd om in een wereld zonder Leo te leven! Elke maandag (bij DSC) en donderdag (bij het OPK) was hij aanwezig, en spraken we kort over allerlei zaken. Uiteraard was hij nog steeds vol van het schaakspel, en nam incidenteel wat NRC-artikelen over schaken voor me mee.

Leo, nogmaals: we missen je, het ga je goed!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 27-03-2015 at 09:02.

27-03-2015 09:02 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller