Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC2 houdt AAS op 4-4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

DSC2 houdt AAS op 4-4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft met 4-4 gelijk gespeeld tegen het sterke AAS. Vooraf leek het behalen van matchpunten een zeer lastige klus te worden. AAS was is nagenoeg de sterkst mogelijk opstelling opgekomen, terwijl DSC invallers nodig had voor Ted, Gert (beiden uitgeleend aan het eerste) en Jan-Peter (niet beschikbaar). Gelukkig konden we een beroep doen op drie uitstekende invallers: Pieter Buzing, Martin Glimmerveen en Onno Verbaken.

Zoals verwacht hadden onze drie top-borden Walter (1), Martin (2) en Pieter (3) het zwaar tegen sterke tegenstand. Ondanks heroische strijd mochten we drie nullen incasseren. 0-3

Op de onderste borden, waar DSC een licht ratingoverwicht had, deden we wat terug. Bob had na tijdnood een toren meer dan zijn tegenstander en schoof dit solide uit. Ook Onno wist zijn tegenstander te vloeren. 2-3

De verrassingen kwamen van de middelste borden. Richard (4) en Patrick (5) wisten elk tegenstanders met ruim 100 ratingpunten meer te verslaan. Richard offerde een pion voor aanval. Toen zijn tegenstander besloot een tweede pion mee te snoepen, kwam de h-lijn voor Richard open, waarmee de aanval onhoudbaar werd.

Patrick wist zijn tegenstander in de opening op wat onbekend terrein te krijgen en behaalde al vrij snel gelijk spel. Om te voorkomen dat zijn fianchetto loper zou worden geruild, offerde de man van AAS een kwaliteit in de hoop op tegenkansen, maar die belven uit. Een tactische tussenzet beindigde het duel. 4-3 en het eerste matchpunt was binnen.

Hans mocht proberen het tweede matchpunt binnen te halen, maar had een zware strijd met toren tegen twee stukken op een bord vol pionnen. Helaas redde Hans het niet en eindigde het strijdlustige duel in 4-4.

Gedetailleerde uitslagen:
DSC Delft 2 (2078) - AAS (2155) 4-4
1. Walter Anema 1979 - FM Jeffrey van Vliet2296 0 1
2. Martin Glimmerveen 2113 - Paul Schrama 2250 0 1
3. Pieter Buzing 2113 - Aldert-Jan Keessen 2179 0 1
4. Richard Oranje 2058 - Ad van den Berg 2188 1 0
5. Patrick de Bas 2099 - Marc Trimp 2216 1 0
6. Hans Zwartveld 2088 - Marco de Groot 2019 0 1
7. Bob Voogt 2072 - Dennis van Vliet 2007 1 0
8. Onno Verbaken 2099 - Jasper van Eijk 2085 1 0

Vermoedelijke stand in de competitie:*

1. ASV 1 - 12 30½
2. De Wijker Toren - 9 29
3. AAS - 7 27½
4. Caissa 2 - 7 24½ (plus extra bordpunten)*
5. HWP Haarlem - 5 23½
6. DSC Delft 2 - 5 22½
7. Westlandse Schaakcombinatie - 5 21
8. Groninger Combinatie 3 - 4 24
9. Kennemer Combinatie 2 - 4 16½ (plus extra bordpunten)*
10. Sliedrecht - 2 13

* Geen uitslag van Caissa 2- KC 2 op de KNSB-site. Op Utrecht-forum: "Caissa 2 heeft verloren van KC2 - maar ik weet niet met hoeveel. Ik was ter plekke maar in een ander zaaltje."

We staan maar 1 bordpunt van de kritische plek 9. Volgende ronde een cruciale wedstrijd tegen KC 2.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 17-02-2013 at 23:21.

16-02-2013 20:07 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft met 4-4 gelijk gespeeld tegen het sterke AAS. Vooraf leek het behalen van matchpunten een zeer lastige klus te worden. AAS was is nagenoeg de sterkst mogelijk opstelling opgekomen, terwijl DSC invallers nodig had voor Ted, Gert (beiden uitgeleend aan het eerste) en Jan-Peter (niet beschikbaar). Gelukkig konden we een beroep doen op drie uitstekende invallers: Pieter Buzing, Martin Glimmerveen en Onno Verbaken.

Zoals verwacht hadden onze drie top-borden Walter (1), Martin (2) en Pieter (3) het zwaar tegen sterke tegenstand. Ondanks heroische strijd mochten we drie nullen incasseren. 0-3

Op de onderste borden, waar DSC een licht ratingoverwicht had, deden we wat terug. Bob had na tijdnood een toren meer dan zijn tegenstander en schoof dit solide uit. Ook Onno wist zijn tegenstander te vloeren. 2-3

De verrassingen kwamen van de middelste borden. Richard (4) en Patrick (5) wisten elk tegenstanders met ruim 100 ratingpunten meer te verslaan. Richard offerde een pion voor aanval. Toen zijn tegenstander besloot een tweede pion mee te snoepen, kwam de h-lijn voor Richard open, waarmee de aanval onhoudbaar werd.

Patrick wist zijn tegenstander in de opening op wat onbekend terrein te krijgen en behaalde al vrij snel gelijk spel. Om te voorkomen dat zijn fianchetto loper zou worden geruild, offerde de man van AAS een kwaliteit in de hoop op tegenkansen, maar die belven uit. Een tactische tussenzet beindigde het duel. 4-3 en het eerste matchpunt was binnen.

Hans mocht proberen het tweede matchpunt binnen te halen, maar had een zware strijd met toren tegen twee stukken op een bord vol pionnen. Helaas redde Hans het niet en eindigde het strijdlustige duel in 4-4.

Gedetailleerde uitslagen:
DSC Delft 2 (2078) - AAS (2155) 4-4
1. Walter Anema 1979 - FM Jeffrey van Vliet2296 0 1
2. Martin Glimmerveen 2113 - Paul Schrama 2250 0 1
3. Pieter Buzing 2113 - Aldert-Jan Keessen 2179 0 1
4. Richard Oranje 2058 - Ad van den Berg 2188 1 0
5. Patrick de Bas 2099 - Marc Trimp 2216 1 0
6. Hans Zwartveld 2088 - Marco de Groot 2019 0 1
7. Bob Voogt 2072 - Dennis van Vliet 2007 1 0
8. Onno Verbaken 2099 - Jasper van Eijk 2085 1 0

Vermoedelijke stand in de competitie:*

1. ASV 1 - 12 30½
2. De Wijker Toren - 9 29
3. AAS - 7 27½
4. Caissa 2 - 7 24½ (plus extra bordpunten)*
5. HWP Haarlem - 5 23½
6. DSC Delft 2 - 5 22½
7. Westlandse Schaakcombinatie - 5 21
8. Groninger Combinatie 3 - 4 24
9. Kennemer Combinatie 2 - 4 16½ (plus extra bordpunten)*
10. Sliedrecht - 2 13

* Geen uitslag van Caissa 2- KC 2 op de KNSB-site. Op Utrecht-forum: "Caissa 2 heeft verloren van KC2 - maar ik weet niet met hoeveel. Ik was ter plekke maar in een ander zaaltje."

We staan maar 1 bordpunt van de kritische plek 9. Volgende ronde een cruciale wedstrijd tegen KC 2.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

17-02-2013 13:42 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het zag er lange tijd naar uit dat we zelfs zouden gaan winnen. Helaas werd door Hans een haflje verspeeld in de tijdnoodfase. Desalniettemin een uitslag waar de teamleider van tevoren akkoord mee zou zijn gegaan.
Zelf speelde ik een van mijn beste aanvalspartijen sinds tijden. In een vreemdeopening zadelde ik zwart op met het pionnenblokje f7 g7 f6 g6. OM een tempo voor de aanval te winnen offerde ik een pion op b4 om mijn toren van a1 via b1-b3 naar de open h-lijn te krijgen. mijn tegenstander hielo een handje mee door ook pion h2 te slaan waardoor de toren van f1 naar h1 kon en de torens waren verdubbeld met matdreiging op h8, de in de weg staande zwarte loper op h2 kon dus niet meer weg en werd ingerekend. Zwart had nog een eindspel met 2 pionnen voor de loper met alle torens er nog op maar ook dat zou tamelijk kansloos zijn.
Ook Houdini vindt de offers redelijk correct al had meteen f5 toch ook gekund ipv eerst b4, maar dat was aanzienlijk minder spectaculair geweest.

Bob speelde weer een prima pot , won plots een toren en maakte het simpel en doetreffend uit. Onno was zo snel klaar dat ik gemeist hebt hie hij won. Bas is al aan het woord geweest. Walter kwam er hekaas niet aan te pas tgen de zeer sterke van v,iet, terwijl martin niet zijn variant kreeg. Pieter ging in gelijkwaardige stelling ergens de mist in.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 17-02-2013 at 17:37.

17-02-2013 17:36 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Thumb Up! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

mijn partij gepost met wat houdini analyse in dsc prive. ik heb alleen geen idee hoe ik er diagrammen bij krijg en hoe de viewer aan te sturen. gepost in pgn. als iemand zo vriendelijk wil zijn .

17-02-2013 21:09 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller