Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC2 alleen aan kop na overwinning
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

DSC2 alleen aan kop na overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft gisteren een duidelijke overwinning geboekt op HWP Haarlem 2. Een groot overwicht in elopunten werd uitgedrukt in 3 overwinningen en geen enkele nederlaag. Door misstappen op de andere 'velden' staat het tweede team nu alleen op kop.

 DSC22088-HWP Haarlem 219425½-2½
1Hans Zwartveld2066-Eduard Leinwand19441 - 0
2Richard Oranje2071-Rob Mulder1965½-½
3Ted Barendse2161-Enno Noordhoff1953½-½
4Gert Legemaat2153-Harry Lips1987½-½
5Walter Anema1986-Jan Seeleman19181 - 0
6Jan-Peter van Zandwijk2076-Pepijn Steenbergen19261 - 0
7Bob Voogt2084-David Joziasse1923½-½
8Patrick de Bas2109-Peter Beerens1921½-½

08-12-2013 15:13 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hans had materiaalvoorsprong, maar zijn tegenstander had compensatie. Naarmate de partij vorderde, werd die compensatie steeds minder en Hans won. Richard kwam in een paardeindspel. Hij bereikte een gewonnen stelling, maar miste 3 keer de winst, het werd remise. Ted had materieel voordeel, maar zijn tegenstander had een sterk loperpaar. Het eindspel zag er lastig uit, het werd uiteindelijk remise. Gert had een hele sterke koningsaanval en ik rekende op een overwinning, maar toch werd het remise. Walter speelde een prima partij. Hij kwam goed uit de opening en wist zijn voordeel in winst om te zetten. Jan-Peter verkreeg een winnende aanval. Wat betreft Bob's partij: het zag er de hele tijd naar uit dat het remise ging worden en dat werd het ook. Patrick kwam goed te staan, maar wist eeuwig schaak niet te vermijden, dus ook die partij werd remise.

09-12-2013 17:25 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het verslag van HWP H 2

Quote

HWP 2: Geen mirakel in Delft

zondag 8 december 2013
Door: Adrie Pancras


HWP 2 heeft voor het eerste sedert lange tijd het ongenoegen van een verlies moeten smaken. Tegen het op papier sterke DSC Delft 2  dat vorig jaar zelfs HWP 1 klopte  waren vijf remises naast drie verliespartijen ons resultaat.

Al rond drie uur stond Jan vreselijk. Wanneer zijn tegenstander gezet had, dan zwalkte Jan naar zijn bord. Hij gaf zich dan ook snel gewonnen. Pepijn had rond drie uur geen onprettige stelling maar er ging iets mis en plots moest hij het hoofd buigen tegen oud-Bloemendaler Jan-Peter van Zandwijk.

Peter verloor een pion en leek in een kansloze stelling te zijn verzeild. Waarschijnlijk dacht zijn tegenstander dat het wel een heel makkelijk punt zou worden. Peter vond zelf dat hij voldoende compensatie had voor de pion en bewees dat door een slim stukoffer te brengen dat tot eeuwig schaak leidde. Ook in de analyse bleek dat Peters stelling nog heel wat interessante mogelijkheden had.

David: een rustig partijtje dat nooit ver uit balans is geweest. Verkeerde variant gekozen dus? Het QGA had ik juist niet voorbereid en mijn favoriete variant was ver weggezakt. Toen kwam ineens een schijnbaar saaie opzet bij me boven met een vroege dameruil, die minder onschuldig is dan lijkt. Sterke GM's verliezen die stelling vrijwel nooit met wit, het is remise of winst. Maar de spelvoering is vrij subtiel, en zonder "grote" voorbeelden vond ik niet het goede plan.

Uiteindelijk kwam nog een oversight toen ik in gelijke stelling een pion dacht te winnen, gevolgd door een paar slordigheden, en op het laatst moest ik zelfs nog voorzichtig zijn om niet te verliezen. En ook in de eindstelling had Bob Voogt nog een gevaarlijk idee dat ik zomaar zou hebben kunnen overzien.

Tegen de sterkste tegenstanders mochten Enno en Harry opboksen. Op beide borden kon een spannende strijd worden aanschouwd. Enno speelde met al zijn materiaal op de a- en b-lijn. Daar had hij twee lopers, een toren, zijn koning en zijn troef, de vrije b-pion, geposteerd. Ted Barendse stelde daar twee torens tegenover en uiteindelijk twee vrijpionnen. De torens maakten het Enno best lastig en uiteindelijk kwam Enno niet verder dan remise. Maar met zijn rugzak al om en wachtende (en zeurende) teamgenoten om hen heen, probeerde Enno in de post mortem toch te bewijzen dat hij kon winnen.

Harry stond zwaar onder druk en informeerde zijn teamleider dat hij waarschijnlijk ging verliezen als wit tenminste de goede zet vond: Lc1-h6. Gert Legemaat speelde dat niet en toen hij lang rokeerde in plaats van de betere korte rokade kreeg Harry nog tegenkansen en speelde hij behendig naar eeuwig schaak. Meer zat er niet. In de analyse bleek Lc1-h6 echter niet de winnende zet maar zou juist Lc1-a3+ een simpele winnende variant zijn. Die zet  aangedragen door HWPs teamleider  verzuchtte Gert in het bekende: zo simpel, ik stop maar met schaken.

Eduard stond lange tijd best goed, hij gaf een stuk voor twee pionnen en er leek weinig mis te gaan. Zwartveld ruilde rustig materiaal en uiteindelijk profiteerde hij van een misgreep van Eduard. Rob kwam in een vierpaarden eindspel met meerdere pionnen dat hij dusdanig mishandelde dat hij al aan opgave dacht. Ik wikkelde af maar ik had het eindspel overschat en daarna kwam ik al snel in moeilijkheden. Mijn tegenstander had alvast een dame in zijn handen, maar hij lette niet goed op en liet zich nog truuken. Een remisestelling kwam op het bord dat de gefrustreerde teamleider Oranje nog lang doorspeelde. Toen ik Oranje feliciteerde met de gewonnen match was hij alleen maar boos en wees mij er op dat mijn spelers sneller moeten opgeven.

In een prettig restaurant in Delft kwamen de zakschaakspelletje op tafel en meerdere keren wezen we er lachend op dat Rob best wel eerder mocht opgeven.

Dus Rob, een nieuwe instructie van mij: geef nooit te vroeg op.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

12-12-2013 00:18 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Al rond drie uur stond Jan vreselijk. Wanneer zijn tegenstander gezet had, dan zwalkte Jan naar zijn bord. Hij gaf zich dan ook snel gewonnen.


Mijn tegenstander Jan (met wit aan zet) gaf hier al op.
Vreemd, want hij had nog een swindle: De loper op f2 offeren, pat roepen en als ik met mijn hand naar c4 wil wijzen mijn hand pakken en schudden "OK remise".

13-12-2013 19:21 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller