Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC4 verliest nipt van Promotie 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

DSC4 verliest nipt van Promotie 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de promotieklasse heeft Promotie 2 nog kansen op promotie naar de 3e klasse KNSB, en bij het begin van de wedstrijd hoorde ik dan ook dat de spelers van Promotie 2 er alles aan zouden doen om te winnen.
Diederik van Heijgen is dit jaar goed in vorm, maar hij had kennelijk zijn dag niet, hij verloor snel (0-1). Peter Lode boekte een remise, hoe dat is gegaan, is me ontgaan (½-1½). Kees van der Meer speelde de opening te origineel, het kostte veel bedenktijd om een houdbare stelling te houden. Dat lukte uiteindelijk wel (1-2). Henrik Tamerus had vanaf de opening moeilijkheden, dat leidde uiteindelijk tot verlies (1-3). Marco Anink won overtuigend (2-3). Jan-Willem van den Broek had in een onoverzichtelijke stelling een kwaliteit tegen allerlei tegenkansen, hij verloor in de vluggerfase (2-4). In diezelfde fase verspeelde Jaap Flohil kwaliteit en pion, maar op hardheid slaagde hij erin een remise-achtige stelling te krijgen (2½-4½). Ivar de Hoogt kwam na een interessante partij in tijdnood, na een lastig te beoordelen eindspel won hij: 3½-4½.
DSC4 is nog niet veilig voor degradatie, de komende uitwedstrijd tegen RSC-BP zou cruciaal kunnen zijn.

Ik mocht spelen tegen Jan Blankespoor. Ik kende hem nog en hij kende mij nog uit de tijd van de HSB-jeugd, ofschoon we nooit tegen elkaar speelden.
In de jaren '60 speelden hij en ik in het jeugdtoernooi in de zomervakantie bij EN-NEN, in het gebouw waar nu het Joegoslavie tribunaal is. Ik mocht in 1963 in groep 9 tegen de 12-jarige Jan Timman spelen. Het was mijn eerste echte schaaktoernooi, en naar ik later begreep ook zijn eerste; de partij Van der Meer - Timman eindigde in remise.
En het Kersttoernooi in het Johan de Witt tegenover het Gemeentemuseum, zeven ronden in vier dagen, Blankespoor had het allemaal paraat als de dag van gisteren. Mooie herinneringen.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by winfvdm on 11-02-2015 at 13:43.

10-02-2015 08:55 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gedetailleerde uitslag:

1. I. de Hoogt (zwart) - J.A. Baas 1-0
2. J. Flohil - H.T. Tan remise
3. K. van der Meer - J. Blankespoor remise
4. H. Tamerus - S. de Swart 0-1
5. P. Lode - J. Koster remise
6. D. van Heijgen - H. Boerkamp 0-1
7. M. Anink - J. v/d Berg 1-0
8. W.J. van den Broek - W. Tsai 0-1

Met dank aan verslag van Kees.

Ook wij speelden voor onze laatste kans op het kampioenschap: er moest gewonnen worden! Het liep na spannende strijd echter anders - uitgeschakeld dus.

Diederik deed zichzelf in een op de juiste manier aangepakt Fromgambiet duidelijk tekort: met overwegend voordeel liet onze topscorer tegen de altijd gevaarlijke Harrie Boerkamp helaas hij zijn dame vangen. Marco - terug van drie wedstrijden absentie - incasseerde in de opening een (offer-)pion en maakte het recht-toe-recht-aan uit. Bij Ivar was het zoals gebruikelijk lang manoevreren maar het eindspel behandelde hij bekwaam: zijn vrijpionnen gaven de doorslag. Behoudens drie remises was de koek daarmee echter op. Drie nederlagen voor witspelers braken ons op. Henrik moest vanaf het vroege middenspel opboksen tegen een mindere stelling en decuur spel van zijn tegenstander, en naast het reeds gememoreerde onnodige verlies van Diederik verloor ikzelf een zinderende partij tegen HSB topscorer Wong Tsai (6 uit 6).

Volgend jaar beter!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 10-02-2015 at 11:07.

10-02-2015 10:36 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

RE: DSC4 verliest nipt van Promotie 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
DSC4 is nog niet veilig voor degradatie, de komende uitwedstrijd tegen RSC-BP zou cruciaal kunnen zijn.


Even snel gerekend en volgens mij valt dat mee:
- er degraderen 2 ploegen,
- DSC4 heeft 6 mp,
- DSC5 en RSC/BP hebben 1 mp,
- DSC5 en RSC/BP treffen elkaar nog,
- en in theorie kunnen zij bij een 4-4 in het onderling treffen in mp nog gelijk komen,
- wel heeft DSC4 nu (met 1 wedstrijd meer gespeeld) resp. 12 en 9 bp meer.

En tot slot: als DSC5 niet, maar DSC4 wel degradeert, blijft DSC4 alsnog gehandhaafd in de Promotieklasse.

Niettemin: zonde gister. Er had zeker meer ingezeten.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

10-02-2015 14:39 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na nadere beschouwing door het rekentuig: vrij snel in de opening voordeel gekregen doordat mijn tegenstander de weerlegging van een obscuur systeem niet kende. Middenspel heb ik ondanks dat ik het juiste plan had en vrijwel altijd ook correct uitgevoerd het voordeel niet echt kunnen uitbouwen.
1 gemiste kans was de zet Qc5-a7 als voorbereiding op de ontwikkeling in het centrum. Niet een zet die ik zomaar zou overwegen. Ooit. Het eindspel was gewonnen en had ook meerdere keren sneller gekund (@Martin, slaan op g3 wel beter dan slaan op g5 trouwens, maar nog beter was beginnen met loper slaan op e4), maar is nooit in gevaar geweest. Dat mijn tegenstander de zware stukken ruilde, maakte het eenvoudiger, hetgeen mij gezien de anderhalve minuut op de klok goed uitkwam.

Een winst die ik alleen behaald heb, omdat het moest. Met naderende tijdnood en een verwaterend voordeel, had ik het remise-aanbod aangenomen als het niet slecht was voor het team.

Ik zal later deze week een tweetal diagrammen toevoegen. Hoop ook dat andere mensen er de tijd voor vinden. Heb veel interessante stellingen gezien, maar geen tijd gehad ze intensief te beoordelen. Vooral die van Henrik was mijeen stap te complex.

10-02-2015 22:54 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



W.J. van den Broek - W. Tsai , 9 februari 2015, stelling na 20. Kf2

Alle materiaal staat nog op het bord; de zojuist gespeelde zet is onderdeel van wit's plan om een toren op h1 te plaatsen en zodoende verdere pionopstoten extra kracht bij te zetten.

De computer geeft nu na lang rekenen 20. ... f6 met voordeel van circa 1.0 voor zwart, daarmee aantonend dat het rekentuig niet op zijn woord geloofd kan worden: 21. g6 hxg6 (h6 22. Lxh6!) 22. Lxd4 cxd4 23. Th1.



Analysediagram 1

Hier heeft wit echter de fantastische dreiging 24. Dg5!! (fxg5 25. hxg5 mat), 25. fxg6 en 26. Dh5 met mat. De computer geeft nog steeds (ten onrechte) een voordeel van ruim 1.0 voor zwart en vervolgt met 23. ... Tf8 (haalt de dreiging eruit) maar nu komt 24. De2 (met dreiging 25. fxg6 en 26. Dh5 mat) gxf5 25. Dh5+ Kg8 26. Pxf5 Lxf5 27. gxf5



Analysediagram 2

Nu is de dreiging 28. Ld5+ maar na 27. ... Pc7 vindt mijn computer dat zwart nog steeds voordeel heeft. Wit speelt echter 28. Lc6 en maakt daarmee ruimte voor de toren op g1: 28. ... Tb6 29. Tg1 Txb6 30. Txg7+ Kxg7 31. Pc3 en de dreiging 32. Tg1+ is dodelijk! Ik heb de meest fantastische varianten op het bord gehad en kom tot de conclusie dat wit goede kansen heeft - het voert te ver om hier verder op in te gaan.

We gaan terug naar het eerste diagram. I.p.v. 20. ... g6 speelde de HSB topscorer het verrassende pionoffer 20. ... d5!? en we vervolgden logisch met 21. cxd5 Pc2 22. Tc1 Pd6 23. Kg1 c4.



Hier ging mijn tijdsvoordeel van ongeveer een half uur verloren. Zwart dreigt op d3 te slaan en na terugslag met de dame Lb5 met kwaliteitswinst te spelen - Speelt wit daarop Dxb3 dan heeft hij daar twee pionnen voor.

Slaan op c4 is niet zo goed vanwege 24. ... Pxc4 25. Dd3 P4xe3 26. Pxe3 Lc5 et cetera; 24. Tf3 lijkt wit een voordeeltje te geven maar na 24. ... f6 25. gxf6 Lxf6 26. h5 Dd8 staat het ongeveer gelijk.

Uiteindelijk koos ik voor 24. De2 met het idee 25. Dh5 en nu brak de hel los. Er volgde 24. ... cxd3 en in plaats van 25. Dxd3 Lb5 met kwaliteitswinst tegen twee pionnen (zie boven) kwam 25. Dh5?!? De8 op het bord en 15 zetten later stond het als volgt.



Partijstelling na 39. ... Dc8-c1

Wij vervolgden met 40. fxg6 fxg6 41. hxg6 (41. Pc3 was ook logisch alhoewel zwart een voordeeltje houdt) Tgxg6? (beter Tg7!) 42. Lxg6 Txg6 43. Pc3 d1D?! 44. Dxd1 Dxd1 45. Txd1.



De kruitdampen zijn enigzins opgetrokken; zwart heeft als compensatie voor de kwaliteit een loperpaar en aanstonds een pion. Na 45. ... Ld7+ 46. Kh2 (Kh4 loopt na Pf3+ mat) Pf3+ 47. Kg2 Pxg5 bleek het mij te moeilijk de juiste zet te vinden: 48. Th4! met gelijk spel. In plaats daarvan koos ik voor 48. The1 (met hetzelfde idee: een paard op e4 te zetten) maar nu de h-lijn verlaten is wist Wong het snel uit te maken: 48. ... Lh3+ 49. Kh2 Ld7 50. Pge4?



50. ... Pgf3 51. Kh1 Lh3 met matnet, 0-1.

Een enerverende partij!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 11-02-2015 at 13:38.

11-02-2015 13:37 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

'Mijn opening was te origineel': ik had onder meer de zwarte dame op d6 geposteerd, voor pion d7. Je krijgt dan zelden voorkomende stellingen.
Mijn rekentuigje stelt dat zwart wat minder staat, maar het nadeel is bescheiden.
Op een punt echter had wit sterker kunnen spelen (en ik had dat gratis kunnen vermijden). Blankespoor zei na afloop de desbetreffende zet te hebben overwogen, maar hij zag een antwoord dat hem geen voordeel biedt en precies daarop had ik gerekend. Rekentuigje ziet echter een manoeuvre verder; wit komt heel goed te staan. Foutje!
De stelling kostte me teveel tijd. Vandaar dat ik met een ½ blij was.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 11-02-2015 at 14:24.

11-02-2015 14:22 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de resultaten in de 7e ronde kunnen DSC4 en DSC5 beide nog degraderen:

- SHTV 2 moet dan de resterende twee wedstrijden winnen (tegen WSC 2 en DSC5), én
- DSC4 de resterende twee wedstrijden verliezen (tegen RSC-Belgisch Park en WSC 2), én
- RSC-Belgisch Park de wedstrijd tegen Promotie 2 winnen of gelijkspelen danwel verliezen met 2,5 bordpunt méér dan DSC4 haalt in haar wedstrijd tegen WSC 2.

Door beide laatste wedstrijden te winnen kan DSC4 echter ook nog op de derde plaats eindigen.

21-02-2015 18:51 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller