Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC3 wint en is veilig
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

DSC3 wint en is veilig Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC3 veilig in 3G?

Afgelopen zaterdag, 12 april, speelden we met ons team, DSC3, uit tegen Philidor in Leiden. Het was een wedstrijd die wel ergens om ging. Philidor had 8 punten en stond 4e en wij stonden met 7 punten op de 7e plek. In onze nek voelden we Promotie en DD hijgen, met respectievelijk 1 en 2 matchpunten achter ons. We mochten ons niet in de gevarenzone laten zetten voor de laatste ronde. Er moest dus worden gewonnen!
Philidor heeft op papier een mooi gemiddelde van zon 2080, wij gemiddeld zon 2020, dus we moesten onze wilskracht laten zien! Aangezien Ivar elders in het land een groot optreden moest geven met zijn band (waarvan vast wel een live-verslag is opgenomen in de komsnert rubriek van de Aardschok) en ook Lucien verstek moest laten gaan vanwege familieverplichtingen hadden we twee invallers. En ook niet de minsten! Pieter werd geleend van team 4 en Ricardo werd van het korfbalveld gehaald.


Het begin van de wedstrijd heb ik helaas gemist, aangezien ik toch wel zon tien minuten te laat was... Ondanks ik het dichtste bij woonde van het hele team. Ja, ik schaam me diep. Maar goed, iedereen was al rustig begonnen en mijn tegenstander had zich al tien minuten lang zenuwachtig gemaakt over de wedstrijd. Er zaten voornamelijk jonge gasten aan de andere kant van de borden. De jongsten daarvan had ik zelfs nog in vroegere tijden training gegeven. En kennelijk niet onverdienstelijk. Mijn buurman was Pieter. Hij had het al snel een beetje benauwd in zijn stelling. Met moeite verdedigde hij zijn pionnen. De rest heb ik pas later gezien met een wandelingetje door de zaal. Van de partij van meneer Stam weet ik maar weinig. Na anderhalf stonden er twee koningen op het bord en stond Hans niet lang daarna met een pilsje in zijn hand. (later snapte ik waarom: hij ging die avond nog naar zijn schoonfamilie&). Ricardo zittend naast Hans, dacht ook snel klaar te zijn. Na anderhalf uur stonden er slechts een paar pionnen en torens op het bord. De eerste 30 zetten bleek theorie& Na toch nog wat nadenken aan beide kanten besloten ze tot remise.
Tussenstand 1-1. De andere partijen waren nogal vaag. Meneer Segers had een gedekte vrijpion gecreëerd in het middenspel. Henrik stond iets minder, maar nog weinig problemen en Anne-Maya vond ik best wel aardig staan. Van de partijen van Roland snap ik echt doorgaans helemaal niets. Hij heeft altijd bizarre stellingen, voor de kijker kan er van alles nog gebeuren. Na dik twee uur spelen waren ze AL bij zet 7. Zelf stond ik er niet verkeerd voor, maar werd het me wel steeds lastiger gemaakt. Kortom er kon nog van alles gebeuren. Pas na drie / vier uur spelen begon het duidelijk te worden. Ik kreeg in tijdnood remise aangeboden, iets wat mij nogal verbaasde. Ik had minder tijd; 6 om 4 minuten. En mijn tegenstander stond aanvallend. Ik vroeg aan Ricardo en Henrik hoe het stond. Er werd druk rondgekeken en overlegd. Mijn tijd tikte maar door. Ik moest nog minstens 15 zetten spelen! Eigenlijk wilde ik doorspelen, want ik mijn zinnen gezet op een geïsoleerde centrumpion. Maar ik had niet veel tijd. Henrik gaf mij een weloverwogen knikje dat ik de remise mocht aannemen. Want zowel Hans als Roland hadden de partij naar zich toegetrokken. Hans knalde zijn centrumpion door het midden en won een kwaliteit en Roland stond naar eigen zeggen na 7 zetten prima en rolde daarna zijn tegenstander op. Henrik verloor helaas de nodige pionnen op de damevleugel en daarna de partij. Tussenstand 3,5  2,5 in ons voordeel. Terwijl ik de hele partij dacht dat Pieter een pion verloor, won hij er juist één. Onhandig spel van zijn tegenstander bleek later. Nadat ene pionnetje kon Pieter het rustig afmaken. 4,5  2,5: de winst is binnen! Anna-Maya was nog aan het ploeteren tegen Nico Kuijf. Uiteindelijk stond ze niet zo goed als ik gehoopt had. Ze verloor een pion in het eindspel en daarna ook de partij. Wel wist ze het weer te presteren om als laatste over te blijven!


 Philidor Leiden2077-DSC320373½ - 4½
1Nico Kuijf2229-Anna-Maja Kazarian20581-0
2Stef van der Zon2167-Onno Verbaken2090½-½
3Thijs Roorda2067-Hans Stam2102½-½
4Herman van Halderen2073-Pieter Buzing20750-1
5Alexander Polak2004-Ricardo Slaa2123½-½
6Arres Oudshoorn1999-Hans Segers19700-1
7Harry van Vliet2030-Roland ten Have20040-1
8Maarten van Harten2045-Henrik Tamerus18711-0


Een mooie 4,5 - 3,5 winst, dat gevierd werd met een welverdiend pilsje en wat eten in de vreetschuur van Leiden, de Luxor. Ondertussen waren er een paar weg en was het Lucien gelukt om te ontsnappen van zijn familie. Tijdens het eten werd verder bekeken of we wel echt save waren. Maar helaas lag de site plat en moesten we het over belangrijkere zaken houden, zoals bier, sex en rock&roll. Je kent het wel.

Nu ik achter de PC kan ik rustig kijken of we save zijn en het antwoord is JA! Ondanks de nummer 8 en 9 ook gewonnen hebben en slechts 2 en 1 punt achter ons liggen, is het onmogelijk om nog te degraderen. Maar ik kijk liever omhoog, want de tweede plek is ook nog haalbaar! En daar strijden we de laatste wedstrijd thuis voor tegen HMC Calder 3.

Onno

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Henrik on 15-04-2014 at 21:54.

12-04-2014 21:10 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fantastisch nieuws, gefeliciteerd allemaal, een goede prestatie (winnen van Philidor Leiden)!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

12-04-2014 21:58 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

netjes! Glimlach

13-04-2014 02:05 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een puike prestatie met een bijbehorende beloning.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

13-04-2014 14:21 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
richard oranje
actief forumlid


geregistreerd: 09-03-2014
aantal berichten: 54

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

top seizoen voor DSC3 Ja!

13-04-2014 18:39 richard oranje is offline Send an Email to richard oranje Search for Posts by richard oranje Add richard oranje to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En maar goed ook dat we gewonnen hebben, als we verloren hadden had het de laatste ronde er op of er onder geweest, en zelfs met een gelijkspel was het nog bibberen geworden. Wat een stand man Glimlach

13-04-2014 22:07 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hier alvast het verslag van Philidor.
Die van ons zal vandaag verschijnen, neem ik aan?!

Door Michiel Vergeer

In de derde klasse G van de KNSB zijn de krachtsverschillen klein zodat elke ronde verrassingen oplevert en in elk geval spannende wedstrijden. Philidor begon zaterdag thuis met 8 uit 7 aan de achtste en voorlaatste ronde, DSC3 met 7 uit 7. DSC3 telde twee invallers maar die hadden een flinke ELO. Vorig jaar eindigde deze wedstrijd in 4-4 en het werd ook nu een spannende wedstrijd. In de partij van Alexander gingen beide spelers snel van start. Na 20 minuten waren er geen dames en paarden meer op het bord en nog maar de helft van de pionnen en lopers! Theorie, zei men. Het eindspel zag er gelijk uit, zeker toen Alexander met zwart twee torens op de tweede rij kreeg. Er werd nog even geprobeerd een betere stelling op het bord te krijgen maar na minder dan twee uur spelen kwamen ze remise overeen.

Vrijwel tegelijkertijd haalde Thijs hetzelfde resultaat. Ook hier leek het evenwicht nimmer verbroken (1-1). Een rondje langs de borden stemde mij niet optimistisch. Nico, Harry en Arres leken minder, Herman en Stef gelijk en Maarten optisch beter. Maarten maakte het waar! Zijn opmars op de damevleugel ging vlot en was sneller dan de tegenaanval op de koningsvleugel. Mooi opmarcherend en de tegenaanval nauwkeurig in toom houdend haalde hij het volle punt binnen (2-1). Herman leek in eerste instantie goed te staan en een misschien gevaarlijke pion te winnen. Hij deed het in elk geval niet en werd nu verrast door een pionwinst van zijn tegenstander. Hij vocht lang door maar het eindspel met minuspion was niet te houden. Ondertussen had onze topscorer Stef een ogenschijnlijk gelijke stelling (een geïsoleerde pion, maar wel meer ruimte) op een vol bord. Hij zocht met het oog op de stand nog een tijd naar een winstkans maar die zat er niet in. Harry pakte in de opening een gambietpion en verdedigde die uit alle macht. Zijn tegenstander ontwikkelde zich beter, offerde nog meer pionnen en ondanks Harrys verdedigen op het scherpst van de snede sloeg de aanval door (2,5-3,5). Opvallend was dat 3 van de 4 torens bij het eind van de partij nog in de beginstand stonden!

Arres liet een centrumpion van zijn tegenstander gevaarlijk opmarcheren. Hij moest daarbij zijn toren offeren tegen een vrolijk rondspringend paard. Tot na de tijdcontrole probeerde hij met een kwaliteit minder en een pluspion stand te houden maar het lukte helaas niet. Nico speelde aan bord 1 tegen het jeugdig toptalent Anna-Maja Kazarian. Zij leek na de opening beter te staan en Nico moest een kwaliteit offeren voor een tegenaanval. In een spannende slagenwisseling moest zij de kwaliteit terugofferen en bleef in het toreneindspel een pion achter. Heel nauwkeurig voerde Nico de partij naar de winst. Een 3,5-4,5 nederlaag is altijd heel vervelend want de beide matchpunten zijn voor de tegenpartij. Gelukkig hebben we flink wat bordpunten.

Bij de Chinees lukte het niet om verbinding met de KNSB-website te krijgen voor de andere uitslagen. Later bleek dat de degradatieplaats 9 nu bezet wordt door DD 2 met liefst 7 punten uit 8. De laatste ronde wordt dus nog heel spannend in deze klasse.

14-04-2014 18:44 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag Onno toegevoegd

15-04-2014 21:55 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller