Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DD 7 en DSC8 delen de punten
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

DD 7 en DSC8 delen de punten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een spannende en knotsgekke avond voor DSC8! In Den Haag worden de punten gedeeld met DD 7. Hier volgt het LIVE-verslag.

We spelen in het museale decor van DD. Vitrines met het uitgestalde verleden staan indrukwekkend te zijn. Een bordje STILTE schreeuwt aan de muur. De koffiepot met huisbaas schuifelt langs. De klokken lopen, de tijd lijkt hier stil te staan.

Stilte!
Stilte!


Het eerste punt is vlot binnen. Na een half uur spelen geeft mijn tegenstander op in een min of meer gelijkwaardige stelling. Ik win een Paard tegen drie pionnen, numeriek geen probleem lijkt me. Alleen zijn stelling zal op termijn wel eens zwakker kunnen zijn. Voor mij is het dus een kort schaak­avondje, alle tijd voor een rondje langs de velden.
DD 7 - DSC8
DD 7 - DSC8


Na een uur
Bert van der Willik op bord acht zie ik heel veel tijd nemen in een voor hem gunstig en eenvoudige stelling. Hij staat twee pionnen voor, daarnaast heeft zijn tegenstander midden op het bord een totaal verloren pion staan. Die staat ongedekt en kan hij straffeloos pakken, maar doet dit niet.

Rob Scherpenisse op bord zes heeft een gelijkwaardige stelling, wel een kwartier tijd voordeel.

Simon heeft het zwaar op bord vijf, een paard en een kwartier achter. Zijn tegenstander heeft echter een paard die voorlopig niet mee zal doen.

Antoon Frehe vervangt Jan van der Donk, hij speelt op bord vier. Ik zie een prachtige stelling, lijkt iets sterker voor Antoon.
Lito van Reede heeft het zwaar. Zijn Koning staat op de tocht, ben benieuwd.
Opperste concentratie
Opperste concentratie


Ondertussen schuift René Poots bij me langs en mompelt: “Wat een waardeloze partij speel ik.” De euforie van zijn mooie partij, gisteren in de interne tegen Rob Smits, zal van korte duur zijn, een vol stuk achter. Edgar Huisman op bord één ziet er remise-achtig uit, zelfs in tijd.

Na anderhalf uur
Wat er bij Bert is gebeurd is me een raadsel, die heeft ineens zitten blunderen, onvoorstelbaar. Ook nu ziet hij een eenvoudige oplossing over hoofd. Het zal mij benieuwen. Oh jéh, hij geeft een paard weg...

Rob still going strong!

Simon gaat goed, die komt gaande weg in een mooie stelling terecht... en hij heeft zijn dame nog (knipoog)

Simon heeft alles onder controle
Simon heeft alles onder controle


Antoon zijn tegenstander draait, verzit, zweet. Dat gaat goed.
Lito heeft het nog steeds zwaar. René hangt volledig in de touwen. Edgar kan ik elk moment de hand schudden.

Alles overziende staan we virtueel gelijk, heel misschien een 4½-3½ overwinning. Alhoewel, de kansen voor DD lijken te keren.

Na twee uur
Edgar lijkt nog steeds remise-achtig. René is enkele gemene zetjes verder en kruipt uit het dal. Lito speelt een heel creatieve en spannende partij, hij loopt op een richel De tijd zou wel eens in zijn voordeel kunnen werken. Antoon wordt plots in de verdediging gedrongen. Simon zal het op tijd verliezen. Rob draait op zijn rustige manier van spelen de duim­schroeven langzaam aan. Bert speelt gewoon een knotsgekke pot, capituleert nog niet.

Nog vijf kwartier
Helaas René heeft zijn Koning neergelegd, 1-1. Simon komt vast in tijdnood, 17 tegen 54 minuten, maar heeft nog wel zijn dame.

Bert heeft zowel stukken- als tijdnood. Het hoofd van Antoons tegenstander zie ik steeds verder in zijn handen duiken, het ziet er hulpeloos uit.

Lito heeft een mooie aanval maar staat drie pionnen achter. Zeer spannend. Edgar schuift door in een gecompliceerde eindstelling. Tijdnood gaat hem opbreken, 12 tegen 50 minuten. Lito vergist zich, 2-1 voor DD.

Inmiddels is René in overleg met de wedstrijd­leider van DD. Hij heeft het vermoeden dat de tegenstander hun opstelling van die van ons liet afhangen, met mogelijk een tactische opstelling tot gevolg. Echter, onderwijl bekijk ik het wedstrijd formulier, niets wijst in die richting.
De tijd staat hier stil...
De tijd staat hier stil...


Nog een klein uur
Simon, nog steeds in tijdnood, nog steeds met dame, heeft een prachtige aanval. Achter mijn rug hoor ik Bert opgeven, 3-1, een drama lijkt zich te voltrekken.

Op de overige vier borden zie ik geen vonnissen in ons voordeel voltrekken. De klokken van zowel Simon als Edgar dreunen als de Oude Jan tijdens een Koninklijke begrafenis in mijn kop. Zij lijken dit niet te horen.

Rob is bijna aan het einde van het schroef­draad van zijn duim­schroeven. Antoon stevent op een remise af. René heeft het schrijven van Edgar overgenomen. Stukken vliegen over het bord. Hij speelt met de moed der wanhoop. Capituleren, hoe hopeloos, zit niet in aard van het beestje. Uiteindelijk moet hij het hoofd buigen, 4-1. Intussen pakt Rob zijn welverdiende punt, 4-2.
Edgar heeft het zwaar
Edgar heeft het zwaar


Rond Simons bord wordt het druk. Er staat iets bijzonders te gebeuren, mooie aanval, weinig tijd, maar nog steeds met zijn dame. Nog twee borden met spel, kunnen we nog gelijk spelen? Ha, eindelijk, Antoon gooit de knuppel in de gesloten stelling. Hij moet wel, de tijd dringt. Rond de twee laatste borden is de spanning om te snijden, alles kan nog, meer en meer winnen Antoon en Simon tijd terug.
Nog twee borden te gaan
Nog twee borden te gaan


Nog maximaal twintig minuten
Simon, Simon, als het moet kan je wel snel zetten, dan zien we geen twijfel. Stukken worden geruild, eindelijk ruimte... maar geen tijd. Een wonder moet er gebeuren. Misschien eeuwig schaak. Ziet hij het? Zijn tegenstander gaat met een pion op de loop. Remise is het hoogst haalbare denk ik.
De tijd tikt weg
De tijd tikt weg


Plots wint Simon een toren, vijftig seconden op de klok, zijn tegenstander moet wel opgeven, 39 seconden om hem mat te zetten, 28, 24, 22, zet na zet, hij wint, grote klasse 4-3.

Wat een spektakel, let zo op de partij van Simon dat ik vergeet te kijken bij Antoon. Die stond telkens beter en pakt het punt. Ongelofelijk, we spelen gelijk. Door het oog van de naald.

Na de file bij het DD zo eigen afreken ritueel, keren we met gemengde gevoelens huiswaarts.
Zuid-Amerikaanse folklore
Zuid-Amerikaanse folklore

Uit de oude doos
Uit de oude doos


Detailuitslag
 DD 71447-DSC814794-4
1E. Frima1456-Edgar Huisman15981-0
2K. van Hulst1567-René Poots14861-0
3A. Vokurka1413-Lito van Reede14611-0
4A. de Vries1309-Antoon Frehe15870-1
5R. de Ruiter1416-Simon Dirkse15490-1
6G. van den Berg1400-Rob Scherpenisse14500-1
7L. Spaans1522-H.erman Zonderland14220-1
8J. Neefjes1400-Bert van der Willik12781-0

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Zonderland on 10-03-2012 at 12:29.

07-03-2012 09:02 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Herman, bedankt voor je geweldige verslag! Ik heb je foto's toegevoegd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-03-2012 10:12 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Schitterend! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Schitterend verslag Herman!

Aan mijn partij hield ik aanvankelijk een goed gevoel over. Bij mijn thuis analyse werd ik langzaamaan minder vrolijk. Blijkbaar heb ik heel wat dingen gemist en dan bedoel ik niet de dingetje waar de schaakprogrammas mee aan komen zetten maar gewoon dingen waar ik zeker weet dat ik er tijdens de partij naar heb zitten kijken. Het kan haast niet anders of de notatie is niet in orde. Een foute notatie leidt als snel tot een onmogelijk partij maar dat is hier niet het geval. Hij verloopt redelijk normaal.
Het is altijd leuk om bij DD te spelen. Herman beschreef het gevoel uitstekend. Er was voor mij ook nog een first in mijn schaakcarriere. Mijn tegenstander heeft me niet gefeliciteerd. Ik vermoed dat hij het is vergeten en vond het ongepast hem erop te wijzen. Net zoals hij vergat op de klok te letten. Of misschien was hij ontstemd door het glas tonic dat tijdens mijn bedenktijd over de tafel vloog. Of misschien omdat Lito al voor het 5 minutenpunt aanstalten maakte om verder voor mij te noteren en ik aangaf dat het nog niet zo laat was.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 07-03-2012 at 21:25.

07-03-2012 11:49 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Schitterend verslag!!

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

08-03-2012 10:50 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Erg leuk verslag inderdaad, dank je wel Herman! Op de site van DD is het (wat beknoptere) verslag van de tegenstanders te lezen:

Quote

Afkomstig van Jos Neefjes

Op dinsdag 6 maart trad DD 7 aan voor zijn laatste thuiswedstrijd van dit seizoen. Met dank aan onze reserves wederom compleet. Leen Spaans, bord 8, gooide weliswaar verrassend snel de handdoek in de ring, maar DD 7 rechtte de rug en scoorde vier punten op rij. Tom Vokurka, bord 3, had volgens eigen zeggen het geluk aan zijn zijde. Kees van hulst op 2 deed gewoon wat ie moest doen, en zo ook de teamleider op 8 (thuis 3 x winst op rij).

Erik Frima, recentelijk kampioen bij de Haagse jeugd geworden, zag zichzelf hiervoor beloond met het eerste bord. Dit vertrouwen werd niet beschaamd; rustig schoof Erik een mooi pionnenoverwicht naar een winnende stelling. De lessen van Henk Happel lijken zijn vruchten af te werpen. Misschien is les nemen ook een optie voor de rest van het team. De overige drie borden, waar in meer of mindere mate remise kansen aanwezig waren, lieten het afweten. Iets meer strijdlust, en/of meer oog voor de teamprestatie, had ons wellicht de overwinning kunnen brengen. Al met al toch tevreden, want het degradatiespook is terug in de kast; DD 7 handhaaft zich.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 08-03-2012 at 11:23.

08-03-2012 10:57 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Antoon,
het spook van Qxd4 heeft je terecht doen terugdeinzen voor Rb8.

Na dat schaak op d4 verlies je je toren niet, omdat je dame er nog op g7 tussen kan, maar daarmee houd je waarschijnlijk niet meer dan een remise-eindspel over. Wel met de betere kansen, maar daar koop je weinig voor.

En Herman, een fraai verslag heb je daar geschreven. Mooi werk!

08-03-2012 13:38 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller