Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Kleine nederlaag DSC4 tegen Botwinnik1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Kleine nederlaag DSC4 tegen Botwinnik1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC4 heeft tegen Botwinnik een kleine nederlaag geleden.
Die nederlaag tekende zich al in de loop van de avond af. Na twee uur was de stand ½ - 2½ in ons nadeel, en gelet op stellingen en tijdverbruik stond ons nog meer onheil te wachten. De andere partijen werden echter remise en Ivar de Hoogt scoorde voor DSC.
DSC4 - Botwinnik 1 3½ - 4½.

Voor mij is de overgang van de "zomertijd" naar de "wintertijd", voor ons land de overgang van de Oost-Europese tijd naar de Midden-Europese tijd, kennelijk lastig. Je mag dan een uur langer slapen of een uur langer wakker blijven, maar dat gaat me niet goed af. Enkele jaren geleden bemerkte ik dat ik de eerste partij na deze tijdwisseling vaak verlies. In de eerste partij na de najaarstijdwisseling kan ik na rond elf uur 's avonds geen paard meer van een loper onderscheiden. Voor mijn lichaam is het dan kennelijk middernacht en het licht gaat uit.
De Volkskrant liet een half jaar geleden het licht schijnen op het tegenovergestelde, mensen die moeite hebben met een uur eerder opstaan of een uur eerder naar bed gaan bij de overgang in het voorjaar van de Midden-Europese naar de Oost-Europese tijd. Daar heb ik geen moeite mee, als ik mijn partijen bezie.

Nu ik het weet houd ik er rekening mee. Mijn tegenstander, Duijzer, een sterke speler, verspeelde al snel zijn witte openingsvoordeel en hij en ik koersten nauwkeurig af op twee grote afruilen in het centrum, waarna een stelling met waarde 0.00 ontstaat. Remise.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by winfvdm on 14-11-2014 at 16:19.

28-10-2014 10:50 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een openingsfout van mijn tegenstander op zet 3 en een gelukkig niet afgestrafte fout van mijzelf op zet 6 een positioneel beladen strekking bereikt met veel mogelijke plannen en zetvolgordes. Het heeft tot de zet van zijn remiseaanbod de remisemarge nooit verlaten, Hoewel de beoordeling nogal dynamischbleek. Hoewel het op dat moment 0.11 aangaf in mijn voordeel met een zoals voor mij gebruikelijk zeer onveilige koning en een forse achterstand in tijd, moest ik gezien de stand doorspelen. gelukkig zagik een voortzetting met praktische kansen. Die werd verkeerd aangepakt door de tegenstander waarna een gewonnen stelling overbleef. 20 zetten op het increment gespeeld en diverse eenvoudige winsten gemist, maar het bleef voldoende. Wel baal ik van het missen van een mat in 5.

Ik dank mark Breton voor zijn mentale coaching. De tactiek "gewoon alles winnen" blijkt vooralsnog goed te werken.

29-10-2014 18:33 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Verslag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met vertraging hierbij een kort verslag.

Rond 19 uur komt mijn vrouw thuis en vraagt mij of ik nog niet 'naar het schaken' moet. "Nee hoor, we hebben nog even" en ik begon aan het volgende artikel in de avondkrant. Enkele minuten later drong tot mij door dat de feitelijke klok een uur later noteerde, pakte mijn pen, portemonnaie en sleutels, belde Arno over mijn vertraging en snelde in marstempo, soms sprint naar de Zusterlaan.

Zondagochtend, direct na ingaan wintertijd, was ik op tijd in Bergen op Zoom om daar mijn vader op te halen. 's Avonds was ik genoodzaakt mijn computer naar de toestand van eerder in de week te herstellen. Maandag blijk ik gewerkt te hebben met de herstelde zomertijd rechts onder in mijn PC scherm (horloges draag ik niet). Na de wedstrijd heb deze dus handmatig weer in de wintertijd veranderd...

Jan-Pieter de Vries was voor onze wedstrijd tegen Botwinnik 1 verhinderd - met Arend Bosma hadden we gelukkig een capabele vervanger. We leken allen geconcentreerd achter het bord te zitten maar na minder dan twee uur spelen moesten we desalniettemin twee nederlagen slikken. Marco vroeg mij (hij had een pion geofferd) of hij remise mocht nemen maar speelde door toen mijn vraag of hij slechter stond ontkennend beantwoord werd. Het werd een tweede pion en vervolgens een stuk. Op dat moment bestond de enige compensatie uit een dreiging op f7 binnen te komen, welke echter eenvoudig gepareerd kon worden. Kortom een off-day ditmaal; die heeft hij nu achter de rug! Arend beging in het middenspel een misstap die direct verlies met zich meebracht - volgende keer beter. Kees van der Meer speelde aan het topbord met zwart tegen de sterke Jan-Willem Duijzer; hij kwam zonder noemenswaardige problemen uit de openingen maar meer dan remise zat er niet in. Ook bij Jaap Flohil werd het remise; knap want tegenstander Sfetan Buchly leek het beste van het spel te hebben. Resteerden vier partijen om de 1-3 achterstand om te buigen. Ivar stond niet slechter (vraag of remise genomen mocht worden kon dus ontkennend beantwoord worden), Henrik stond wat beter, bij Diederik kon het nog alle kanten op en ikzelf had na merkwaardig openingsverloop kleine probleempjes in het vroege middenspel verholpen en kon nu proberen het lichte voordeel uit te buiten.

Bravo voor Ivar die met een scherpe tegenaanval tegenstander Thom Beeren op de knieën wist te krijgen. Helaas verzandden de partijen van Henrik en Diederik in remise waarna alle ogen op het strijdtoneel aan bord acht gericht waren. Ik had daar in het middenspel een pion gewonnen, waarschijnlijk stond ik gewonnen maar zoals het liep ontstond een eindspel met elk een toren en loper (van verschillende veldkleuren). Hierin miste ik nog een grote praktische kans waarna door actieve verdediging van zwart ineens nog voor een nederlaag gevreesd moest worden. Dit wist ik nauwgezet te voorkomen maar met de remise was de nederlaag tegen de gasten uit Zoetermeer een feit.

Gedetailleerde uitslag:

1. Kees van der Meer (zwart) - J.W. Duijzer remise
2. Jaap Flohil - S. Buchly remise
3. Ivar de Hoogt - T. Beeren 1-0
4. Arend Bosma - W. Kort 0-1
5. Henrik Tamerus - W. Bik remise
6. Marco Anink - R. Mulders 0-1
7. Diederik van Heigen - F. Middelkoop remise
8. Willem-Jan van den Broek - R. Zoun remise

en daarmee DSC4 - Botwinnik 1 3,5-4,5.

04-11-2014 11:11 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Partijfragmenten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Enkele fragmenten uit mijn partij.



Willem-Jan van den Broek - Rogier Zoun , stelling na 29. Tac1 , 27 oktober 2014

Wit heeft een prettige plus: beheersing can de c-lijn, druk op e6, mede door sterke dame op e4. Na 29. ... Pb5?! (sterker is 29. ... Pd5 waarna de zwarte problemen weliswaar nog niet zijn opgelost maar zwart zich taai kan verdedigen) speelde ik 30. a4 en won na Pd6 pion d4. In plaats daarvan was 30. Tc6 (wel overwogen) sterker: ook dan gaat de zwarte centrumpion er binnen enkele zetten vanaf maar met als resultaat +1,5 i.p.v. +1.1 in computertermen.

Vrij geforceerd kwamen we na 30. a4 in het volgende eindspel terecht.



Stelling na 39. ... Ted8 .

Het is erg remiseachtig. Wij speelden 40. b4 Lxb4 41. Tc7 Le7 42. Txa7 Td4?! (beter meteen Td2) 43. Kf3 Td2?! (en hier Td3+)



Stelling na 43. ... Td2.

Ik speelde 44. Ke3 maar 44. Tb7 is lastiger verdedigbaar voor zwart - op 44. ... Txh2?! volgt 45. Lg2.

Nog enkele zetten later (ik moest natuurlijk op winst spelen) kreeg ik na vermetele poging bijna de deksel op de neus.



In inmiddels potremisestelling bijna 52. Txb6???? gespeeld maar me bijtijds bekeerd en 52. e5??! gewaagd. Ook daarop volgde 52. ... Lc5 en na resulterend pionverlies stond het enkele zetten later als volgt.



58. Ld7 is direct remise dus 58. Th7 geprobeerd. Er volgde 58. ... Ld4+ 59. Kc4 Lxe5 60. Ld7 Kg8 61. Te7



Op 61. ... Lf6 zou nu 62. Lxe6 Kh8 (Kf8??? 63. Tf7! en wit wint) 63. Tf7 gevolgd zijn waarop het op het eerste gezicht niet onlogische 63. ... Td6 een blunder zou zijn: 63. ... Kg7 64. Txf5 Txe6 65. Kb5 met gewonnen toreneindspel voor wit. Zwart speelde echter 61. ... Kf8 en na 62. Txe6 Txd7 63. Txe5 Tf7 64. Te6 f4 65. Txb6 f3 55. Tb1 f2 56. Tf1 was het nu toch echt remise. Hulde aan mijn tegenstander die met grote regelmaat de beste zetten vond.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 04-11-2014 at 12:39.

04-11-2014 12:32 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag tegenstanders:

"With a little help from my friends"

Door Jan Willem Duijzer op 28 oktober 2014

Botwinnik 1 wint van DSC4! Door mij kwam het niet. Na 16 zetten kreeg ik in iets mindere stelling een remiseaanbod, dat ik niet kon weigeren. Een verloren avond, ware het niet dat ik mijn teamgenoten zo beter kon volgen in hun soms zware strijd. Kort na mijn remise noteerden Rinze en Wilco een vol punt, Rinze kreeg een stuk cadeau in onduidelijke stelling, Wilco had de stelling al onder controle toen zijn tegenstander zich vergaloppeerde. Daarna bleef het geruime tijd stil. Met uitzondering van de stelling van Thom zag ik het zonnig in, het beloofde een gemakkelijke avond te worden tegen het qua rating favoriete DSC4 in Delft. We speelden dit keer niet in de bekende stikstofcabine, maar evengoed was het snikheet en benauwd. Alleen voor de rokers is het bij DSC goed toeven, zij krijgen af en toe nog wat frisse lucht op het dakterras. De strafste roker in ons midden, Stefan, speelde inderdaad fris van de lever. Hij beheerste de open lijnen, maar kon toch niet doorzetten. Een plusremise. Thom verloor zoals verwacht en Wouter maakte na een gelijkopgaande partij remise door eeuwig schaak. Tussenstand 3.5-2.5. De overwinning moest van Erik of van Rogier komen. Beiden bouwden in het middenspel een mooi voordeeltje op. Erik in een zware Franse partij, met alle pionnen en zo'n beetje alle zware stukken tot het eind op het bord. Maar alle duwen en trekken hielp niet. Zijn jonge tegenstander gaf geen krimp en ook hier werd het remise. Rogier moest de winst brengen. Dat leek goed te gaan, al creëerde zijn ervaren opponent met Df3! nog wat tegenkansen. Helaas miste Rogier daarna een paar goede tactische mogelijkheden en plotseling moest hij met luttele seconden op de klok vechten voor zijn leven. Inmiddels weten we dat dit hem goed afgaat, al had hij zijn increment daarbij hard nodig. Met twee kale koningen op het bord schudden de spelers elkaar de hand. Winst voor Botwinnik met 4.5-3.5. Dankzij mijn jonge teamgenoten. My friends!

04-11-2014 12:38 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
jan willem duijzer
forumlid


geregistreerd: 05-03-2009
aantal berichten: 13

Vd broek vs Zoun Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De argeloze lezer zou op grond van mijn verslag kunnen denken dat ik de partij van Willem-Jan anders beoordeel dan hij zelf doet. Dat is niet het geval. Leuke analyse! Uiteraard is mijn perspectief anders. Eerder in de partij zag ik een paar goede mogelijkheden voor Rogier; op dat moment begon hij zijn tijdsvoordeel te besteden aan hallucinaties (leek mij), speelde b7-b6 en later Pf7-d6 (ik zat naar Pf7-e5 te kijken en zag de zwarte paarden vrolijk bij wit naar binnen huppelen) en eindigde met minder tijd en de stelling waar Willem-Jan's analyse mee start. Een klein wonder eigenlijk dat zwart zich hier nog kan verdedigen. Op het eerste gezicht heeft wit alle troeven in handen.
Groet, Jan Willem

05-11-2014 20:18 jan willem duijzer is offline Send an Email to jan willem duijzer Search for Posts by jan willem duijzer Add jan willem duijzer to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller