Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2012-2013 » Tweede Grand Prix Rapid gewonnen door Bob Voogt en Arnt Veenstra
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Tweede Grand Prix Rapid gewonnen door Bob Voogt en Arnt Veenstra Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bob Voogt heeft de tweede avond van de Grand Prix Rapid gewonnen. Hij behaalde net als Gert Legemaat 4 punten, maar zijn weerstandspunten waren hoger. De B-groep werd overtuigend gewonnen door Arnt Veenstra.

Kijk voor een uitgebreid verslag en de eindstand op de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

16-10-2012 00:57 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank voor het snelle plaatsen van de uitslagen Arno!.
Maar ik zie dat ik 2,5 punten heb in de eindstand. Volgens mij moeten dat er 2 zijn. Ik heb gespeeld tegen Ted, Sten, Arno, Patrick en Richard. Van Sten heb ik verloren en de andere partijen eindigen in remise.

16-10-2012 01:28 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Nog een correctie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het halfje dat Diederik teveel heeft heb ik te weinig: bye=1/2, gewonnen van Henrik en Marco, remise tegen Martin en verloren van Ted maakt m.i. 3 punten i.p.v. 2,5.

Nul tegen Ted in laatste ronde was spectaculair: hij kon mat in 1 slechts voorkomen ten koste van volle dame. Ik had op dat moment echter nog slechts een seconde op de klok...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 16-10-2012 at 09:00.

16-10-2012 08:59 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zal als ik thuis ben even kijken naar de vermelde correcties. Ik gok dat Ton aan Diederik gewoon 5 remises heeft gegeven. In welk geval ik volgende week maar een melkpakje voor Diederik zal meenemen. Wat betreft Willem-Jan kan het probleem wel eens de bye in ronde 1 zijn.

Vanavond horen jullie meer!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

16-10-2012 09:09 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ted kreeg toch een prijs voor 3.5 punt, dus er klopt dan wel meer niet!?

Ik speelde wel aardig, maar het leverde niet echt punten op. Eerste ronde Marco: hij offerde een gevaarlijke pion, ik miste elementaire stukwinst, vervolgens dacht ik alles te consolideren, maar kreeg ik een uitstekend kwaliteitsoffer om mijn oren. Ik gaf hem terug om niet kapot te gaan. Het eindspel deden we geen van beiden goed, maar de pluspion gaf terecht de doorslag.

Tweede ronde Corniel. Corniel deed een speculatief stukoffer, objectief niet goed genoeg zou ik denken. Maar mijn stukken stonden wel wat lastig. Corniel miste een gevaarlijke voortzetting en ik kwam langzaam los. Door middel van een mooie combinatie wist ik de boel ook nog te ontrafelen voordat ik echt in tijdnood kwam.

Derde ronde Sofya. Ik won al vroeg een pion door een onachtzaamheid van Sofya, maar ik consolideerde die niet helemaal optimaal denk ik, want het werd nog wel even lastig. Uiteindelijk vrij snel een eindspel in met paard-loper voor mij en loperpaar voor haar, maar met pluspion. Sofya besloot de lopers te ruilen, maar zette de pionnen op de verkeerde kleur, aldus doceerde Kees. Ik zal vanavond even kijken of ik dat eindspel nog online kan zetten.

Vierde ronde Willem-Jan. Ik begaf me op glad ijs in c4-e5 en verloor al snel een pion. Daarvoor kreeg ik wel het loperpaar, maar ik kwam niet helemaal los. Of het echt een fout was weet ik niet, maar ik moest dameruil toelaten en mijn structuur werd verruineerd in ruil voor de pion. Als WJ niet zo vriendelijk was mijn structuur weer te repareren had ik gewoon moeten verliezen. Vervolgens offerde ik de kwaliteit en dacht ik gewonnen te staan met mijn vrijpionnen, maar ik miste een mooi kwaliteit-terug-offer, waardoor WJ kon promoveren met schaak. Het resterende eindspel bleek nog nét remise.

Vijfde ronde tegen Ivar. Ik opende voor het eerst van mijn leven met 1. c4, om te voorkomen dat we weer hetzelfde speelden. Ik kwam wel aardig te staan, maar liet ergens een vervelend Pg4 toe. Vervolgens kwam er een afwikkeling waar ik dacht Ivar te kunnen gaan h-lijnen, maar het ziet er naar uit dat mijn koning niet veilig genoeg stond. Dat ging dus mis.

16-10-2012 09:47 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niet voor het eerst in de Grand Prix Rapid mocht ik de eerste ronde tegen Gert aantreden. Ook niet voor het eerst werd het remise. Ditmaal in een (voor rapid) erg nette partij van mijn kant. Al vrij vlug had ik op verscheidene manieren de keus om een punt (pionnetje) te winnen, waarna Gert de eindbeslissing zou nemen over hoe dat puntje gegeven zou worden. Hij koos voor stuk tegen 2 pionnen, waarna mijn structuur opgeblazen was. Dit kostte echter geforceerd een pion extra en uiteindelijk in het eindspel had ik een paard en een pion meer. Bang om door de vlag te gaan toch maar remise aangeboden gezien de 50 seconden op de klok. Een terugkerend thema was ook de klok die door bleef lopen ondanks het feit dat hij ingedrukt was.

Na deze tactische remise in de eerste ronde, hoopte ik in de tweede ronde een makkelijker tegenstander te treffen...niks was minder waar...Matthieu Freeke was de opponent. Hij leek nogal verbaasd over mijn 1. f4, waarna ik halverwege het middenspel een prima stelling had met de witte stukken. Totaal onnodig offer ik dan een stuk voor wat vage aanvalskansen (en een paar pionnen (dacht 3) voor het stuk), maar deze slaat niet echt door en ik geef nog ergens een stuk...weet niet meer hoe.. Door een onnauwkeurigheid van Mattieu kan ik uiteindelijk een dame tegen een toren winnen en het resterende eindspel wordt door meer foutjes tot winst gevoerd in de tijdnoodfase.

De derde ronde tegen Jaap Flohil een heerlijke koningsindier waar ik het gehele bord beheers en de winst vrij soepel binnen lijk te tikken totdat hij nog een volle toren cadeau doet. Dat maakt het wel erg makkelijk.

Met 2.5 uit 3 tegen de nummers 1, 2 en 9 van de ratinglijst lijkt het dan een mooie avond te worden. Extra pijnlijk dus het moment dat ik te horen krijg dat ik tegen Bob Voogt mag aantreden. In voetbal noemen ze zoiets een Angstgegner. Ook nu weer krijg ik mijn winstkansen wel (later in de partij dan, want de opening verpruts ik een beetje), maar trek ik toch weer aan het korste eind. Mede dankzij de klok die mijn laatste 10 seconden wegtikt nadat ik deze wel ingedrukt heb. Erg vervelend, Bob had ook maar 18 seconden. Zeer spannende partij. Koop ik niets voor, de score tegen hem blijft staan op 0 uit veel.

En Martin heeft onze laatste partij al samengevat in zijn post. Optimistisch als hij is, overschat hij zijn aanval en onderschat hij de mijne en wordt hard matgevoerd. Als hij in de opening Pg4 had voorkomen, dan had hij een prettige openingsplus gehad en had de partij waarschijnlijk een stuk spannender geweest.

Al met al 3.5/5 met de hoogste TPR, de meeste WeerstandsPunten en een enkele consumptiebon gewonnen.

16-10-2012 15:54 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb enkele uitslagen gecorrigeerd, en wat bye's aangepast. Hopelijk is alles nu weer in orde.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

16-10-2012 23:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als we het detail dat ik blijkbaar uit Hongarije kom even vergeten, klopt alles weer.

19-10-2012 18:35 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller