Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC2 toch nog soepel langs Bergen op Zoom
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

DSC2 toch nog soepel langs Bergen op Zoom Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft goede zaken gedaan door met 5-3 te winnen van Bergen op Zoom.

Met Kim als waardig vervanger voor Walter trad DSC2 in volle oorlogssterkte aan. Datzelfde kon niet worden gezegd van Bergen op Zoom. Hun tweede-bordspeler moest vanwege familieomstandigheden onverwachts verstek laten gaan en vervanging kon niet meer worden gevonden. Na een uur kon Hans een reglementair punt noteren.

Na circa een uurtje of drie in de match kreeg ik een remiseaanbod. De tactische complicaties waren voorbij en het resultaat een uitgedunde stelling zonder serieuze winstkansen. Na een blik op de andere borden - hier en daar een plusje, hier en daar een minnetje, maar nergens onoverkomelijke problemen - nam ik het aanbod aan. Het leek een nuttige stap richting in ieder geval één matchpunt.

Nagenoeg gelijktijdig kreeg ook Kim op het naastliggende bord een remiseaanbod. De opening had Kim ietwat mishandeld. Gelukkig miste zijn tegenstander de scherpste voorzetting en vervlakte de stelling aanzienlijk. Ook Kim besloot tot remise.

Luttele minute later kwam Jan-Peter met een tevreden blik de bar ingelopen. Hij had een pion gewonnen in een eindspel met uitsluitend zware stukken. Zijn tegenstander leek compensatie te krijgen door druk op f7, maar een kleine onderbrekingscombinatie leverde dik materiaal op. Met een 3-1 tussenstand en op enkele borden uitzicht op halfjes waren de vooruitzichten gematigd positief.

Bob leverde de volgende ontknoping. In een vrij gesloten stelling met veel materiaal op het bord had Bob een (dubbel)pion buitgemaakt. Tactische grappen werden ontweken en langzaam maar gestaag werden tegenkansen in de kiem gesmoord en kon Bob zijn stukken actief ontplooien en een aanval tegen de vijandelijke koning opzetten. In een poging toch nog tegenspel te krijgen overzag de tegenstander mat in één. Herstel: mat in twee, want de vijandelijke dame kon via tussen plaatsing nog worden geofferd, wat zowaar gebeurde. Na dame maal dame was het dan toch echt mat en het eerste matchpunt was binnen.

Kort hierop haalde Ted het tweede matchpunt binnen. Ted stond de hele partij prima en ook in de slotstelling stond hij beter, maar winst was niet opgelegd en Ted koos ervoor om het tweede matchpunt veilig te stellen.

Gert was in het vroege middenspel in de problemen gekomen. Actieve vijandige lopers zorgde ervoor dat Gert een kwaliteit moest inboeten. Gelukkig had hij hiervoor serieuze compensatie in de vorm van actieve paarden en een vrijpion. De tegenstander besloot een kwaliteit terug te geven om de compensatie de neutraliseren. De resterende stelling was remise, waartoe beide matadoren kort daarop besloten.

Als laatste was Richard nog bezig. In de opening vond hij het goede plan niet en moest hij een pionnetje inboeten. Met een actieve toren kon Richard nog wel wat actie realiseren. Hierop besloot zijn tegenstander een kwaliteit tegen enkele pionnen te offeren om daarop een eindspel van P+5 tegen T+2 in te gaan. Volgens mij had Richard nog best redelijke kansen op remise, maar kennelijk is er onderweg toch iets misgegaan, want de partij ging uiteindelijk verloren.

Desondanks een puike teamprestatie: een 5-3 overwinning en consolidatie van de koppositie in 3E. Volgende ronde spelen we tegen het op papier zwakke Doetinchem. Onderschatting is echter een groot gevaar in deze klasse en mening team met ratingoverzicht heeft al punten gemorst, dus we zullen gewaarschuwd onze wedstrijd ingaan.



DSC Delft 2 2104 - Bergen op Zoom 2012 5-3
1. Gert Legemaat 2173 - Semen Minyeyevtsev 2111 ½-½
2. Hans Zwartveld 2038 - - 1-0R
3. Bob Voogt 2083 - Thomas Beuman 2149 1-0
4. Ted Barendse 2151 - Tony Peleman 2055 ½-½
5. Jan-Peter van Zandwijk 2070 - Marcel van Herck 2022 1-0
6. Kim Meulenbroek 2160 - Oliver de Hert 1836 ½-½
7. Patrick de Bas 2104 - John Havermans 2007 ½-½
8. Richard Oranje 2051 - Patrick Speek 1903 0-1

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

08-02-2014 20:59 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

slechte opening (erg rumoerig in het begin,slechte concentratie), dus een vervelende middag en uiteindelijk een nul na een erg lastige verdediging, wellicht aan het eind nog ergens remisekansje gehad maar niet gevonden.

ik moest na afloop snel weg, oppassen im de kleine meid en moest het eten dus helaas missen.

concurrent boven ij (tegen hen enige matcfhpuntverlies ) wint van haarlem. twee mp en twee bp voor, we zijn er dus nog lang niet. nog 4 wedstrijden te gaan, te beginnen tegen de superboeren (doetinchem. de graafschap)

09-02-2014 17:59 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik lokte mijn tegenstander in een hem onbekende opening, die hij desondanks toch behoorlijk speelde. Een verdwaald paard op h7 was het signaal centraal te spelen, en ik kreeg dan ook een goede stelling.

Uiteindelijk kwam er een stelling op het bord waarin ik met een loper op f5 zijn paard op f8 domineerde (kenners spreken van een LOTVA (= Loper Op Twee Velden Afstand)), en hij een ver opgerukte zwarte rvrijpion op e2 had, die echter zeer kwetsbaar was.

Ik had de pion kunnen winnen, maar vond op dat moment de twee matchpunten iets belangrijker. Mijn remiseaanbod werd (tot mijn grote verrassing) direct aangenomen. Mijn tegenstander vertrouwde zijn stelling niet. Daarmee waren de matchpunten binnen!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 10-02-2014 at 10:25.

10-02-2014 09:27 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller