Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2011-2012 » Interne competitie (V4): Spektakel alom
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V4): Spektakel alom Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep verloor koploper Ted Barendse snel van Kees van der Meer. Een stukoffer werd vlot weerlegd door Kees. Bij Gert Legemaat en Jan Peter van Zandwijk duurde het tot het eind van de avond, en ook toen was er geen winnaar. In een spektaculaire eindfase vluggerden beide spelers in een toreneindspel door, tot beiden slechts + en luttele seconden over hadden. Pas toen werd de vrede getekend. Ook bij Willem-Jan van den Broek tegen Diederik van Heijgen duurde het tot de slotminuten eer er een uitslag bekend werd. In een spannende slotfase offerde Diederik een paard voor een mataanval. Willem-Jan koos niet het veiligste veld voor de koning en ging mat. Uit de analyse zal moeten blijken of hij nog had kunnen ontsnappen.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Kees van der Meer-Ted Barendse1-0
2Gert Legemaat-Jan Peter van Zandwijk½-½
3Ivar de Hoogt-Bob Voogt0-1
4Willem-Jan van den Broek-Diederik van Heijgen0-1
5Theo Rekveldt-Sofya Blanter1-0


In de B-groep won Richard Oranje in een spetterende partij van Frans Palm. In het middenspel stonden zo ongeveer alle stukken op het bord aangevallen. Na een korte maar hevige slachtpartij bleven er meer witte houtjes over dan zwarte, en kon Richard een punt bijschrijven. Ook de partij tussen Pieter Goossens en Arno Wiersma kende een spektaculair einde. Arno offerde een twee torens en een loper tegen de witte dame, en wist zo nog eeuwig schaak te bereiken.

Jan Swart boekte een knappe overwinning op René Poots. In het middenspel sneuvelden enkele pionnetjes en die voorsprong liet Jan zich niet meer ontnemen. Ook Kees Korving leverde een knappe prestatie door René Torenstra te verslaan.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Richard Oranje-Frans Palm1-0
2Walter Anema-Martin Verolme1-0
3Pieter Goossens-Arno Wiersma½-½
4Simon Broos-Rob Smits0-1
5René Poots-Jan Swart0-1
6Henrik Tamerus-Edgar Huisman1-0
7René Torenstra-Kees Korving0-1
8Cees Huygen-Bart Vlasblom1-0


In de C-groep versloeg Ton Vissers koploper Lito van Reede. Lito handhaaft zich desondanks met een haarbreedte voorsprong op de eerste plaats. Ook Karel Vandenberghe, Simon Dirkse en Paul van Riet deden met hun overwinningen goede zaken, net als de naar boven ingedeelde Jan Swart.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Lito van Reede-Ton Vissers0-1
2Ernst Hanewald-Karel Vandenberghe0-1
3Kees Venema-Simon Dirkse0-1
4Paul van Riet-Gerrit Bussmann1-0
5Bram Lof-Leo Zuijdgeest1-0
6Joop van Ham-Dolf Mulder1-0
7Eric Wagter-Rob Scherpenisse0-1
8Jordy Krempel-Jan Torenstra1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 13-03-2012 at 10:21.

13-03-2012 02:20 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Halsketting van spekkies! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ter gelegenheid van de vijfde verjaardag van onze kleindochter hadden mijn vrouw en ik een halsketting van spekkies gemaakt. Een voor de jarige en een voor haar kleine broertje, bijna 3 jaar.
Je neemt rietjes zoals we die ook bij DSC hebben, rood, paars, groen, blauw; knipt die in stukjes van 4 cm. of zo, en feestspekkies; en rijgt die met een stompe naald aan een stukje naaigaren van een 85 cm. Om en om: een stukje rietje, een spekkie, stukje rietje, spekkie, &c. Voor bij de hals hadden we trouwens enkele rietjes naast elkaar gedaan, dan blijven hun kleren een beetje schoon. Dichtknopen aan het eind, klaar. Het is een kleverige bedoening: de naald en je vingers kleven uiteindelijk aan alle kanten. Wat hebben wij lekker zitten freubelen, en de halsketting zag er prachtig uit.

We hadden een echt cadeautje voor kleindochter, maar het succes van de halsketting was minstens zo groot:van tijd tot tijd pulkten de kinderen een kostbaar spekkie van hun mooie halsketting om die intens tevreden weg te sabbelen. Ze was echt helemaal jarig.

Ik denk daar met meer genoegen aan terug dan aan de partij. Mijn arme tegenstander blunderde na enkele zetten een stuk weg, door concentratieverlies. Dat is me ook een keer overkomen, toen ik wedstrijdleider was in 1991, tegen Wouter Cool. Dat soort dingen gebeurt.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

13-03-2012 09:45 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

RE: Interne competitie (V4): Spektakel alom Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik

Jan Swart boekte een knappe overwinning op René Poots. In het middenspel sneuvelden enkele pionnetjes en die voorspring liet Jan zich niet meer ontnemen.


Zo ging het niet helemaal. Wel had ik een wat mindere stelling met een lelijke dubbelpion in het centrum en het loperpaar tegen. Toch zag ik nog een kansje:



Maar Jan maakte me daarna prima af.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Rene Poots on 13-03-2012 at 12:12.

13-03-2012 10:49 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Frans Palm was jarig. Ik tracteerde hem op de wortel-variant. Het leverde een intersante partij op, waarbij bij frans uiteindelijk drie stukken en-prise stonden. Dat ging mis voor hem. Maar hij had nog nooit met zoveel plezier verloren. Eerder in de partij had hij echter een zeer kansrijke voortzetting gemist waarbij wit alle zeilen had moeten bijzetten om niet direct van het bord gecombineerd te worden. Zoals het ging won ik een stuk en ging zelf mat zetten.

Het blijft vermakelijk schaken in de b-groep. Je kunt je nog eens wat inferieure maar wel leuke zetten veroorloven.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 13-03-2012 at 12:20.

13-03-2012 12:20 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas zag ik de andere kant van het verhaal: in de A-groep kan je je niet veel veroorloven...

In de opening de volgorde ietwat slordig gespeeld en vervolgens word je kansloos van het bord geschoven door Bob. Prachtig koning in het midden thema.

13-03-2012 12:52 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De Wortel-variant: een betere benaming lijkt mij de Kamikaze-variant. Heel lang geleden werd deze variant al afgeserveerd. Al was het alleen al omdat de witte stelling na 5 zetten pijn in de ogen doet. Huil 2

__________________
Mopper

13-03-2012 23:20 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, daarom versloeg Wortel er Internationaal Meesters mee.

14-03-2012 00:51 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en stond ik ook prima tegen jan willem de jong

14-03-2012 09:24 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na vorige week kansloos van Gert verloren te hebben, speelde ik deze keer weer eens een goede partij. Het was één van mijn leukste partijen van het seizoen. Ik maakte gebruik van het principe dat het riskant is om de koning in het midden van het bord te laten staan in een open stelling en won met zwart in 24 zetten.

14-03-2012 21:48 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller