Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC7 verliest van Rijswijk 4 met 4½-3½
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

DSC7 verliest van Rijswijk 4 met 4½-3½ Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC7 heeft met minimaal verschil van Rijswijk 4 verloren. In Rijswijk werd het 4½-3½.

Edgar Huisman en René Poots wisten hun partijen in winst om te zetten. Op de lage borden verloren respectievelijk Lito van Reede, Herman Zonderland en Rob Scherpenisse. De remises waren er voor Marco, Jan van den Donk en Antoon Frehe.

Meer is er op dit moment niet te melden. Zelf was ik zo druk met mijn partij, zodat ik alleen het prachtige eindspel van René nog heb kunnen zien. De andere spelers waren ongeveer gelijktijdig met mij klaar met hun strijd. Vermoedelijk haalden René en Edgar zo aan het slot van de wedstrijd twee zeer belangrijke punten binnen. Ook dit jaar zullen de die punten van doorslaggevende betekenis zijn. Vorig jaar betrof dat de promotie, nu het behoud in de tweede klasse. Iets wat gezien de nog te spelen wedstrijden toch echt mogelijk moet zijn.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Zonderland on 09-01-2014 at 11:36.

08-01-2014 18:17 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Een "prachtig" eindspel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

"Het mooiste eindspel wat in tijden heb gezien!" riep Marco direct na de opgave, maar hij bedoelde dit wel sarcastisch (Altijd leuk die toeschouwers die op het moment van opgave even luid en duidelijk gaan vertellen dat het allemaal veel beter had gekund), en gelijk had hij. Het eindspel was misschien heel aardig en spannend om te zien, maar zat vol fouten en blunders van beide zijden. Technisch was het vermoed ik maar matig, maar het was wel een mooi bordpuntje en een leuke overwinning voor mij.

Als team presteren we niet geweldig.

De huidige stand



WP # BP 1 2 3 4 5 6 7 8
1 Promotie 4 8 4 22 ˝ 4 ˝ 5 . 7 . . 6
2 WSC 4 6 4 20 ˝ 3 ˝ . 5 6 . 6 .
3 Rijswijk 4 6 4 16 ˝ 3 . 4 ˝ . 4 ˝ . 4 ˝
4 Lierse 1 4 4 18 ˝ . 3 3 ˝ . 6 ˝ . 5 ˝
5 DD 7 4 4 14 1 2 . . 6 ˝ 4 ˝ .
6 Botwinnik 4 2 4 11 ˝ . . 3 ˝ 1 ˝ 1 ˝ 5 .
7 Voorburg 1 1 4 12 ˝ . 2 . . 3 ˝ 3 4
8 DSC7 1 4 12 2 . 3 ˝ 2 ˝ . . 4

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Rene Poots on 08-01-2014 at 21:48.

08-01-2014 21:46 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien is gewoon een link naar de betreffende pagina duidelijker.

Zie: www.haagseschaakbond.nl/component/option...mpetitionId,93/

__________________
www.zonderland.nl Prodent

08-01-2014 22:38 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ontzettend zonde van gisteren. Maar zat er meer in? Even eerlijk:
- de winst van Edgar was zwaarbevochten en Edgar stond lange tijd slechter. Dat gezegd hebbende grote complimenten voor Edgar want vanuit een positioneel echt slechte stelling speelde hij een erg strakke pot, mooi afgewikkeld en ook een prima eindspel!;
- de winst van René was na een zeer sterk gespeeld middenspel met een dramatische blunder en vele kleine(re) fouten in het eindspel waarna zwart (meermaals?) gewonnen althans minstens remise heeft gestaan;
- Marco nam remise aan met een pion minder en in zeer slechte tot verloren stelling - hij had wel door willen spelen maar hij kon slechts verdedigen en geen enkel initiatief ontwikkelen, vandaar;
- Jan heeft een mindere stelling prachtig afgewikkeld naar een eindspel dat nog net remise te houden was;
- Antoon had wellicht een iets beter eindspel, maar al snel was dat echt volledig gelijk dus remise.

Kortom, in die 5 potjes had er helemaal niets meer in gezeten voor ons (wel voor Rijswijk).

- Rob stond al snel in de verdrukking, vocht als een leeuw maar meer heeft er (denk ik) echt niet ingezeten;
- Herman speelde het niet helemaal handig, vocht toen voor een halfje maar dat pakken was erg lastig;
- Lito verloor flink materiaal, won een heleboel terug en blunderde toen weer...

Akkoord, misschien had er bij Herman (een kans op) een halfje ingezeten...en bij Lito kon het continu alle kanten uit. Maar gezien de eerste 5 potjes denk ik dat we eerlijk moeten zijn: een verdiende nederlaag. Hoewel 3.5-4.5 uiteraard altijd knap lullig is.


Volgens mij is het simpel: tegen WSC wordt het heel zwaar, van Botwinnik 4 en DD 7 moeten we winnen. Doen we dat, dan handhaven we ons, pakken we enkel punten tegen DD 7 dan is ook nog niets zeker maar winnen we (enkel) van Botwinnik, dan zie ik het wel positief in. Belangrijke pot dus 30 januari!

Nogmaals excuses voor mijn slechte spel en verschrikkelijke score tot nu toe.

Dat dit team tegen degradatie vecht is eigenlijk beneden onze stand, maar laten we nu ook dat vechtschaak maar zien!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-01-2014 22:42 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

An uneventful draw Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vrees dat ik deze partij meer bezig was met alsjeblieft niet verliezen dan met proberen te winnen.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

09-01-2014 00:24 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi Antoon,

Ik vraag me af of liever niet verliezen dan willen winnen verstandig is. Angst is een slechte raadgever! En de beste manier om niet te verliezen is op de winst spelen, want dan probeer je gewoon de beste zet te doen. Natuurlijk kan er een moment komen dat je op de remise moet spelen, maar niet (met wit!) zo vroeg in de partij.

Het lijkt mij trouwens dat 7.cxd4 logisch is. De zwarte stukken staan al niet heel handig (Df6 in de weg voor Pg8) en dan win je een tempo op Lc5, terwijl je meteen de weg vrij maakt voor Pc3. Lijkt mij gunstiger dan afruilen.

Na dameruil weet ik ook niet zeker wat het plan moet zijn, maar wellicht kun je wat flexibeler blijven. Het lijkt mij bijvoorbeeld dat Pb1 altijd naar c3 moet, terwijl de loper meerdere opties heeft. Dan zou ik eerst het paard spelen, zodat je maximale flexibiliteit hebt.

Daarnaast, als je geen plan kunt verzinnen, dan zou je ook kunnen proberen een plan voor de tegenstander te verzinnen en vervolgens te kijken hoe je dat tegen kunt gaan. Even kijken, in dit specifieke geval dus een plan tegen ..c5. Wellicht 10. Pc3 c5 11. Pb5. Wit dreigt nu een vork en pionwinst. Maar als zwart dan een koningszet doet, kun je dxc5 doen en Td1+. Ik doe dit alles uit mijn hoofd, dus geen idee of het helemaal klopt, maar het gaat om het denkproces, toch?

09-01-2014 09:08 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Ik vraag me af of liever niet verliezen dan willen winnen verstandig is. Angst is een slechte raadgever! En de beste manier om niet te verliezen is op de winst spelen, want dan probeer je gewoon de beste zet te doen. Natuurlijk kan er een moment komen dat je op de remise moet spelen, maar niet (met wit!) zo vroeg in de partij.

Ik heb altijd enorme bewondering voor mensen die door blijven spelen, gewoon om het lekker kunnen blijven spelen, als er remise wordt aangeboden. Zelf ben ik altijd al enorm blij als ik niet in de opening verlies. Inderdaad, de angst zit er bij mij goed in. Ooit hoop ook ik het stadium te bereiken waarin de lol van het schaken belangrijker wordt dan de uitslag.

Quote


Na dameruil weet ik ook niet zeker wat het plan moet zijn, maar wellicht kun je wat flexibeler blijven. Het lijkt mij bijvoorbeeld dat Pb1 altijd naar c3 moet, terwijl de loper meerdere opties heeft. Dan zou ik eerst het paard spelen, zodat je maximale flexibiliteit hebt.

Dat is een aardige gedachte. Het paard heeft een meer voor de hand liggend veld dan de loper dus is het misschien beter het paard eerst te spelen.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

09-01-2014 10:03 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller