Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » Degradatie DSC4 na nipt verlies tegen koploper
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Degradatie DSC4 na nipt verlies tegen koploper Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onze Pieter was zo vriendelijk om op de valreep stuivertje te wisselen met Hans, die last had van het eerste bord virus. Het gevolg was wel dat hij nu met zwart moest spelen, terwijl hij zich met wit had voorbereid. Tot overmaat van ramp kreeg hij ook nog eens met een geďnspireerde tegenstander te maken. Kijk maar: 1.e4,e6 2.f3,d5 3.e5,c5 4.b4 (je moet er maar op komen),d4 5.bxc5,xc5 6.d3,a5. Pieter werd aangestoken door het frivole spel en ging met zijn koning aan de wandel. Op de 21e zet stond die midden op het bord omringd door 4 torens en 2 paarden. In tijdnood werd onze Pieter pardoes matgezet.

Hans, verlost van zijn virus, speelde een voor mij veel te ingewikkelde partij. Er werd met stukken gesmeten als of het niets was. Ik heb alle stukken door de lucht zien vliegen. Dit was het hogere koffiehuisschaak. Toen de rook om je hoofd was verdwenen bleek er een eindspel met een paar pionnen minder op bord te staan. Dat werden er snel drie zonder genoeg compensatie. Toen Hans besefte dat er geen koffie meer was maar wel prut gaf hij de strijd op.

Arno speelde een Svesnikov met ge7 in plaats van f6. Altijd goed om je tegenstander aan het werk te zetten. Er stond al snel een middenspel op bord met een stuk voor Arno tegen een zwikkie pionnen. Arno bleef moedig op mat spelen, maar zijn tegenstander ook. Ik kon het niet zien. Toen de spelers het ook niet konden vinden besloten ze tot eeuwig schaak.

Willem-Jan zorgde tot het bittere eind voor spektakel. Halverwege de partij kwam die naar me toe en zei hij:Mag er vandaag geslagen worden? Ik keek hem verbaasd aan. Toen ik zijn stelling zag, werd me zijn vraag duidelijk. Na 20 zetten stond alles nog op bord. Het leek wel stratego. Willem-Jan had een enorm ruimteoverwicht. Ging logischerwijs op koningsaanval spelen. Blies de zwarte stelling op met een torenoffer. Het zag er allemaal aanlokkelijk uit, maar zijn tegenstander bleek een nazaat van Houdini te zijn. Hij wist wonderwel te ontsnappen en zelfs tegenaanval op te zetten. Dat werd onze Willem-Jan noodlottig. Achteraf kun je je afvragen of HET moment wel het meest geschikte moment was. Maar dat is schaken!

Kees kwam vandaag ons team versterken. En hoe! Hij trof de langstdenkende speler die ik ooit gezien heb. Kees liet zich niet verleiden en bleef gezond spelen. Hij won de a-pion. Dit moet winnen staat er tussen mijn aantekeningen. Maar zo simpel bleek dat niet te gaan. Er ontstond een wirwar van combinaties, waarin Kees zijn hoofd het koelst hield. Met dank aan het glaasje water dat ik voor hem moest halen. Zijn tegenstander kwam nu tijd te kort om de beste voortzetting te vinden. Kees kon even later welverdiende felicitaties in ontvangst nemen.

Onze teamleider dacht een rustige en vooral zonnige wedstrijd aan het raam te kunnen spelen. Maar dat bleek een illusie. Uitgerekend hij moest aantreden tegen de tacktisch opgestelde fidemeester César Becx. Wat doe je dan in zon geval? Je tegenstander een pionnetje geven en aan de andere kant van het bord toeslaan. Toen zijn tegenstander in de denktank stapte, had Pieter het helemaal naar zijn zin. Even later bleek zijn tegenaanval genoeg voor remise. Een knap resultaat voor onze teamleider.

Jolle kwam in een konings-indiër een pion voor. Die gaf hij even later weer terug voor tegenaanval. Tegenstander liet het er niet bij zitten en ging ook in de aanval. Wie mept er het hardst? staat er in mijn aantekeningen. Nou, Jolle natuurlijk! In eens staat hij een kwaliteit voor en wist de buit zeer beheerst binnen te halen. Geweldig gedaan, Jolle!

Uw reporter was het eerst klaar. Vandaar dit verslag. Ik speelde Spaans en kreeg licht voordeel dat volgens Kees sterker uit gespeeld had kunnen worden. In de slotstelling was er nog steeds sprake van mimiem voordeel, dat in analyse net niet genoeg bleek te zijn.

Samengevat zou je niet zeggen dat hier het laagstgenoteerde team tegen het hoogstgenoteerde team speelde. Mochten we degraderen dan gaan we de boeken in als degradant met de meeste bordpunten. Bijna alle wedstrijden met 3½ tegen 4½ verliezen is ook een prestatie. Eigenlijk verdienen we meer, zeker na vandaag.

Uw reporter heette deze keer Evert van den Hooven.

 DSC41940-Stukkenjagers 220443½-4½
1Pieter Buzing2096-Pieter Huibers21060-1
2Hans Stam2091-Martijn Blom20520-1
3Arno Wiersma1973-Karel Storm2068½-½
4Willem-Kan van den Broek1883-Jiri Obels20270-1
5Kees Voorberg1956-Fré Hoogendoorn20661-0
6Evert van den Hooven1851-Erik Dignum1986½-½
7Pieter Goossens1871-César Becx2151½-½
8Jolle Lont1800-Reinier Jaquet19011-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 11-03-2012 at 19:26.

11-03-2012 12:16 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Winstvoering na torenoffer: voer voor de zondagmiddag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



W.J. van den Broek - J. Obels, stelling na 33e zet van zwart

Hier bracht ik 34. Txh7 op het bord en nu kost het rekentuig veel tijd om tot een juist oordeel te geraken.

Vanwege andere bezigheden lukt het mij vandaag niet analyses ten tonele te brengen - een mooie opgave voor de lezers dus.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 11-03-2012 at 12:48.

11-03-2012 12:27 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Of dit een geschikte lezersopgave is dat weet ik niet... Ik ben benieuwd naar de winstvoering, ik kan zelfs geen duidelijke remise vinden voor wit als zwart goed reageert op het torenoffer.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

11-03-2012 16:44 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rybka 4.1 SSE42 x64 gaat voor 34...Dxh7 35. Th1 Pe5! en oordeelt -4.8.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-03-2012 19:28 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Kees Voorberg Kees Voorberg is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-03-2007
aantal berichten: 13

Een plezierige invalbeurt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren had ik de eer te mogen invallen in het 4e. Ik had werkelijk een zeer genoeglijk middag; het is lang geleden dat ik met zoveel plezier heb zitten schaken. Ter ere waarvan ik vandaag debuteer op het forum (dank u!). Het genoegen was compleet toen ik ook nog mijn partij won. Ik zou hem hier wel willen publiceren, maar ik weet niet of ik dat al kan. (Even gezocht. PGN-editor gevonden, maar verder kom ik nog niet.)

11-03-2012 21:57 Kees Voorberg is offline Send an Email to Kees Voorberg Homepage of Kees Voorberg Search for Posts by Kees Voorberg Add Kees Voorberg to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de haast vanmorgen publiceerde ik de stelling na de 33e zet van zwart; na 34. Txh7 Dxh7 35. Th1 volgde 35. ... Dd7?! (René: Pe5 is inderdaad stukken beter!) waarmee de partijstelling is ontstaan waar het me eigenlijk om ging:



W.J. van den Broek - J. Obels, stelling na 35e zet van zwart

Na 36. Dh3 verloor ik uiteindelijk maar kansrijker was hier 36. Th6. En nu verliezen zowel 36. ... Pe5 (na 37. Dh4! en nu bijvoorbeeld Kf7 38. Th8! of Dg7 38. Pf5!!) als 36. ... De8 (na 37. Dh3). Na 36. Th6 is 36. ... Kf7 de enige zet voor zwart - en deze geeft hem voldoende kansen.

De betere opgave, na de 35e zet van zwart, luidde dus: vindt de beste zet voor wit en daarop de enige zet voor zwart die niet verliest.

11-03-2012 23:31 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De voorzitter kwam inderdaad goed uit de opening.
Ik zag na ruil op g7, Ph5+.

__________________
Mopper

11-03-2012 23:45 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Pieter Goossens
DSC-lid




geregistreerd: 06-12-2006
aantal berichten: 43

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Evert schreef over mijn partij heel vriendelijk. Echter: het was geen pionoffer maar een vreselijke bok die een pion kostte. Op het einde had ik zelfs nog voor de winst kunnen gaan als ik niet, gebiologeerd, alleen maar naar remise had zitten kijken.

__________________
"There are no mistakes, just happy accidents" - Bob Ross

12-03-2012 06:53 Pieter Goossens is offline Send an Email to Pieter Goossens Search for Posts by Pieter Goossens Add Pieter Goossens to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller