Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC1 wint in Enschede van SG Max Euwe 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Talitha
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2009
aantal berichten: 10

DSC1 wint in Enschede van SG Max Euwe 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft de wedstrijd in Enschede tegen SG Max Euwe 1 met 6,5-3,5 gewonnen. Daarmee wordt met nog twee ronden te spelen de gedeelde koppositie behouden; op 11 april volgt de topper tegen medekoploper Kennemer Combinatie 1.

De wekker ging vroeg zaterdag voor de wedstrijd tegen SG Max Euwe 1. Het was gemiddeld twee uur reizen naar wijkcentrum `t Ni-je Terphoes - en een wijkcentrum was het! Bij binnenkomst waren er meer jongeren in verkeershesjes dan schakers. Dit zorgde in het begin voor wat geluidsoverlast, maar ergernis werd omgezet in positieve energie - al was onze teamwinst geen makkelijke.

Bij aanvang was de stand 0,5-0,5, daar Joram op verzoek zijn partij vooruit gespeeld had tegen Frank Kroeze. Een goed resultaat en aan de rest van het team om hetzelfde neer te zetten. Overigens om mijn debuut als verslaggeefster wat te vergemakkelijken, laat ik hier en daar mijn medespelers aan het woord.

Als eerste volgde Matthieu het voorbeeld van Joram door met zwart remise te spelen tegen Bart Konijn. Vraag Matthieu over tien jaar hoe de partij ging en hij lepelt gerust de varianten nog een keer op.

JP maakte de 1,5-1,5 met een naar eigen zeggen genadehalfje tegen Alexander Baisakow. "Ik kwam passief uit de opening. Zo passief dat ik eigenlijk geen normale zetten had en uit arren moede maar met zetten als a7-a5, Ta8-a6 en Le7-d8 moest komen. Niet omdat die een doel dienden, maar omdat al het andere verloor. Wachten tot de klap komt dus, maar die kwam maar niet. Normaal het recept om er na zes uur alsnog af te gaan, maar na twee wat onhandige zetten van mijn tegenstander veranderde mijn stelling van heel slecht naar slechts wat minder. Toen het kort daarna nagenoeg gelijk leek, bood ik remise aan. Mijn tegenstander raadpleegde zijn Mannschaftsführer, dacht kort na, accepteerde de remise en versloeg me vervolgens in de analyse vanuit de slotstelling zo'n 25x achter elkaar :-)"

Sebas kon zijn reeks van drie winstpartijen helaas niet voortzetten en verloor van Kambiz Sekandar. Hij kwam met een klein plusje uit de opening en won een pion, maar zwart had compensatie in de vorm van activiteit. Sebas moest twee pionnen geven en kreeg hier het loperpaar en druk op de koning voor terug. In tijdnood werd deze druk echter wederzijds en was Kambiz de betere van de twee.

Ongeveer tegelijk waren ook Lisa en Martine klaar. Lisa kreeg een spannend middenspel op het bord waarbij zij een pionnenaanval leidde op de damevleugel en haar tegenstander Henk Bernink eentje op de koningsvleugel. Lisa had minder ruimte waardoor ze haar stukken niet goed kon laten samenwerken. Wit profiteerde hiervan en wist de partij binnen te halen met een geslaagde koningsaanval. Martine kon tegen Paul Bierenbroodspot geen voordeel bereiken in de opening. Lange tijd was de stelling in evenwicht, totdat haar tegenstander in tijdnood misgreep. Ons eerste hele punt was binnen, tussenstand: 3,5-2,5.


Sten had de zwarte stukken tegen Zyon Kollen en bereikte de volgende cruciale stelling:
<< diagram volgt nog >>
"Ik vond dat ik niet goed stond, omdat de witspeler al vrij ver gevorderd was met zijn pionnen op de koningsvleugel en mijn tegenspel nog niet echt op gang was gekomen. Hier vervolgde mijn tegenstander echter met h6? waarna ik met g6 de stelling kon sluiten en gewoon kon rokeren. Ik ruilde mijn paard voor de zwartveldige loper en ruilde dames, waarna een aangenaam eindspel met loperpaar overbleef. Uiteindelijk ging mijn tegenstander in een lastige stelling op zet 39 door zijn vlag, wat er voor zorgde dat ik de technische klus niet hoefde af te maken. Het feit dat hij zijn zetten noteerde met een pen van formaat komkommer, zou volgens sommigen de reden zijn dat mijn tegenstander door zijn vlag ging..." En zo kon deze roze talisman niet voorkomen dat de stand gelijk werd getrokken.

Kort nadat Sten had gewonnen, trad op mijn bord het buurmaneffect op. Ik (Talitha) kreeg met wit een Caro Kann op het bord en kon me een idee herinneren waarin wit een goed paard heeft tegen een geblokkeerde loper van zwart die op g6 staat met pionnen op f7, e6, f5 en bij voorkeur ook nog op h5. Mijn tegenstander Achim Buendgen hielp fijn mee met de uitvoering van dit plan wat mij een betere stelling gaf. Ik dacht even dat ik het punt al kon tellen na een mooi pionoffer, maar helaas was daar zo'n vervelende 'rook lift' met Ta8-a6 die alles dekte. Ook bij mij was het tijdnood waarin ik het plusje dat ik had verspeelde, maar ik kon wel druk blijven uitoefenen waardoor mijn tegenstander in korte tijd lastige keuzes moest maken. Ook hij ging voor het voltooien van de 40e zet door zijn vlag: 3,5-4,5.

Toen was het aan Joost en Chiel om de winst binnen te halen. Al in een vroeg stadium vond ik beiden beter staan, maar ik weet niet of de IM's daar ook zo over dachten. Joost haalde de teamwinst binnen door te winnen van Dinant Postma. Als laatste was Chiel bezig tegen Luc Compagnie: "Vanaf de 30e zet leek ik de partij naar me toe te gaan trekken, tot het moment dat ik een stuk won en dat met mijn dame of toren kon slaan. Slaan met de dame had relatief makkelijk gewonnen, maar ik sloeg met mijn toren wat er in de stelling die overbleef na de tijdnoodfase toe leidde dat mijn tegenstander remise had kunnen forceren met een eeuwig schaak mechanisme. Mijn tegenstander vond de juiste manier niet (was ook niet heel eenvoudig) en toen won ik alsnog." Dat bracht de eindstand op 3,5-6,5.

Zoals gezegd hebben we over drie weken de 'kampioenswedstrijd' tegen medekoploper Kennemer Combinatie 1. We kunnen alle support gebruiken 11 april, so be there!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 23-03-2015 at 12:30.

21-03-2015 20:20 Talitha is offline Send an Email to Talitha Search for Posts by Talitha Add Talitha to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

kampioenen Draaiend hoofd

22-03-2015 13:45 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een sprookjesseizoen!

Aan die Henk Bernink heb ik gemengde herinneringen - sterke speler maar in 1982 (of 1983?) had ik door van hem te winnen (gedeeld) kampioen van de Schaakbond Overijssel kunnen worden (toen nog recht gevend op deelname aan de voorronden van het NK; niet dat ik daar iets te zoeken had, maar toch...). We braken de partij na 40 zetten af en ik stond zodanig op winst dat ik huisanalyse zelfs niet nodig achtte. Bij het uitspelen liet ik hem ontsnappen naar een studieachtig remiseeindspel.

23-03-2015 11:16 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Gerard Bilars Gerard Bilars is a Male
Erelid


geregistreerd: 01-10-2006
aantal berichten: 58

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het gaat geweldig mensen !!. M'n complimenten, ook voor het verslag. Ik heb 11 april al vrij gehouden.

__________________
GB

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Gerard Bilars on 25-03-2015 at 15:07.

25-03-2015 15:06 Gerard Bilars is offline Send an Email to Gerard Bilars Search for Posts by Gerard Bilars Add Gerard Bilars to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller