Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Joost Marcus in SchaakMagazine
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Joost Marcus in SchaakMagazine Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

SchaakMagazine 120(5), (oktober 2013), 11 bevat een artikel over acht oudere schakers in Amersfoort, die de KNSB-speld uitgereikt kregen. Een van hen is Joost Marcus. Hij is FIDE Meester, en had een hoogste rating van 2395.
Daar heb ik tegen gespeeld! Op 3 maart 1979 mocht ik met de collega's van het Verenigd Schaakgenootschap Maastricht (VSM) spelen tegen SMB, 'Schaak met Broodjes' volgens de teamgenoten (zij moesten nog een lunch scoren), in het Canisius in Nijmegen.
In klasse 1B, bord 2 had SMB Joost Marcus opgesteld, toen een speler met een rating van 2246. Daar mocht ik tegen spelen. Mijn rating (2129) was wat minder, maar zoals alle teamleiders sinds 1962 wisten: Zet Van der Meer maar op op een sterk bord, hij verliest zelden en als-ie slecht staat is het ergste meestal achter de rug.
Het werd een boeiende remise.

Op bord 1 won Jan van Reek (inderdaad, de eindspelcomponist, zie ook SchaakMagazine 120(5), (oktober 2013), 28!) van Bartels. Helaas brachten de andere teamgenoten samen slechts ½ puntje binnen, zodat het een 8-2 nederlaag werd.
Op 14 maart 1987 mocht ik nogmaals tegen Joost Marcus spelen, nu in de Hoofdklasse (wat nu Meesterklasse is), bij de wedstrijd DD-SMB (uitslag 6-4). Ook deze partij werd remise.

Joost Marcus is nu 66 jaar en heeft een rating van 1989. Cijfers als deze kunnen voor mij ook overlegd worden. Het schaken is er niet minder leuk op geworden, maar op deze leeftijd maak je wat meer foutjes en het schaken zelf heeft zich verder ontwikkeld.

Ik heb de ratinglijst in Schaakbulletin 100 (april 1976), 41-42 er nog eens bijgepakt. Daar heeft Van Dop, onz'Aloude Mopper, een rating van 2330 (hij staat daar op ongeveer de 25e plaats van ons land), en Vlam heeft een rating van 2184. Anderen van onze club staan er nog niet bij, Barendse was toen mogelijk nog te jong.
De uitgebreidere lijst van Schaakbulletin (lees dat blad!) 122 (januari 1978) geeft voor ons weinig afwijkende cijfers.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 28-10-2013 at 09:41.

27-10-2013 11:43 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees, het is je ook opgevallen dat Joost Marcus in het Schaakmagazine, op de foto, een prominente plaats inneemt.
Vroeger, begin 70-ger jaren was het een mager mannetje. Alleen de snor is gebleven.
Hij was een paar jaar mijn clubgenoot bij Moerwijk in de begin 70-ger jaren , in de tijd dat je als club, zonder profspelers in de hoogste klasse kon spelen.
Vandaar Hoofdklasse. Er was toen een strikte scheiding tussen zgn
profspelers en de "hoofdklassers".
Omdat ik zelf meespeelde in het NK-72 weet ik dat de profspelers in een hotel werden onder gebracht en de hoofdklassers bij particulieren. Verschil moest er zijn!
In 1972 heb ik nog een minimatch tegen Joost gespeeld, vorige week heb ik die partijen teruggevonden. Ik heb er eentje ingevoerd in de DB en opgestuurd naar René torenstra: zijn antwoord: was dit een café partij?
Dat leek er wel op, maar degene die de laatste fout maakt verliest doorgaans.
Nog een persoonlijke opmerking over Joost, je kon maar beter niet met Joost naar een restaurant gaan, zelfs de doperwtjes (whats in a name) sneed hij in tweeën.
Terwijl iedereen al lang klaar was met zijn maaltijd had Joost nog een bord vol doppertjes te gaan.

__________________
Mopper

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Van Dop on 29-10-2013 at 03:31.

29-10-2013 03:08 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op 10 januari 1970 mocht ik met Philidor Leiden tegen Moerwijk spelen, in de hoofdklasse.
Bij de spelers van Moerwijk zie ik geen Marcus. Wel Van Dop, op bord 3! En Max Viergever.
Ik mocht tegen Viergever spelen. Het werd een boeiende remise. Dat komt wel vaker voor.
Viergever heeft later jarenlang bij DSC gespeeld.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

30-10-2013 12:05 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees, begin 70-tiger jaren is bij mij ook 1971 of 1972.
"met van Dop op bord 3!" , dat was dan een tactische opstelling.
Destijds speelden van der Vliet en ik op de borden 1 of 2.
Bijna 42 jaar geleden, waar blijft de tijd?

__________________
Mopper

31-10-2013 00:47 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
peterpan1288
forumlid


geregistreerd: 29-03-2016
aantal berichten: 1

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

COOL MAN

29-03-2016 13:19 peterpan1288 is offline Send an Email to peterpan1288 Search for Posts by peterpan1288 Add peterpan1288 to your Buddy List
kapiteinhaak1991 kapiteinhaak1991 is a Male
forumlid




geregistreerd: 29-03-2016
aantal berichten: 2

Big Grin Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

lekker gedaan joostje.
ik voel me nu zeer opgewonden door dit nieuws.
haha, trots op die ouwe makker Grijns Grijns Grijns Grijns Grijns Grijns Grijns

__________________
Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel Koel

29-03-2016 13:20 kapiteinhaak1991 is offline Send an Email to kapiteinhaak1991 Search for Posts by kapiteinhaak1991 Add kapiteinhaak1991 to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller