Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC3 verliest volgens verwachting
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC3 verliest volgens verwachting Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De 1e ronde van DSC3 heeft, zoals verwacht, een nederlaag opgeleverd. Het veel sterkere Souburg, gemiddeld 100 punten sterker, won met 5-3.

Opvallend waren de prestaties van Hans Stam en Sofya Blanter.
Eerstgenoemde won fraai van Henrik Porte (bijna 140 punten sterker); en Sofya maakte haar KNSB-debuut en hield het keurig remise tegen een bijna 200 punten sterkere tegenstander.

Onno op 1 speelde het frivole 1....b5 en kwam toch langzaam maar zeker minder te staan en verloor uiteindelijk.

Hans op 2 pakte met wit in de opening veel meer ruimte dan zijn tegenstander en wist een pion buit te maken en druk op de stelling te houden. Uiteindelijk sloeg zijn aanval op de koningslveugel door.

Lucien op 3 kwam met zwart in een voor hem bekende stelling tegen de veel sterkere Boelhouwer (155 punten verschil). Een afruil naar een eindspel leek de remise veilig te stellen, maar op zet 41 beging hij een onnauwkeurigheid die hem een halfje kostte. Zonde wat de remise lag voor het grijpen...

Roland op 4 leek haast te hebben want hij speelde vrij snel op de aanval met h4 en Dd2 en Lh6. Toen het erop leek dat zijn aanval door zou slaan wist zijn tegenstander via een tegenactie in het centrum de angel eruit te halen. Enige zetten later werd de vrede getekend.

Op 5 speelde Ivar weer een echte Ivar-opening. Hij had nog niet echt door dat het speeltempo behoorlijk was aangepast en had op zet 30 nog zo'n 3 minuten op de klok. Uiteraard komt er per zet 30 seconden bij maar het had wel tot gevolg dat beiden snel gingen spelen. Ik kon het niet goed volgen maar hij schijnt ergens de winst te hebben gemist; uiteindelijk ook daar een remise.

Hans Segers speelde op 6 en leek ruimtelijk voordeel te hebben. Waar het nou mis ging weet ik niet maar in het eindspel was het ineens 3 pionnen vs 4 pionnen. Een nul dus.

Op bord 7 maakte ons 14-jarig talent Anna-Maja haar debuut voor DSC3. Zij speelde de opening m.i. beter dan haar tegenstander en ging ten aanval via de g-lijn. Ondanks die mogelijkheid werd ook daar het evenwicht uiteindelijk niet verbroken en werd er remise overeengekomen.

Op 8 zorgde Sofya dus voor een puike remise en dat terwijl haar tegenstander haar in de opening verraste met het Benko-gambiet. ZIj bleef geconcentreerd doorspelen en haalde het halfje binnen.

De uitslagen:

1. Verbaken,O.P.(Onno) 2107 Tiggelman,R.(Rene) 2296 0 - 1
2. Stam,H.J.(Hans) 2074 Porte,H.(Henrik) 2211 1 - 0
3. Lisdonk van de,L.P.J.A.(Lucien) 2015 Boelhouwer,C.(Collin) 2170 0 - 1
4. Have ten,R.H.S.(Roland) 2012 Hekhuis,J.(Jeroen) 2046 ½ - ½
5. Hoogt de,I.(Ivar) 1970 Bosters,R.(Robin) 2028 ½ - ½
6. Segers,J.C.M.(Hans) 1972 Henderikse,H.M.(Bert) 2011 0 - 1
7. Kazarian,A.M.(Anna-Maja) 1936 Westerweele,H.(Henrik) 1912 ½ - ½
8. Blanter,S.(Sofya) 1707 Alders,R.M.(Roeland) 1900 ½ - ½

22-09-2013 15:31 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

jammer mannen, 4-4 heeft er niet ingezeten, maar er komen nog rondes genoeg. ,mooi debuut anna maja en sofya !

22-09-2013 17:31 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We waren niet helemaal uit met mijn tegenstander of ik nou significant beter stond toen ik remise aanbod, maar we hadden minder dan 10 min op de klok voor ongeveer 15 zetten, en ik zag niet direct hoe ik doorheen kwam.

Blijkbaar staat er trouwens in de reglement dat je alleen foto's mag nemen na de eerste 10 min van de wedstrijd, als je fototoestel geluidloos is. Dat was bij mijn camera niet helemaal het geval, maar van Rens mocht ik het doen als ik het aantal maar beperkt hield.

Een klein aantal foto's dat ik mocht nemen onder streng toezicht van de wedstrijdleider:
Foto's

23-09-2013 07:39 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

dat je alleen foto's mag nemen na de eerste 10 min van de wedstrijd,

Ja, Rens is een soepele arbiter.
Echter, Sofya, je had moeten schrijven: tot 10 minuten na de gong mag je foto's nemen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 24-09-2013 at 00:51.

24-09-2013 00:43 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

dat je alleen foto's mag nemen na de eerste 10 min van de wedstrijd, als je fototoestel geluidloos is


Ik denk dat die komma daar gewoon niet hoort te staan. Wat ik bedoelde was: Je mag altijd foto's nemen tot 10 min na het begin, en als je fototoestel geluidloos is mag het ook erna.

Maar ik zit echt te twijvelen of er een gong staat in het reglement. En als er dan geen gong was, mag je dan altijd foto's blijven nemen of juist nooit?

24-09-2013 08:59 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sofya: de gong, een ander woord voor aftrap, start, startschot.
In het (hoogoven) Tata-schaaktoernooi begint de ronde met een slag op de gong. Een kwestie van traditie.

Maar een student(e) aan de TU moet zorgvuldig zijn als het gaat om cijfers en tijdseenheden. Vertelde een professor mij eens lang geleden.

Ik durf het bijna niet te zeggen: het is twijfelen.

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 25-09-2013 at 01:15.

25-09-2013 00:47 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller