Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2013-2014 » Van den Doel en Khenkin samen winnaar van OGD Prinsenstad-toernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Van den Doel en Khenkin samen winnaar van OGD Prinsenstad-toernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De grootmeesters Erik van den Doel en Igor Khenkin hebben samen de A-groep van het OGD Prinsenstad weekeindtoernooi in Delft gewonnen. Ze behaalden vijf punten uit zes wedstrijden.
Daarachter eindigden IGM Dimitri Reinderman en IGM Stewart Haslinger op de gedeelde derde plaats.

Op het weekeindtoernooi met Pasen (dat alweer voor de zevende maal door DSC werd georganiseerd) kwamen precies 150 enthousiaste schakers af. Zij speelden zes partijen op vrijdagavond, zaterdag en zondag.

Dit jaar waren de deelnemers voor het eerst verdeeld over vier niveaugroepen, en dat zorgde voor heel veel spannende, en zelfs een groot aantal spectaculaire partijen. Mede als gevolg daarvan was de C-groep was de enige groep waar een ongedeelde winnaar was. Sebastiaan Dijksman behaalde 5½ punt, ging daar met de hoofdprijs naar huis. In de andere drie groepen werden de eerste prijzen gedeeld.

Veel meer informatie (zoals eindstanden, foto's, partijen) is te vinden op deze website, onder de banner van het toernooi.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Untagonklik on 21-04-2014 at 16:55.

21-04-2014 10:07 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Nomadenschaker Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tijdens het Prinsenstadtoernooi mocht ik Vladimir Sergeev in mijn huis ontvangen. Hij komt uit Kiev in de Oekraïne en is schaker van beroep. Hij is geboren in '64, het schaakgetal

Ik hou er van om mensen uit het buitenland te gast te hebben. Ik vind Delft een van de mooiste stadjes ter wereld en ben er trots op om mijn gasten er mee kennis te laten maken. Daarnaast vind ik het altijd interessant om mensen uit andere cuturen te ontmoeten.

Vladimir reist 180 dagen per jaar van toernooi naar toernooi. Hij speelt in Oostenrijk en Tjechië voor clubs waarvoor hij zo'n 15 tot 20 keer per jaar een wedstrijd speelt. Daarnaast reist hij toernooien af.
Gemiddeld verdient hij zo'n ¤500,- per maand. Dat is geen slecht salaris voor een Oekraïner, want een gemiddeld inkomen ligt daar op ¤300,- Wel moet hij zijn reiskosten er nog van betalen.
Vladimir geeft aan van origine historicus van beroep te zijn en pas sinds een jaar of tien het schaken op een professionele manier te beoefenen. Hij heeft vroeger op een speciale schaakschool gezeten en ik krijg de indruk dat zijn opleiding Geschiedenis niet veel verder is gekomen dan de schaakgeschiedenis. Maar daar weet hij dan ook alles van. Hij weet alles over de grote schakers te vertellen, maar kent ook de mindere goden als Donner, Ree en Ligterink. Hij heeft zelfs het befaamde boek van Donner "De Koning" gelezen.

Vladimir had net een toernooi gespeeld in Krakau (Polen). Om geld te sparen is hij met de bus gekomen, een reis van ruim 20 uur. Vandaag is hij teruggegaan, maar moet nu naar Kiev en dat neemt meer dan 30 uur in beslag. Soms vliegt hij, maar, zegt hij, de vliegprijzen zijn alleen interessant als je lang genoeg van te voren kan boeken. De trein is te duur en hij heeft in principe tijd genoeg. De bus dus.

Als hij geen toernooien speelt, studeert hij. Vijf tot zes uur per dag, zoals Kortsnoi ooit adviseerde. Een laptop met ChessBase behoort standaard tot zijn reisuitrusting. 's Avonds laat als de indeling voor de volgende dag bekend is, wordt nog snel het repertoire van de tegenstander doorgenomen.

Natuurlijk hebben we het over de politieke situatie in de Oekraïne, over Poetin en, naar aanleiding van een artikel van Gert Ligterink in De Volkskrant op zaterdag, over de houding van professionele schakers ten opzichte van het russische optreden. Vladimir heeft een door schakers geschreven brief waarin Rusland werd opgeroepen de territoriale integriteit van Oekraïne te respecteren medeondertekend. Hij zegt te hopen dat er verder niets gebeurt in de Oekraïne, maar dat het opvallend is dat er in de media nu al bijna niet meer over de annexatie van de Krim wordt gesproken en Poetin het allemaal zeer slim speelt.
Hij houdt zijn hart vast over wat er nog gaat gebeuren, maar weet niet echt wat te verwachten. "Everything is possible, yes!"

Delft vindt hij een prachtige stad en het toernooi bevalt hem uitstekend: "Well orginised and a special atmosphere." Volgend jaar komt hij terug, maar neemt dan op zaterdag wel een bye, want drie partijen op een dag is 'm wat te veel.

__________________


 

Foto: Herman Zonderland, Delft
www.zonderland.nl

This post has been edited 9 time(s), it was last edited by Untagonklik on 22-04-2014 at 12:53.

21-04-2014 16:07 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie bijdrage René!

'Soms vliegt hij, maar, zegt hij, de vliegprijzen zijn alleen interessant als je lang genoeg van te voren kan boeken.'

Nu al wetend dat hij volgend jaar van de partij zal zijn kan hij bijtijds op zoek naar een goedkope vlucht.

Met Erik Van den Doel en Igor Khenkin hebben we ook dit jaar gelauwerde toernooiwinnaars.

Hopelijk kan ik er volgend jaar weer een bij zijn.

21-04-2014 17:44 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 289

Foto's Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Naast de foto van mijn hand bij het artikel van René Poots, kun je ook alle andere foto's van het toernooi vinden via de Facebook site van de club:

https://www.facebook.com/DelftscheSchaakClub?ref=hl

__________________
www.zonderland.nl Prodent

22-04-2014 01:29 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller