Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2011-2012 » Training van 21 mei
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Training van 21 mei Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wederom een prima training in groep 1.
Verheugend zijn de opkomst, het niveau van de training, de interactie tussen trainer en clubleden en de variatie in werkvormen.
Ook ben ik blij dat het boek waarop de onderwerpen van de training gebaseerd zijn, gearriveerd is: Chess lessons van Popov.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

22-05-2012 08:58 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verheugend is ook te zien dat schaakmeester Van der Meer, ondanks zijn onderschrift, tijdens de oefeningen de paardjes (en andere stukken) feilloos naar de goede velden weet te dirigeren Glimlach

Maar de trainingen zijn inderdaad plezierig, en ik gok dat ik voor het eerst in jaren weer eens een schaakboek in ga kijken (namelijk het boek dat ik voor de training heb aangeschaft).

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 22-05-2012 at 09:53.

22-05-2012 09:30 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Was een leuke training inderdaad!

22-05-2012 09:44 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Training met een boek: dat is bij uitstek het beste idee dat ik ooit met de trainingen heb gehoord.

Jammer dat ik de demoborden niet zo goed kan zien vanaf enige afstand, dus nee ik ben nog immer de afwezige bij de trainingen. Maar het boek wil ik wel hebben denk ik.

24-05-2012 10:26 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toen trainer De Jong maandagavond, tot slot, een vel met opgaven met sterke verdedigende zetten uitdeelde, ben ik naar huis gegaan. Het was al laat, ik moest de volgende ochtend vroeg op en verdedigen is niet mijn zwakste punt, ik heb ervaring met die situatie.
Ik heb gisteren naar de stellingen gekeken. Acht van de negen opgaven zag ik snel, alleen bij nummertje 2 (Azmai - Anand 2002) zag ik geen mogelijkheid. En als ik het niet zie, dan zie ik het ook heel lang niet (herkenbaar?). Ik wist ook niet wie aan zet was, of wit of zwart zich moest gaan redden. Hoewel de zwarte pionnen wel dreigend zijn... Vandaag drong eindelijk tot me door, dat wit vermoedelijk 1. Kf1, d3 2.Te1 en wint heeft.

De verdedigende krachtzetten van De Jongs opgavenvel bieden amusante stellingen, althans voor de winnaar en voor de toeschouwers.

Stel U de volgende stelling voor:



Wit: Dunne Zwart: Plesset Jaar: 1978. Zwart aan zet.

De dappere witspeler heeft natuurlijk de sterren van de hemel gespeeld voor zijn winnende aanval. Uiteindelijk heeft hij Dame en kwaliteit en pion geofferd voor het mat. Er dreigt nu onvermijdelijk Lf8-h6 mat. Wat een partij! Eeuwige roem voor de winnaar!
En ik vermoed dat zwart, die aan zet is, hier Db1-e1 gespeeld heeft. Inderdaad einde partij wegens Te8xe1, Kg8xf8; zwart wint.
Ik ken de situatie goed. Ik zal mijn tevredenheid over de winst in zo'n situatie niet snel openlijk tonen.

Wat is schaken toch een wreed spel, heerlijk.
Doom en dat soort game-pjes zijn toch eigenlijk maar slappe aftreksels van echt schaken.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 24-05-2012 at 15:35.

24-05-2012 15:32 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees,

Jouw antwoord op opgave 2 klopt inderdaad. Ook die van het voorbeeld dat je geeft. Wel was er ook nog een andere (iets minder goede) verdediging gevonden die begint met: Lf5. Txa8 en dan Pa7 of Pe7 dacht ik.

24-05-2012 17:10 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller