Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC8 doet goede zaken
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

DSC8 doet goede zaken Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met een mooie overwinning op Pomar 2 heeft DSC8 dinsdagavond de koppositie verstevigd. Met een verrassende 5-3 zege werd Pomar teruggewezen en voert het 8e nu samen met DD 7 de ranglijst aan.

De voorbereiding was uitstekend geweest. Vorige week donderdag eerst een uitgebreid diner bij René, waarbij de voor- en nadelen van elke tactische opstelling uitgebreid werden besproken. Vervolgens werden partijen van verschillende tegenstanders uitgewisseld.

De avond startte niet geweldig. Simon en Lito hadden hun inspiratie bij een gezamenlijk etentje in Rotterdam laten liggen. Al snel stond het 2-0 voor de thuisploeg, twee niet ingecaculeerde verliespunten.
Antoon was op bord 1 geplaatst om Han Nicolaas in ieder geval op remise te houden. Op internet had hij gezien dat Han moeite had met de Moskouvariant van het Siciliaans. De eerste negen zetten waren theorie en de opzet lukte (2.5-0.5).
Rob was min of meer geslachtofferd op bord 2. Dit noopte hem om alleen gezonde zetten te doen. Zijn taaie verdediging leverde hem een mooi half punt op.

Pomar speelde tot gisteren in bijna steeds dezelfde opstelling, met op bord 4 hun sterkste speler. Uit tactisch oogpunt werd Jan tegenover hem gezet. Hij deed zijn plicht, behaalde een klein voordeeltje en bouwde dit mooi uit.
Ook Edgar was om tactische redenen een bord lager gezet. Vanwege zijn matige spel in voorgaande wedstrijden mocht hij nog op bord 3, met wel de aantekening dat bord 7 of 8 ook tot de mogelijkheden behoorden. Dit hielp, want hij speelde weer eens Edgardiaans: investeerde een pion in de opening, daarna nog een in het middenspel. Zijn tegenstander verdedigde deze te amechtig en verloor zijn stelling uit het oog, wat uiteindelijk resulteerde in dameverlies. (ik geloof dat Edgar ook nog drie lopers en wat torens offerde, maar dat heb ik niet helemaal kunnen volgen.)

De wisseling van de wacht wat betreft het teamleiderschap lijkt het 8e geen windeieren te leggen. Herman en René wonnen beiden hun partijen en zijn samen tot nu toe goed voor 7 punten.
René speelde een degelijke partij en strafte de foutjes van zijn tegenstander goed af.
De apotheose was voor Herman. Met een 4-3 stand sloeg zijn tegenstander een remise aanbod terecht af. Herman had een kwaliteit geofferd voor activiteit. Zijn beter paard sprong vrolijk door de gesloten stelling , waar de twee torens van zijn tegenstander bewegingsruimte misten. Met een krachtige aanval vlocht Herman een prachtig matnet. Eindstand 5-3!
Verbazing en teleurstelling droop van de Pomargezichten. Wij vierden feest aan de bar.

Pomar 2 1579 - DSC8 1514 3 - 5
1 J.J.M. Nicolaas 1624 - Antoon Frehe 1539 ½ - ½
2 K.P. Stolte 1652 - Rob Scherpenisse 1425 ½ - ½
3 F.A. v/d Elst 1523 - Edgar Huisman 1609 0 - 1
4 G. Beekman 1720 - Jan v/d Donk 1758 0 - 1
5 H. Mudde 1678 - Lito van Reede 1459 1 - 0
6 L.J. Blaas 1543 - Simon Dirkse 1483 1 - 0
7 F. van der Meer 1368 - Herman Zonderland 1373 0 - 1
8 P.M.J. de Man 1521 - RenéP Poots 1462 0 - 1

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Rene Poots on 09-01-2013 at 11:06.

09-01-2013 10:56 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nice! Goed bezig mannen Glimlach

09-01-2013 10:58 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Pomar 2 - DSC 8, 3-5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een heerlijke overwinning. Of het aan de wisseling van het teamleiderschap ligt, weet ik niet. Het resultaat van gisteren mag er hoe dan ook zijn. Laten we het erop houden dat de sterren voor ons allen deze avond goed stonden.
Het ratingverschil met Pomar was deze avond 65 punten in hun voordeel, niet eerder in deze competitie speelden ze met zo'n sterke opstelling. We hebben ze zeker verrast met onze tactische opstelling. Maar misschien lijken we gemiddeld ruim -50 punten ratingverschil te hebben, maar hebben we het niet.
Nu maar hopen dat Pomar met een nog sterkere opstelling DD 7 voor ons verschalkt.
In ieder geval speelde ik een goede partij. Ik baalde dat ik een kwaliteit verspeelde in een voor mij sterkere stelling, dat was bepaald geen offer. In tijdnood was het voor mij heerlijk spelen, mijn tegenstander moest winnen, werd daarvoor ook aangespoord door zijn teamgenoten, om nog een gelijke stand te halen. Ik had aan een remise genoeg, maar kreeg uiteindelijk meer.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Zonderland on 09-01-2013 at 16:20.

09-01-2013 12:29 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Foto's van Antoon Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zelf heb ik geen tijd gehad om foto's te maken, gelukkig Antoon wel. zie hier het resultaat:

http://ens.ewi.tudelft.nl/~antoon/dsc/herman.jpg
http://ens.ewi.tudelft.nl/~antoon/dsc/rene.jpg
http://ens.ewi.tudelft.nl/~antoon/dsc/jan.jpg
Hey Antoon, leuke foto's!
Die van mij is op het mooi moment genomen: met het zwarte Pb3 val ik tegelijk de witte loper op c1 en de pion op c5 aan.
Met de twee zwarte vrijpionnen op de damevleugel was het verder 'uitschuiven'
Groet, Jan
http://ens.ewi.tudelft.nl/~antoon/dsc/edgar.jpg

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Zonderland on 09-01-2013 at 17:38.

09-01-2013 17:37 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De overwinning van DSC8 op ons tweede team was zonder meer verdiend, daar valt weinig of niets op af te dingen. In de beslissende fasen aan diverse borden net even iets slagvaardiger (met name bord 4 en 7) en soms even dat beetje geluk dat je nodig hebt om een remise-achtig eindspel alsnog te winnen (bord 8).

Zelf speelde ik aan bord 1 een nogal strategische partij tegen Antoon Frehe (Siciliaan, Moskouvariant). Antoon leek iets beter uit de opening te komen met een sterke pion op d5 maar ik moet zeggen dat ik goed terugkwam in de partij en op een gegeven moment een pion op e4 kon nemen. Ik deed dat niet omdat ik de inval van de witte toren(s) vreesde maar achteraf had ik het misschien toch moeten proberen.
In de partij werd vervolgens afgewikkeld naar een stand die beiden nauwelijks winstkansen meer bood zodat ik remise aanbood wat Antoon aannam. Daarmee kwamen we op een 3-1 voorsprong en ik had er op dat moment alle vertrouwen in dat we uit de resterende vier partijen minimaal anderhalf punt zouden halen. Dat liep dus even anders: allevier de partijen gingen verloren waardoor onze gasten met 5-3 wonnen.

Hieronder de stelling waarin ik (met zwart) aan zet was en Txe4 had kunnen doen. Ik was echter bang voor Tc6 (dreigt Txb6 en na Dxb6 volgt Tc8) en dus speelde ik Tec7. Daarna volgde afruil van de torens en een paard en werd remise overeen gekomen.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Han Nicolaas on 09-01-2013 at 19:59.

09-01-2013 19:12 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

a draw Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van Han zijn heel wat partijen te vinden op de Pomar website. Dat is mooi. Zo kon ik me goed voorbereiden. Een probleem was dat het eigenlijk te veel partijen waren. Overdaad schaadt. Bij Gert heb ik daarom advies ingewonnen over hoe dit aan te pakken. Zijn adviezen. Beperk je onderzoek. Zoek naar partijen die je liggen. Kijk hoe je tegenstander in die situaties speelt.

Het was me opgevallen dat Han een redelijk vast repertoire heeft en dat ik zou kunnen aannemen dat als ik iets normaals speel dat, Han zou volgen. Han speelt altijd sciciliaans, zal daar het meest van weten, en ik wilde liever geen 1.d4 wil spelen. Op zoek dus naar een variant die hij een paar keer had gehad en mij wel lag. Dat werd de moskou variant. Ik was er redelijk zeker van de eerste 9 zetten op het bord zouden komen en dat gebeurde uiteindelijk ook. Ik heb daarna op internet een aantal andere partijen bekeken die met deze reeks begon waardoor ik iets meer feeling voor de stelling kreeg. Het hielp maar Han was toch in staat om de c-lijn beter te bespelen dan ik en kwam wat beter te staan. Ik mag niet ontevreden zijn met remise.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

09-01-2013 20:55 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Edgar's partij. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op verzoek van Edgar hier zijn analyse.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

12-01-2013 21:14 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Simon's partij Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Simon stuurde zijn partij ook nog even op. Hij won op eenvoudige wijze materiaal en kwam beter te staan. Consolideren dus. Wit dreigde met 21. Bh5 mat en Simon dacht even dat 21... Qg5 voldoende. Helaas. Jammer dat dat zo moest eindigen.

Na de 21e zet van wit. Nu is 21... Qe5 voldoende.


21... Qg5??

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

13-01-2013 11:34 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller