Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC4 verslaat Residentie/Belgisch Park 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

DSC4 verslaat Residentie/Belgisch Park 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de wedstrijd tegen Residentie/Belgisch Park I ontbraken de twee topborden van DSC IV. De invallers, Hora Vlam en Diederik van Heijgen, was gevraagd aan bord 1 en 2 plaats te nemen. Dat pakte voortreffelijk uit. RSC/BP had haar opstelling aangepast, en hun gebruikelijke bord 1 en 2 aan bord 4 en 5 geplaatst.
Van der Meer was als eerste klaar. Tegenstander Milort blunderde door na boeiende verwikkelingen plotseling de dame ongedekt te laten staan (1-0).
Op het bord van Jan-Pieter de Vries tekende Monte direct daarna de gelijkmaker aan; een zwart paard was op dwaalwegen geraakt, verloren gegaan en de compensatie werd door Monte teniet gedaan (1-1).
Invaller Vlam stond direct na de opening goed, ik heb gemist wat hem plots deed winnen - maar hij won en dat telt (2-1).
Invaller Van Heijgen en zijn tegenstander schoven een stelling die mogelijk een fractie beter was zorgvuldig dicht. Niet zo'n gekke strategie als je op een hoog bord in een sterk team invalt. Een goed-getimed remise-aanbod en DSC IV mocht de beide invallers bedanken voor hun waardevolle bijdrage aan het team-resultaat (2½-1½).

Op dat moment, half elf, na 2¾ uur spelen, was de situatie behoorlijk onduidelijk. Op drie van de vier borden hadden de spelers van DSC IV een grote tijdachterstand. Van den Hooven, bord 5, had tegen de sterke Verbaan wel drie pionnen meer, maar Verbaan had het initiatief, en in tijdnood is een blunder zo gemaakt - zie Milort. Goossens, bord 6, bezat twee stukken voor een toren en moest twee zwarte verbonden vrijpionnen op a6 en b7 zien te stoppen. Van den Broek, bord 7, had twee paarden tegen twee lopers in een half-open stelling, de paarden stonden goed en Van den Broek had de torenlijnen bezet. De stelling van Tamerus , bord 8, leek me remise-achtig. De uitslag zou rond 4-4 hebben kunnen worden.

Van den Hooven blunderde niet, won tempi voor zijn aanval en zijn verdediging door een waardevolle vrijpion te offeren en won knap. Een vitale zege (3½-1½)!
Van den Broek verschalkte een van de witte lopers waarop ook hij won. Nog een vitale zege (4½-1½)!
Tamerus' partij stond nog steeds ongeveer gelijk en die werd daarna dan ook remise gegeven (5-2).
Goossens veroverde een van de vrijpionnen en gaf een paard voor de andere. De ongeveer gelijke stand behoefde niet verder afgekloven te worden.

DSC IV wint met 5½-2½ en blijft meedoen in de kopgroep; we staan tweede.

Persoonlijke resultaten:
1 H.P. Vlam 2129 - A.J. v/d Toorn 1728 1 - 0
2 D. van Heijgen 1891 - G.J. v/d Zijden 1658 ½ - ½
3 J.P. de Vries 1970 - P.J. Monte 1934 0 - 1
4 K. van der Meer 1938 - G. Milort 1958 1 - 0
5 E.C. van der Hooven 1881 - B.M. Verbaan 1996 1 - 0
6 P.A. Goossens 1876 - J.A. v/d Zijden 1870 ½ - ½
7 W.J. van den Broek 1863 - P.H. Ingenhoes 1799 1 - 0
8 H.A. Tamerus 1826 - A.Q. v/d Zijden 1865 ½ - ½

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 12-02-2013 at 10:01.

12-02-2013 09:54 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was inderdaad spannender dan de eindstand doet vermeden. Met het resultaat staan we ex aequo met SHTV 1 op de 2e plaats, 1 punt achter het versterkte Schaakhuis 1. We hebben wel de meeste bordpunten van allen. Komende ronde Schaakhuis tegen SHTV; laten we hopen dat Schaakhuis niet wint.

Zelf speelde ik een ongebruikelijke maar voor mij overbekende openingsvariant. Na de 15e zet van wit staat het als volgt:



P. Ingenhoes - W.J. van den Broek, 11 februari 2013

Ik heb twee pionnen geofferd met initiatief als gevolg; de witte koning heeft nog geen veilig heenkomen gevonden. Hier overwoog ik kort 15. ... b6 maar koos voor 15. ... Ld7 met hetzelfde idee: deze loper tegen het paard op e2 in stelling brengen. Zwart zou met 15. ... b6 16. Dd3 ( 16. Dd4 La6 0-1) La6! 17. Dxa6 Dxc3+ een gezonde kwaliteit gewonnen hebben. Nu volgde 16. Dd4 Dxd4 17. cxd4 Lb5 18. c4 Pxc4 19. Kf2 Pxd6 en zwart had weliswaar zijn materiaal teruggewonnen doch geen echt initiatief meer over.

Enkele zetten later ontstond de volgende stelling met aan witte kant een loper- en aan zwarte zijde een paardenpaar.



Hier wilde ik eigenlijk 22. ... Pc3 spelen maar bedacht me en speelde 22. ... Pd5; mijn computer blijkt dit ook de beste te vinden. Er volgde 23. Lxd5 (23. The1 verdiende de voorkeur; na 23. La4 a6 houdt zwart het blokkadeveld d5 bezet) Tc2+ 24. Kg3 Txb2.



Hier staat zwart beter: op 25. Lxb7 volgt Tee2 26. Thg1 Pxd4 met dreiging Pd4-f5-e3. Wit dacht hier deze dreiging echter te kunnen neutraliseren met 25. Thb1?? en nu is het natuurlijk direct uit: 25. ... Txb1 26. Txb1 Pc3!. Zeven zetten later was het gedaan.

12-02-2013 11:14 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller