Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC5 pakt met nodig fortuin matchpunt tegen RSC-BP
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC5 pakt met nodig fortuin matchpunt tegen RSC-BP Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 mocht gisteren over geluk niet klagen. Tegen RSC-Belgisch Park 1 werd met nodig fortuin een match­punt behaald. Daar had het de hele avond niet naar uit gezien.

Het begon allemaal niet zo goed. Binnen no-time stonden we achter. Rob Smits werd flink gefopt en kon direct opgeven. De volgende uitslag was een remise bij Gert-Jan Baas; in de stelling op het bord zat voor beide partijen geen muziek meer.

Een rondje langs de overige borden toonde niet voldoende compensatie voor de achterstand; René Torenstra stond een kwaliteit achter, Corniel Nobel had een veelbelovend centrum. De overige borden waren nog onduidelijk, maar toonden zeker geen beter beeld.

In het vervolg van de wedstrijd ging het bij Corniel vreselijk mis. Zijn sterke centrumpionnen werden geblokkeerd, en nu konden de pionnen van zijn tegenstander een beslissende opmars inzetten die niet te stuiten bleek.



Jouke van Gosliga speelde op bord 1 weer een goede partij, waarin zijn tegenstander op de damevleugel een pionnetje snoepte maar daar een koningsaanval voor moest parreren. Dat ging niet helemaal goed voor zijn tegenstander, die een kwaliteit inleverde. Jouke maakte het daarna netjes af.

Ondertussen was Arno Wiersma in zwaar weer gekomen; zijn tegenstander had het initiatief gekregen en daarmee een beslissende aanval. Een laatste poging zich te verdedigen tegen de koningsaanval had een stuk moesten kosten, maar zijn tegenstander koos er (ten onrechte) voor met de dame de koningsstelling binnen te komen. Daarmee bleek bij niet meer dan een pion te kunnen winnen, waarna Arno weer los zou komen. Hij koos, gezien de stand op de andere borden, voor eeuwig schaak.

René Torenstra verloor zijn partij inderdaad, hij had geen compensatie voor de kwaliteit achterstand. Al ontstond na afloop van de wedstrijd nog een interessante discussie over een niet-gespeelde variant waarin hij nog goede aanvalskansen leek te hebben.

De resterende twee partijen moesten dus 2 overwinningen opleveren om nog een matchpunt te verdienen. Bij Peter Lode op bord 3 zat dat er zeker in. Peter had met duwen en trekken zijn stelling steeds een klein beetje verbeterd, tot de remisemarge verbroken was en hij het punt binnen kon slepen.

De laatste partij was die van Arnt Veenstra, en dat zag er niet goed uit. Zijn tegenstander had het initiatief en leek pionnetjes te kunnen gaan snoepen op de damevleugel. De partij was echter al in de tijdnoodfase aanbeland, en met aan beide zijden nog maar ca. 2 minuten op de klok begin zijn tegenstander een vreselijke blunder; hij liet zijn dame instaan. Een fortuinlijk punt, dat Arnt de winst en DSC5 een matchpunt opleverde.



 DSC51807-RSC-Belgisch Park 118134-4
1Jouke van Gosliga1786-G. Milort19901-0
2René Torenstra1775-R. Ioan18860-1
3Peter Lode1894-A.J. v/d Toorn17631-0
4Arno Wiersma1928-A.Q. v/d Zijden1830½-½
5Rob Smits1759-P.H. Ingenhoes17990-1
6Gert-Jan Baas1866-F. de Leeuwe1712½-½
7Corniel Nobel1701-J.A. v/d Zijden17650-1
8Arnt Veenstra1747-D. Wareman17591-0

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Corniel on 27-11-2014 at 01:47.

25-11-2014 16:04 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was goed zuur na mijn nederlaag. Fouten maken hoort bij het spel, maar fouten van dit type zijn gewoon heel vervelend. Je speelt een hele goede partij, komt in een zeer fraaie stelling, waarvan je begrijpt waarom hij gewonnen is, en dan grijp je mis.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-11-2014 22:13 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Arnt Arnt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 12-02-2013
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zag thuis dat ik even voor de getoonde stelling met actiever spel een centrumpion had kunnen veroveren. Mijn a-pion stond overigens op a4, maar dat maakt voor de getoonde variant niet heel veel uit. Ik zal niet klagen dat ik nog zo weg kwam.

25-11-2014 23:56 Arnt is offline Send an Email to Arnt Search for Posts by Arnt Add Arnt to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met dank voor partijpragmenten - een voorbeeld voor andere teams!

26-11-2014 11:32 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



In deze stelling heb ik met Wit voordeel. Alles is klaargezet voor f3 gevolgd door e4 in de toekomst. Maar Zwarts 11...Da5 was nieuw voor me, in ik was geďntrigeerd door het kwaliteitsoffer. Toegegeven, dat zijn experimenten die je beter in de interne competitie kunt proberen. Er volgt een geforceerde afwikkeling:

12.axb4 Dxa1 13.Pxe4 Pxe4 14.Lxe4 dxe4 15.Lb2 Da6 16.Dxe4 Db6 17.Lc3



De stelling die ik op zet 12 lang had overwogen en toch had moeten verwerpen. Mijn idee: Zwart heeft geen actief plan en een slechte loper, en ik heb een geweldig paard dat op d6 gaat landen. Als Zwart dat voorkomt met ...f5 is er een nog mooier veld op e5. Ik heb het centrum en ruimteoverwicht over het gehele bord.
Komodo geeft deze stelling als gelijk - ik had het dus slecht ingeschat. Misschien heeft dat te maken met het feit dat ik correspondentiepartijen ben gaan spelen bij de ICCF. Ik heb inmiddels 4½ uit 5 omdat mijn huidige tegenstanders allemaal computers gebruiken, maar over het algemeen de eerste optie van de engine na 10 seconden kiezen - en dan zijn dit soort stellingen heerlijk om te spelen - plannen op de lange termijn, waarbij het heel goed mogelijk is om de engines te verslaan (ze worden verkeerd gebruikt.)

Ik gaf de stelling weg met een strategische blunder: ik liet mijn prachtige paard afruilen tegen de zwarte loper (in een soort Hollandse stonewallmanoeuvre die ik te laat zag en niet meer kon voorkomen). Toen het paard eraf was had mijn tegenstander het materiaal EN de compensatie.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-11-2014 20:10 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 104

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, interessante partij René. Ik vond het kwaliteitsoffer verdacht, maar ik snap de verleiding. En na de afwikkeling begon ik jouw stelling meer te waarderen. Komodo is waarschijnlijk de beste engine in dit soort strategische stellingen, dus misschien zat er niet meer in dan passief je positie in te nemen achter die pionnenmassa en af te wachten. Altijd lastig als je eerst lange tijd beter hebt gestaan.

28-11-2014 21:22 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller