Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC4 ook tegen Rijswijk onderuit
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC4 ook tegen Rijswijk onderuit Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC4 heeft ook in de laatste wedstrijd, thuis tegen Rijswijk, de match­punten aan de tegenstander gelaten. Rijswijk - dat op voorhand nog niet zeker was van lijfsbehoud - behield met deze overwinning haar positie in de KNSB-competitie.

Als eerste was Marco Anink klaar. Het was een partij waar nooit veel aan de hand was, en Marco geloofde het verder wel. Hilarisch was de uitspraak van zijn tegenstander achteraf: “Na (een variant) dreigt remise.

Ook Kees van der Meer kwam snel remise overeen. Het is mij ontgaan of en zo ja hoe spannend die stelling geweest is.

Als derde was het invaller Corniel Nobel die de vrede tekende. Hij was met enig voordeel uit de opening gekomen, en verkoos het om de dames te ruilen. Het eindspel was kansrijk, maar Corniel wist de winst niet te vinden.

Ondertussen hadden Rob Smits en Jolle Lont onoverkomelijke problemen op het bord gekregen. Rob stond een sloot pionnen achter, en Jolle Lont had een kwaliteit moeten geven om onder de witte druk uit te komen.

Jolle gaf er het eerste de brui aan, nadat zijn tegenstander Jolles poging tot vesting subtiel maar effectief om zeep hiel. Rob sputterde nog wat langer, maar toen ook een loper na een paard­vork verloren ging, was het ook voor Rob genoeg.

Maartje de Jonge had op bord een een spannende verwikkeling. Zicht- en hoorbaar opgelucht verliet ze het bord toen er remise was overeengekomen. Rijswijk had hierbij vier bord­punten verzameld. De hoop om de laatste ronde met een overwinning af te sluiten kon de ijskast in, en ook een 4-4 zou lastig worden.

Dat bleek, de twee resterende partijen gingen verloren.




DSC4 - Rijswijk 1, 21 april 2012, uitslag 2-6

1. Maartje de Jonge (zw) - Frans Hoynck van Papendrecht remise
2. Willem-Jan van den Broek - Bas Kommer 0-1
3. Hans Stam - Michael van Liempt 0-1
4. Rob Smits - Rob van Helvoort 0-1
5. Kees van der Meer - Roel Leezer remise
6. Marco Anink - Bas van der Berg remise
7. Jolle Lont - Alexander Cupido 0-1
8. Corniel Nobel - Alfonso Gallardo Banez remise

(later meer)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 22-04-2012 at 11:17.

22-04-2012 10:00 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een plezierige laatste partij gespeeld. Geen spannende partij, wel onderhoudend.

Ik had de partij van afgelopen jaar tegen Tony Goudriaan geanalyseerd, ik rekende erop tegen Goudriaan te kunnen spelen (ik had trouwens ook andere partijen tegen Rijswijk-spelers nagelopen, waaronder die tegen Peter Gaemers en tegen Alexander Cupido).
Tegen Goudriaan, in de wedstrijd DSC5 - Rijswijk 2 dit jaar, had ik een klein voordeel, maar de partij bleek niet te winnen. Ik had die partij aan Fritz gevoerd. Fritz geeft steeds een klein voordeel voor zwart, en ik kan een keer X spelen in plaats van IJ, en P in plaats van Q, maar het blijft een klein voordeel, met remise als eindresultaat. Een bijna perfecte partij van 40 zetten, in de eerste klas onderbond! Wat is het schaken ook op dat niveau sterk geworden!
Had ik die partij tegen Goudriaan kunnen winnen, dan had DSC5 een matchpunt meer gehad en was DSC5 kampioen geweest. Juist. Over DIE wedstrijd heb ik het!
Helaas, juist bij DSC4 - Rijswijk 1 viel hij niet in, ondanks zijn goede score in Rijswijk 1.

Ik mocht op bord 5 tegen Roel Leezer spelen. Ook dat was mij een genoegen. Bij het begin van de partij herinnerde hij zich onze vorige, van 20 jaar geleden; toen had ik wit, kwam ik een pion voor maar was hij knap met remise weggekomen.
Nu was hij dus aan de beurt, met wit.

Op aanraden van Ted Barendse heb ik de laatste tijd enkele lastige openingen grondig bekeken, en ditmaal plukte ik de vrucht ervan. In een variant die ik als lastig heb ervaren, bleek bij analyse dat ik een zet kan uitsparen. En zie, ik had ditmaal wel op tijd de stukken erbij en zowel de koningsvleugel als de damevleugel waren houdbaar.
Over de opening en de overgang naar het middenspel ben ik tevreden, wit vermeed risico (stalorders), het werd een gelijkwaardige remise.

Marco Anink, bord 6, maakte heel snel remise in een stelling die mij gelegen zou hebben; Corniel Nobel, bord 8, speelde heel goed tegen iemand die volgens Rijswijk tot de topscorers behoort, maar ook dat werd naar behoren verdedigd.
1½ punt dus van deze drie invallers.

Terzijde: Jolle Lont, bord 7, vaste kracht, speelde ongelukkig tegen een witte dreiging: na Lc8-e6 was veld e6 niet meer beschikbaar voor het zwarte paard zodat Dg7 MAT niet meer fatsoenlijk te pareren was.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 22-04-2012 at 13:57.

22-04-2012 13:54 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bas van den Berg, tegenstander en onlangs winnaar B-groep OGD-weekendtoernooi, speelde 3. ... Le7 in een QGD zodat mijn huisvariantje niet kon. Ter plekke verzon ik de Catalaan, maar zonder enig idee wat daar de finesses van zijn.

Zwart dwong mij vervolgens met La6 tot cxd5, waarop hij antwoordde met cxd5. Symmetrie dus.

Na dinsdag (Leithen, laatste ronde intern, geplaatst voor final four), woensdag (DSC5: laatste ronde) en donderdag (laatste ronde Leithen vooruitgespeeld i.v.m. vakantie volgende week) al geschaakt te hebben en bij DSC aankwam door via het zonovergoten centrum te lopen..EN nu ook nog eens een symmetrische stelling met grote remisekansen (tenzij je forceert en daar dreigt het deksel op de neus) op het bord te hebben, vond ik een snelle remise geen bezwaar. Uiteraard heb ik dat ook netjes overlegd, maar onze vorrzitter vond het prima.

Zo heb ik nog tot 16u achter de bar geholpen, nog van wat zon kunnen genieten en zelfs voor 17u een lekke band en een horloge kunnen laten repareren.

Het was een mooie dag. En het is maar goed dat ik even weer wat minder ga schaken, want op dit moment komt het m'n neus uit. Grijns

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-04-2012 15:32 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met dank aan Corniel, Kees en Marco voor verslag in aanvulling op mijn melding vanmorgen.

Vier vaste krachten ontbraken; met Kees, Marco, Rob en Corniel hadden we capabele invallers - daar heeft het niet aan gelegen.

Na de twee snelle remises zag het er goed uit bij Corniel en mijzelf; ook Jolle leek niet slecht uit de opening gekomen te zijn. Maartje moest opletten maar een remise veilig kunnen stellen (hetgeen haar ook lukte); Rob (tegen de sterkste Rijswijker) en Hans hadden het het lastigst.

Helaas verzandde de partij van Corniel in remise en beging Jolle een fout (die partijen leken me toch 1,5 punt op te leveren) en ontaardde de enerverende partij die ik met Bas Kommer speelde in een strijd om de laatste seconden met verlies als resultaat [analyse volgt]. Meevallers stonden hier niet tegenover en in die zin was ook onze laatste wedstrijd een illustratie van inmiddels bekende patronen: goede kansen, vele missers en weinig geluk.

Volgend jaar dus weer trachten het verloren terrein goed te maken - van Rijswijk hebben we in de Promotieklasses dan in elk geval geen last!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 22-04-2012 at 22:16.

22-04-2012 19:55 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Upperdog: de partij van Jolle heb ik nooit als goed voor zwart bestempeld. Hij had een (Mora­gambiet-)pionnetje, maar is imho nooit onder de druk uit gekomen. Ik hoopte het voor hem, maar het leek me niet direct waarschijnlijk.

Jouw partij heb ik pas gezien nadat ik klaar was. Toen vond ik het er vooral erg tricky uitzien, en gezien de tijd op de klok zou ik liever aantreden aan de zijde van de tegenstander. Maar een analyse maakt wellicht e.a. duidelijker.

Voor mij was dit een a-typische partij. Ik heb er de neiging om als ik goed (met ruimte- en/of ontwikkelings­voorsprong) uit de opening ben gekomen op activiteit/koningsaanval te spelen. Dit maal beoordeelde ik dat ik beter dames kon ruilen, waarna ik een goed eindspel overhield zo geschiede ook.

In de analyse thuis noch na de partij vond ik een duidelijk (direct) winst­plan voor te vinden, zeker niet in het goed ogende middenspel. In het eindspel wat volgde kwam dat alsnog, maar ik bedacht me dat één zet te laat, dat ik mijn gouden kans zojuist had verspeeld... Zo gaat dat. Klik mee en huiver (of weerleg mijn varianten).


De kans om een partij op zo’n mooie manier in het eindspel te beslissen krijg je niet vaak en ik vind misschien juist daarom wel jammer dat het niet gelukt is.

Ik heb veel van de partij geleerd en voor het eerst sinds lange tijd kon ik weer met volle focus achter het bord zitten zonder mijn zetjes in no-time af te raffelen. Wellicht ga ik toch nog een beetje vooruit.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-04-2012 22:24 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller