Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC2 boekt eerste overwinning van het seizoen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

DSC2 boekt eerste overwinning van het seizoen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft in haar thuiswedstrijd tegen Caissa 2 haar eerste overwinning van het seizoen geboekt: 4½-3½.

De eerste matchpunten zijn eindelijk binnen. In de vierde ronde won het tweede van de reserves van Caissa uit Amsterdam. Het had echter net zo goed andersom kunnen zijn.

Het scorebord wordt in gereedheid gebracht
Het scorebord wordt in gereedheid gebracht


Richard Oranje opende de score na te profiteren van een fout van de tegenstander al vroeg inde partij. Hij won een stuk en gaf de tegenstander geen enkele kans meer. 1-0.

En Richard is erg blij met zijn eerste overwinning van het seizoen!
En Richard is erg blij met zijn eerste overwinning van het seizoen!


Patrick de Bas compliceerde de stelling, maar begon spoken te zien en miste de beste voortzetting. Zijn tegenstander nam het geofferde materiaal in dank aan en maakt het gedecideerd uit, 1-1.

Kim Meulenbroek volgens de hussel­methode aan bord 1 geposteerd bereikte min of meer gelijkspel met zwart maar door een onnauwkeurigheid kwam hij in een verloren eindspel Paard plus loper tegen loperpaar terecht. Hij verloor geforceerd een pion en het verlies van een tweede werd niet meer afgewacht 1-2.

Toch keerden de kansen op dat moment naar ons toe. Plots melde Ted dat hij gewonnen had en dus 2-2. Hij kan dat zelf het beste maar uitleggen.

De 3-2 stond eigenlijk al op het bord daar Jan Peter zou gaan winnen. In een sterk gespeelde partij liet hij zijn tegenstander vanuit de opening niet meer los en bekroonde de partij met het behalen van een extra dame.3-2 dus.

Gert en Bob koersten beiden op remise af, zodat de partij van Walter de beslissing zou brengen. Walter echter had weer een Walter-partij. Na 5 zetten een toren op a8 weggegeven tegen een loper vocht hij voor wat hij waard was. Vrijwel de hele middag verloren gestaan maar in de tijdnoodfase kwamen de Walteriaanse trucs. Wat meestal alleen in de 3e klasse lukt ,lukte warempel ook nu in de 2e klasse. De kansen keerden. In een remise-achtig eindspel met aan beide zijden toren en loper (ongelijke) kreeg walter een vrijpion, In plaats van dit kleinood te stoppen liep de koning van de tegenstander in een onverantwoorde winstpoging naar voren. Walter counterde en had pion promotie tot dame in 2 zetten. Echter hij wikkelde conform de een uur eerder gegeven remise opdracht af naar remise. Dus van een 0 naar remise naar een 1 terug naar remise. Het faciliteren van hartpillen voor teamleiders is een overweging waard.

Richard en Walter
Richard en Walter


Nu restte alleen Gert. Bob had simpel remise gehouden (4-3)

En Gert had een iets beter toreneindspel , maar claimde uiteindelijk herhaling van zetten om de 2 matchpunten veilig te stellen De slotstelling was allerminst duidelijk!

Patrick, Gert en Ted
Patrick, Gert en Ted


Aangezien de zwakkere teams Utrecht 2 en Amersfoort beiden ook wonnen staan er nu 4 teams met 2 uit 4 op plek 7-10. Wordt vervolg in februari na Tata Steel waar Gert, Ted en ondergetekende zullen spelen.

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Corniel on 17-12-2014 at 15:19.

13-12-2014 19:47 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Psychologie van het teamschaak Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat doe je, als je team onderaan staat en tegen een iets sterkere tegenstander echt moet winnen?
Brrr, verzin een list mijn vriend.
Laat ik nou net tussen 2 spelers zitten, die wel een beetje wind mee konden gebruiken. Hoe kan ik hun helpen?
Ah, zie ik daar bij de oppo's lichte trekjes van onderschatting? Dat zou de oplossing wel eens kunnen zijn! Hoe kan ik er voor zorgen dat zij echt geloven dat wij ongevaarlijke prutsers zijn?
De katalysator.
Ik "blunder" gewoon in de opening, zodanig dat het onderschattingsvirus van de oppo's van mijn buren Ebolaanse vormen zou gaan nemen.
Het resultaat.
Inderdaad wonnen mijn buren nu snel. Het zou te ver gaan om Ted's overwinning hier ook aan toe te schrijven, dat was volgens mij gewoon op eigen kracht. Ik kon dat niet in de gaten houden, want ik was ondertussen bezig met fase 2 van mijn plan.
Fase twee.
Nu de punten bij de buren waren veilig gesteld, was het natuurlijk van belang om mijn eigen stelling te repareren. Geholpen door wit's idee dat hij het moest winnen, vaarden we de remisehaven voorbij en kwam ik zowaar gewonnen te staan!
Lood om oud ijzer?
3 1/2 - 2 1/2 voor, een pion op promoveren en een teamgenoot met een kleine plus. Wat is nu wijsheid? Een gemiddelde teamleider zou snel met de kleine boer naar de overkant rennen om zo op 4 1/2 punt te komen staan.
Maar Gert was nog bezig. Als de match-punten veilig gesteld zouden zijn, dan zou hij "vrijuit" willen schaken en in een verraderlijk toren-eindspel te veel risico's nemen. Na zijn nederlaag zouden we dan ook op 4 1/2 punt uitkomen. Nu koos hij voor het team en haalde met een remise de 4 1/2 punten binnen.
Wat is het verschil?
Gert is een geweldige en gevoelige schaker. Na een nederlaag zou niet alleen zijn Kerst zijn verpest, maar bovendien zal het flinke risico's betekenen voor het rest van het seizoen. Dus eigenlijk, ja eigenlijk was het beter als wij beiden remise speelden.

Ohhh, wat was dat moeilijk! Voor het team kiezen met Le4 in plaats van het voor de hand liggende f3-f2. Nog even wachten, misschien biedt Gert remise aan? Nee, het moet, kom op Walter, je kan het!

14-12-2014 18:18 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Foto' s van Herman toegevoegd

15-12-2014 13:14 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag van de tegenstander:

Opnieuw nipt verlies voor het Tweede door Paul Janse
14 december 2014

Het tweede is erin geslaagd voor de derde keer op rij met 4,5-3,5 te verliezen. Daardoor staan we na vier ronden gedeeld onderaan met een positief bordpuntensaldo. Best knap.
Francis was als eerste klaar. Ik zal niet verklappen om welke opening het ging (de vijand luistert mee!) maar ik geloof dat het niet overdreven is om te stellen dat zijn opening totaal mislukte. Datzelfde gold in iets mindere mate voor Abe, die een standaard pionnenopmars van zijn tegenstander niet goed opving en vervolgens kansloos werd geslacht. Ron raakte een pion kwijt, maar dat hoort er in zijn opening bij. De compensatie lag wel ergens, maar Ron wist haar niet te vinden. Daartegenover stonden goede overwinningen van Juan en Rogier. Van de partij van Juan heb ik weinig gezien, maar de deskundigen zeiden dat hij er hard doorheen ging. Rogier reageerde op het geknutsel van zijn tegenstander met zijn eigen geknutsel, en ineens stonden de witte stukken verkeerd, kon Rogier een kwaliteit incasseren en het verzilveren van het voordeel was hem toevertrouwd. Anno had nooit meer dan een klein voordeeltje, zeiden ze (ook daarvan heb ik weinig gezien) en scoorde een degelijke remise.

Als laatsten waren Rik en ik bezig. Rik had ook een kwal buitgemaakt, maar dat had op een andere, betere manier gekund. Zoals het ging, wist zijn tegenstander toch een hoop tegenspel te creëren en moest Rik genoegen nemen met een gelijk eindspel. Een tegenvaller. De rest van het team had zijn punt al geteld. Mijn eigen partij kende lange tijd weinig avonturen. Op de 46e zet, van tijdnood van beide kanten was nauwelijks sprake, gebeurde er echter iets waarvoor het woord opmerkelijk een understatement is. Ik liet op klaarlichte dag een mat in 1 toe, maar mijn tegenstander Gert Legemaat vond het blijkbaar een beetje flauw om daar misbruik van te maken. Een paar zetten later zag ik dat het bij Rik remise was geworden en deed ik een enigszins riskante winstpoging. Helaas kon mijn tegenstander al vrij snel een zetherhaling afdwingen. Daarvan afwijken zou 5-3 in plaats van 4,5-3,5 hebben betekend.


We zullen nu alle zeilen moeten bijzetten, wat nog extra lastig wordt omdat een van onze zeilen deze week naar Thailand vaart. Maar we redden het wel, hoor!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 16-12-2014 at 15:55.

16-12-2014 15:54 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 104

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefiliciteerd met de overwinning. Mooi verslag zo met die foto's er bij.

18-12-2014 15:29 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller