Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC5 ruim langs Pomar 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC5 ruim langs Pomar 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vijfde team heeft de derde overwinning van het seizoen geboekt. Tegen Pomar 1 werd het 5½-2½.

De wedstrijd begon uitstekend met een snelle overwinning van Corniel Nobel. Zijn tegenstander maakte in de opening een onhandige keuze, waarna Corniel er hard doorheen ging.



Het werd 2-0 door een overwinning van Arno Wiersma. Zijn tegenstander overzag in gelijke stelling een dubbele aanval en gaf daarna direct op.



Even later tekende Diederik van Heijgen de vrede met zijn tegenstander. Diederik had duidelijk beter gestaan, maar toegestaan dat zijn tegenstander de stelling dicht gooide.

Het vijfde kwam op een bijzonder comfortabele 3½-½ voorsprong door een overwinning van Marco Anink. Marco had in de opening al snel een pionnetje opgepeuzeld, maar gaf dit kleinnood weer terug in ruil voor druk op de witte koningsstelling. Die druk werd geleidelijk opgevoerd. Dat leverde stukwinst op en uiteindelijk ook de partij.

Reinier Heeres haalde het eerste matchpunt binnen. Hij had vanuit de opening een bijzonder goede stelling verkregen, maar had zijn kans niet gegrepen. Zijn tegenstander wist af te wikkelen naar een dame-eindspel met een pion minder, en dat was gezien Reiniers onbeschutte koning, remise.

Gert-Jan Baas bracht het tweede matchpunt over de streep. Gert-Jan greep van begin af aan het initiatief, en liet dat de hele partij niet meer los: de witte koning werd belegerd, en een vrijpion van Gert-Jan dreigde de overkant te halen. De witspeler wist het lang bij elkaar te houden maar moest in de tijdnoodfase toch buigen.

Sofya Blanter maakte er 5½-1½ van. In een spannende partij stond dan de ene en dan de andere speler een pionnetje voor. Uiteindelijk bleef een eindspel over waarin beide spelers + hadden. In dat eindspel werd de vrede getekend.

Simon Broos was als laatste bezig, en moest uiteindelijk helaas de vlag strijken. Nadat hij bijzonder goed gestaan had in het middenspel, had hij zich verrekend en een stuk in moeten leveren. Hoewel hij zich taai verdedigde, was de stelling uiteindelijk niet houdbaar.

Na de zeperd tegen DD 5 in de vorige ronde doet DSC5 na deze overwinning nog volop mee voor de bovenste plaats. In de volgende wedstrijd zal DSC5 het opnemen tegen koploper Bobby Fischer/Wassenaar 1.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Corniel on 23-01-2013 at 09:34.

22-01-2013 02:18 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een onhandige nederlaag eerder die dag tijdens Tata Steel, gelukkig een snelle overwinning om het humeur op te beuren (ook toegevoegd aan het bericht van Arno).

Een kleine onnauwkeurigheid van mijn tegenstander hardhandig afgestraft. Winnen met zwart in 23 zetjes lukt niet elke dag.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-01-2013 00:11 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg de partij cadeau van mijn tegenstander. In gelijke stelling gaf hij een stuk weg. Na 26.c1-g5 speelde ik b8-c7. Dit om de dame actiever te maken en om f6 (wat op zich zelf geen kwaad kan) te voorkomen.


27.f6 b6
Een dubbele aanval: zwart dreigt mat op g2 en valt de loper op f6 twee maal aan. Mijn tegenstander gaf direct op.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

23-01-2013 00:55 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller