Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2011-2012 » Wolga-variant bij vijfde avonde Zomervarianten Ontdekkingstoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Wolga-variant bij vijfde avonde Zomervarianten Ontdekkingstoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

René Torenstra begon de vijfde avond van het Zomervarianten Ontdekkingstoernooi met zijn zoektocht naar een geschikte variant. Hij had de olifant overwogen en verworpen. Als liefhebben van gambieten had hij er daar enkele van overwogen en verworpen. Uiteindelijk kwam hij uit op iets waar een gambietspeler niet zo van houdt, namelijk dat zijn tegenstander hem eerder een pion aanbiedt.
1. d4 f6
Dit voorkomt e4.
2.c4 c5
Zwart heeft vele manieren om wits plan om e4 door te zetten (via c3) te voorkomen. Dit is er een van.
3. d5
Slaan op c5 is niet zo'n goed idee, omdat zwart de pion uiteindelijk wel weer terugwint, en wit dan de mooie e-pion kwijt is. Een goed alternatief op d5 is bijvoorbeeld 3. f3.
3... b5!?
Dit is de Wolga, ook wel Benko-gambiet genoemd naar Pal Benko die deze opening in de jaren zestig speelde. Er is geen reden om het gambiet niet aan te nemen. Weigeren kan wel met bijvoorbeeld 4. f3 e6 5. c3 d6 6. e4 a6 7. d2 g6 8. xc4 xc4 9. xc4, of 4. a4 bxc4 5. c3 a6 6. e4 d6 7. f3 bd7 8. d2 e5.
4... a6
Naast hert verzwakken van d5 heeft deze opening als doel de a- en b-lijn te openen voor zwart, om daar tegenspel te ontwikkelen. Samen met de zwartveldige loper, die op g7 kan worden geplaats, heeft zwart spel op de damevleugel.
5. f3



Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

07-08-2012 02:04 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuke, maar ingewikkelde variant, die scherp spel en moeilijk te beoordelen stelling oplevert.
Zwart moet het wel heel scherp aanpakken om kansen te krijgen.
In mijn partijen met Hora had wit het telkens net iets makkelijker, en won dan ook twee keer.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

07-08-2012 08:21 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde tegen Richard en verloor tweemaal, maar had met zwart moeten winnen. Mijn tijdsgebruik stond dat echter in de weg. Met 14 seconden kon ik kiezen tussen een dame halen een toren slaan. Omdat ik net naar een variant had gekeken waar ik een dame moest halen deed ik dat. Helaas volgde er toen Ta2-a1 mat. Ik had dus de toren moeten slaan...

Met wit had ik het lastig tegen de variant met ..c4. Ik vermoed dat wit dan Pa3 moet doen ipv e4? Maar op zich kwam ik er met e4 ab5 en e5 ook niet slecht uit, maar ik lette even later niet helemaal op de tactische finesses en Richard combineerde een paar pionnen van me weg.

07-08-2012 09:28 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het Wolga gambiet: het is lastig spelen voor wit. Je hebt een pion meer maar je kan er zo weinig mee als zwart zijn stukken op de juiste velden plaatst.
Dus liever 3. Pf3, dat geeft een meer open stelling.

__________________
Mopper

08-08-2012 00:05 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Het Wolga gambiet: het is lastig spelen voor wit. Je hebt een pion meer maar je kan er zo weinig mee als zwart zijn stukken op de juiste velden plaatst.
Dus liever 3. Pf3, dat geeft een meer open stelling.


Bespeur ik hier een goedgekeurd gambiet? Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

08-08-2012 00:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn tegenstander en ik vonden de variant met f3 prettig spelen voor zwart, tenzij je de geprepareerde variant voor wit speelt.
De reden is de volgende. Het kost wat tijd om het witte paard dat normaliter op f3 geposteerd wordt, in het spel te brengen. Die tijd benut zwart om 'spel' te maken.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

08-08-2012 11:19 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller