Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC5 in slotfase nipt langs Haege Ooievaar 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC5 in slotfase nipt langs Haege Ooievaar 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In Den Haag heeft DSC5 nipt met 3½-4½ weten te winnen van Haege Ooievaar 1. Dat kwam na het verloop gedurende avond als een aangename verrassing.

Nadat de eerste kruitdampen waren opgetrokken, oogde het niet slecht voor DSC. Teamleider Arnt Veenstra had weliswaar een pion weggeblunderd en daar niets voor terug te geven, maar Diederik van Heijgen had met zwart een gezonde pion meer, Corniel Nobel had een mooie drukstelling, Sofya Blanter had stukken die wel samenwerkten en ook bij Peter Lode was een plusje te bespeuren. Jan Pieter de Vries had een onduidelijke stelling, net als Ger Jan Baas, en Kees van de Meer stond misschien nog niet iets meer gelijk dan zijn tegenstander.

Bij Arnt ging het daarna van kwaad tot erger, er gingen zware stukken af en hij leek het eindspel te gaan verliezen. Zijn tegenstander verslikte zich echter, waarna Arnt een pion terugwon.

Ondertussen won Corniel van zijn tegenstander.



Je zou denken, dat gaat goed. Helaas, Arnts ging een lastig dame-eindspel in met een pion minder, Jan Pieter was getruct en keek tegen de ongunstige materiaalverhouding v.s. aan. Gert Jan speelde met een toren tegen een sterk loperpaar aan, en ook Peter stond niet meer beter.

Kees van der Meer tekende de vrede en toen ook Arnt nog remise keepte was de stand 1-2. Diederik had ondertussen een toreneidnspel bereikt:

En kwam niet verder dan remise. Jan Pieter had inmiddels verloren en Sofya stond groot materiaal voor. Aangezien Ger Jan verloren stond en Peter minder leek een kleine nederlaag of misschien een gelijk spel het best haalbare.



Maar een wonder geschiedde, en Peter won als laatst overgeblevene, waarna we toch nog met de winst naar huis konden.

 Haeghe Ooievaar 11772-DSC518293½-4½
1A.W. Thijssen1792-J.P. de Vries19661-0
2H. van Huizen1978-K. van der Meer1974½-½
3M.M. Bons1736-Peter Lode19430-1
4D.V. de Jager1809-D. van Heijgen1879½-½
5R. Zydek1833-G.J. Baas18111-0
6R. Warmerdam1725-S. Blanter17070-1
7D. Nierop1631-C. Nobel16920-1
8J.J. Luijendijk1673-A.H. Veenstra1659½-½


Foto’s zijn hier te vinden: album.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Corniel on 14-10-2013 at 11:59.

10-10-2013 23:59 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank voor je toevoegingen Sofya, ik heb ze verwerkt in het nieuwsbericht.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-10-2013 17:39 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, wat gebeurt er na c4, als zwart zijn paard weghaalt? dan verlies je toch het stuk? Ik kan me op zich voorstellen dat er een variant in zit waar dat toch prima voor wit is (zwart zijn stukken staan wel heel matig immers), maar zo voor de hand liggend vind ik het niet? dxc5 lijkt me een stuk voor de hand liggender....

En Sofya, ik snap je commentaar na het witte Te1 niet zo?

13-10-2013 18:12 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Martin: Sofya bedoelt ...Pxe2+! Na Te1.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 13-10-2013 at 20:25.

13-10-2013 20:24 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klopt, Pxe2. Niet Pxe4. Ik heb mijn oorspronkelijke text maar weggehaald, in het stuk van Corniel staat dezelfde partij, maar dan net beter in zijvarianten opgeschreven.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Sofya Blanter on 14-10-2013 at 08:15.

14-10-2013 08:14 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oh, die is wel pijnlijk ja, zag ik niet aankomen.

14-10-2013 09:22 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb varianten op c4 toegevoegd, en een goede verdediging voort zwart, verzonnen door Chiel van Oosterom. Die stomme IM's weten je winst altijd tot minstens remise om te buigen. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-10-2013 12:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller