Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC 7 speelt tegen Botwinnik 4, een live verslag
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 289

DSC 7 speelt tegen Botwinnik 4, een live verslag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vanavond moet het gebeuren, we moeten winnen. Iedereen staat op scherp, een reserve speler tot vlak voor aanvang van de wedstrijd, je weet maar nooit. Afspraken gemaakt hoe te handelen bij een remise aanbod, de sterkst mogelijke opstelling. Kortom, niets is aan het toeval over gelaten.
De spanning stijgt bij de mededeling dat een van onze concurenten remise heeft gespeeld tegen de ploeg die bovenaan staat, nu mag er dus zeker niets mis gaan. Willen we degradatie voorkomen, mogen we vanavond zeker niet verliezen, een gelijkspel is eigenlijk ook niet goed genoeg.
De speelzaal is ingericht als een soort balzaal, met een ongelofelijk truttigheidsniveau. Witte sjerpen komen in het midden samen, vast geknoopt aan een protserige kroonluchter. In de hoek staat een gegalvaniseert prieel, versierd met plastic rozen en takken. Als er niet geschaakt wordt, kan je hier blijkbaar trouwen. De 'gelukkigste' dag van je leven vieren in zo'n treurige omgeving, rotter kan je huwelijk niet starten. Alhoewel, er worden hier dus ook dames gewonnen, voor het leven zelfs. Kom op mannen! Als schaker kan je je in ieder geval nog onttrekken aan dit kitscherige geweld door geconcentreerd naar je bord te blijven kijken.
De zaal is vernoemd naar de uit de Griekse Mythologie afkomstige god van de wijn, Dionysos http://nl.wikipedia.org/wiki/Dionysos_(mythologie), dat dan weer wel. Hoe vrolijk gaat het worden?

19.45 uur
We zijn begonnen, we zijn compleet, zo ook de tegenstander. Zo te zien geen verraderlijke jeugdspelertjes die de zaak in de war kunnen sturen. De zaal is een beetje rumoerig bij aanvang. Gelukkig brengt de wedstrijdleider de intern spelende jeugd in het gareel.

21.15 uur
Na een half uur spelen ziet het er op alle borden evenwichtig uit. Hier en daar een gambietje, niemand in de problemen. Op de hoogste borden verloopt de ontwikkeling van het spel het traagst, zij nemen de tijd.

21.00 uur
Wat kan ik er van zeggen. Wederom een rondje langs de borden gedaan. Nog niemand staat overduidelijk slecht, ziet er in alle gevallen evenwichtig uit. Voor zover ik dat kan beoordelen uiteraard. Telkens als ik bij een bord verschijn, is een speler van DSC aan zet. In alle gevallen doen ze precies de zet die ik ook gedaan zou hebben. Of dat een goed teken is weet ik niet. Doen ze allemaal de meest voor de hand liggende zet? Is het gedwongen, (in sommige gevallen wel)? Ben ik misschien in blakende vorm en had ik eigenlijk moeten spelen? Of zou ik als een simultaan speler heel Botwinnik oprollen vanavond? In dat geval is de opstelling niet goed.
Voorzichtig durf ik te beweren dat Jan en René licht voordeel hebben en Simon iets nadeel. De tijd is sowieso in niemands voordeel.

21.30 uur
Voordeel op twee borden, Lito staat een vol stuk voor, Edgar kan een kwaliteit winnen. Hij komt dan wel in een gevaarlijke stelling, maar volgens mij kan het. Lito komt even bij me zitten, demonstratief op beide handen, onder het motto; voorzichtigheid is de moeder van de porcelijnkast. Jan heeft het zwaar op bord 1. Marco staat in evenwicht.

21.45
Het eerste punt is binnen, Lito wint! Helaas, Edgar ziet de kwaliteitswinst over het hoofd, of denk ik er te lichtvoetig over? De analyse zal uitsluitsel geven. Hij lijkt nog steeds een mooie aanval te hebben. Beurtelings komt eenieder bij me langs voor de stand van zaken, we zijn scherp! Geen half puntje kan zonder overleg weggegeven worden, dat is het devies.

22.00 uur
Rob beweegt eindelijk met zijn Koning, die moet hij in het spel betrekken. Zijn pionnenstruktuur is niet goed, staat zelfs een pion achter. Ik vrees voor een verliespunt.
Edgar heeft veel dreiging, kan nog steeds een kwaliteit winnen, maar doet het niet. heeft hij iets hogers gezien, laten we het hopen. Oh nee, hij slaat.
René staat volgens mij op winst, pionnetje extra, dat gaat hij wel netjes uitschuiven. De andere borden zijn in evenwicht.

22.15 uur
Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Rob verliest zijn partij, 1-1. Edgar komt niet tot winst denk ik. Simons' grootste vijand is de tijd, half uur achter, maar lijkt een beslissende aanval te hebben. Marco heeft net een kamikaze zet gedaan, het is kiezen tussen remise of de aanval, hij kiest voor het laatste, hebben we nodig in deze fase. Alhoewel.

22.30 uur
De spanning is om te snijden. Alles wijst op een gelijkspel. Waar voordeel is, is grote tijdsdruk. René kiest de verkeerde voortzetting, zijn verbonden pionnen op de damvleugel maakt hij vleugellam, nota bene daar waar hij had moeten promoveren op termijn.

22.45 uur
Ik zie handen schudden. Antoon's tegenstander geeft op, 2-1. Zou het dan toch? Simon gaat goed, staat twee pionnen voor, dat gaat zijn tegenstander niet meer tegenhouden, ondanks de tijd. Sterker, hij wint, fantastisch! Mat-in-een, 3-1. Nu mag de rest remise nemen, geen probleem, alhoewel, de bordputten gaan nog een grote rol spelen. Dus doorgaan waar nog mogelijkheden zijn.
René neemt de tijd. Edgar lijkt een finale aanval te hebben.

23.00 uur
René wint, zijn tegenstander geeft op, 4-1. Het team werkt ook echt als een team. De standen op de borden worden nauwkeurig bijgehouden door de spelers die klaar zijn. Bordpunten moeten we halen. Waar nodig schrijft Lito bij tijdnood, eerst bij Simon en nu bij Edgar.
Op bord 1, 2 en 4 vlamt het nog.
Edgar vraagt of hij remise mag aanbieden, dat kan. Even op zijn beurt wachten. Zijn tegenstander zet, ziet hij nog kansen? Oeps, ik geloof dat zijn tegenstander het anders ziet, ze spelen door. Edgar heeft nog 4 minuten, zijn opponent ruim 10. Die gaat nog voor zijn eigen kansen en slaat het aanbod af.

23.15 uur
Jan gaat winnen, enig tijdvoordeel, twee pionnen voor. Alle spelers drommen samen rondom de hoogste borden. Marco staat onder druk, twee pionnen rukken gebroederlijk op naar de achterlijn.
Heren kom op, we hebben nog maar een remise nodig! Ik neem mijn woorden terug, Jan wint helemaal niet zomaar.
Edgar zal elk moment moeten capituleren......en dat doet hij, 4-2.

23.30 uur
Marco stond verloren, maar gaat winnen. Wat een mazzel. De koning van zijn tegenstander wordt keurig in de hoek gedreven, 5-2, de winst is binnen. Nu Jan nog. De wonderlijkste zetten schieten als vuurpijlen over het bord. Jan ziet een vorkje over het hoofd......een afruil..... een zekere promotie op de g of h lijn....hij ziet het niet.
Ik werk snel dit verslag bij, let even niet op, ik zie handen schudden, een nagenoeg leeg bord, slechts twee Koningen staan nog fier overeind.....remise, ongelofelijk.

We winnen uiteindelijk dus met 5,5-2,5. Dat is heel mooi. We stijgen twee plaatsen op de ranglijst, meer wedstrijdpunten en bordpunten dan Botwinnik en Voorburg. Degradatie lijkt na vanavond afgewend met nog twee rondes te gaan.
Aan de bar wordt de overwinning nog even weggedronken. Eindelijk, de eerste zege is binnen.....het werd tijd.

De druiven smaakten zoet.

Herman Zonderland

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Zonderland on 01-02-2014 at 02:23.

31-01-2014 11:01 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Prachtig verslag Herman! Had het bij Edgar anders gezien, namelijk dat hij een pion verloor maar een kwal won, die hij niet won, en vervolgens heb ik niets meer gezien maar dacht ik dat hij i.v.m. die minuspion verloor...niet dus?

Op mijn bord maakte ik vele strategische fouten (zoals dat ik niet exf3 ep speelde omdat m'n loper op e6 dan zo weinig ruimte had, maar nu was het met f5-e4-d5 [met witte pionnen op f4-e3-d4] nog erger) en werd ik tot een eindspel met allebei twee paarden en een loper veroordeeld.

Zwart had reeds remise aangeboden en ik had, nadat Simon op dat moment echt slechter stond, Edgar de kwaliteit niet gepakt had en René het zichzelf (van een simpel gewonnen eindspel) weer moeilijk had gemaakt, dit afgeslagen.

Even later werd ik 'gedwongen' tot b6 met een stelling die potremise was. Of ik moest een pionoffer, met een vrijpion als beloning, spelen...riskant.

Dat verkoos ik een die pion ging ook promoveren, althans dat voorkomen zou wit een stuk kosten. Ik kon niet meer goed rekenen of dat ook nog ging lukken als ik tussendoor een pionnetje dekte en ik besloot het stuk op te halen, maar had daardoor zowel mijn a- als b-pion weggegeven. En nu kwamen ze aangestormd, die pionnen.

Met mijn paard en koning kon ik alles, zoals berekend, nog precies tegenhouden. Slaan echter niet, daar had ik mijn loper voor nodig en dus werd die afgeruild tegen zijn paard. Zijn koning was inmiddels bovendien zo ver opgerukt dat die even achterlangs ging op mijn damevleugel en daar alles opvrat.

Toen die a- en b-pion weg waren, waren ook mijn f- en e-pion verdwenen. En resteerde een eindspel van 2 h-pionnen en een zwart paard tegen een witte f-, e- en d- pion. Waarbij de witte koning veel beter stond.

Winnen was dus onmogelijk, de koning stond immers op de e- lijn en die van mij nog op de b- of a-lijn - en het paard zou ook niet meer op tijd bij mijn h-pion zijn. En remise? Lastig: zo'n driemanschap van pionnen ondersteund door de koning loopt hard.

Gelukkig speelde wit dat niet al te handig en al snel was de d-pion geslagen. Daarop restte nog 2, met schaakjes en aanvallen op het paard, wel snel lopende f- en e-pionnen. En nog steeds kon de witte koning op ieder gewenst moment van de f-lijn naar h6 lopen, alwaar mijn laatste pion stond.

Maar de pion slaan deed hij niet, want tussen droom en daad staan wetten in de weg (niet deze keer) en ook praktische bezwaren, en (wellicht?) ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren...

Ook de e-pion verdween en met het zwarte paard kon ik de route naar mijn h-pion afsnijden. De f-pion viel, zoals wat later ook zijn h-pion. Op dat moment had ik nog anderhalve minuut, na het eindspel van K+P+(rand)pion tegen K had ik er weer vijf - dat was een sinecure.

Daarmee viel de 5-2 bijzonder 'lucky' onze kant op, want op basis van mijn vechtlust had ik de overwinning misschien wel verdiend, maar op basis van mijn spel en het (aanvankelijke) eindspel geenszins.

Ik heb niet zo vaak winst voor zo onmogelijk gehouden om toch nog een vol punt te pakken.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Marco on 31-01-2014 at 15:40.

31-01-2014 15:12 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En met slechts 1 degradant, 2 ronden te gaan en 1 matchpunt (en enkele bordpunten) voor op onze concurrenten, die beiden nog 2x een 'sterkere' tegenstander zullen treffen, lijkt het degradatiegevaar gelukkig afgewend.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

31-01-2014 15:14 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Niets doen en toch winnen. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk Herman. Ook voor later. Als we oud zijn.

In mijn partijtje heb ik de indruk niet zo veel gedaan te hebben. Ik had nergens een actief plan. Deed slechts wat je kan verwachten van een woodpusher. Ik probeerde zoveel mogelijk de balans te bewaren. En ik had nog zo met mezelf afgesproken de knuppel eens lekker in het hoenderhok te gooien. Op de een of andere manier heb ik in mn hoofd zitten dat de enige manier is om mijn schaakimpasse te doorbreken. Ook vandaag is dat nog niet gelukt. Ik had gewoon lange moeten rocheren en met die g-pion naar voren. Of een keer paar-f5 spelen. Dan was het leuker geweest. But I'm trying Ringo!

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 01-02-2014 at 12:02.

31-01-2014 16:53 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 289

Enkele foutjes verwijderd. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er stonden enkele slordigheden in de tekst, deze heb ik verwijderd.

Herman

__________________
www.zonderland.nl Prodent

31-01-2014 20:33 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 289

Bij deze de reactie van Edgar. Deze heb ik voor hem gepost. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja een leuk stuk Herman!
Iedereen gefeliciteerd met de winst van ons team en het vermoedelijke voortgang in de 2e klasse. (al was mijn bijdrage helaas een verliespunt) Ik heb de hele nacht liggen piekeren over mijn partijtje, slecht geslapen, maar ach ik heb denk ik best goed gespeeld al verloor ik.

Ik had een merkwaardige partij en analyse in Shredder leert dat de kansen om de zoveel zetten dan weer bij zwart en dan weer bij wit lagen. Ik wist dat ik een kwaliteit kon winnen, maar dat was riskant (maar wel goed volgens Shredder) Ik twijfelde daaraan en wilde niet risico lopen met onze degradatieperikelen in het achterhoofd. Jammer ik had dat wel moeten doen. In plaats van de kwaliteitswinst deed ik een in mijn ogen kansrijk pionoffer. Helaas wist mijn tegenstander alles te pareren en op het eind ging het pas goed mis en kwam ik het pionoffer wat ik dus veel eerder deed niet meer te boven. Al met al was het een erg boeiende partij , complex en met zeer wisselende kansen. Marco de stikmat heeft er nooit ingezeten, zoals ik al dacht en Herman  de kwaliteitswinst was niet echt overtuigend winnend en behoorlijk risicovol ik had dat dus echt wel goed ingeschat al geeft Shredder dus wel een betere stand voor zwart aan.

[/quote]

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Zonderland on 31-01-2014 at 22:24.

31-01-2014 22:16 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Lito van Reede
forumlid


geregistreerd: 16-03-2010
aantal berichten: 16

100 ratingpunten verschil Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een vet strak verslag, Herman ! Dank je wel !
Zojuist keek ik op de HSB-site naar de stand en wellicht kunnen we handhaven ... En ik keek naar de rating van mijn tegenstander. En ik zag nu pas, dat hij 100 ratingpunten minder heeft; dit had ik niet verwacht. In dit licht heeft hij het zo slecht niet gedaan.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lito van Reede on 01-02-2014 at 15:45.

01-02-2014 15:37 Lito van Reede is offline Send an Email to Lito van Reede Search for Posts by Lito van Reede Add Lito van Reede to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller